PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWODNIK PRAKTYKA
- Wydawca: GWP
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 512
- Oprawa: twarda
- ISBN: 9788382581164
114,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 95,90 zł
Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży Przewodnik praktyka
Redakcja: Artur Kołakowski
Wiedza i narzędzia dostosowane do polskich realiów.
Doświadczeni polscy terapeuci o praktycznej stronie psychoterapii dzieci i młodzieży
Wielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka – od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii – może nastręczać trudności.
Nasuwać się mogą wątpliwości:
Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy – doświadczeni polscy terapeuci – ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych.
Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
• stawianie diagnozy,
• tworzenie planu leczenia,
• zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,
• wybór programu terapeutycznego,
• opracowanie konceptualizacji przypadku,
• budowane relacji,
• wzbudzanie motywacji,
• omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.
Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.
Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii – zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.
Ta niezwykle potrzebna książka to kompendium wiedzy na temat psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy krok po kroku prowadzą czytelnika przez najważniejsze problemy, z którymi spotykają się psychoterapeuci pracujący z młodymi ludźmi. W książce znajdziemy przystępnie podaną teorię z ogromną dawką praktyki – wskazówki, przykłady z praktyki klinicznej, propozycje ćwiczeń, trafne metafory. Jej zaletą jest także ukazanie możliwości, jakie daje otwartość na łączenie klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z modelami trzeciej fali terapii behawioralnych. Dopisuję ją do swojej listy książek, które są dla mnie szczególnie ważne – od razu na sam szczyt.
Paulina Jarecka
psycholog dziecięcy, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny,
autorka bloga Dzieciecapsychologia.pl
Pierwsza na polskim rynku tak wszechstronna publikacja poświęcona terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży. Autorzy w przystępny i kompleksowy sposób omawiają zagadnienia związane z psychoterapią młodych pacjentów, uwzględniając między innymi kontekst szkolny i rodzinny. Przewodnik dostarcza niezbędnej wiedzy i narzędzi do leczenia najczęściej występujących zaburzeń, prowadząc czytelnika kolejno przez wszystkie etapy pracy terapeutycznej. Stanowi nieocenione źródło wiedzy dla początkujących psychoterapeutów.
Alicja Rawinis-Tomaszewska
psycholo
Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży Przewodnik praktyka
Redakcja: Artur Kołakowski
CZĘŚĆ 1. Psychoterapia dzieci i młodzieży- podstawowe zagadnienia
1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej - czym jest a czym nie jest ta terapia
2. Trzecia fala terapii behawioralnych
3. Praktyczne różnice między psychoterapią dzieci i młodzieży a psychoterapią osób dorosłych
4. Skuteczność i ograniczenia psychoterapii dzieci i młodzieży, czyli co i w jaki sposób możemy zmienić w trakcie psychoterapii
5. Rodzice i opiekunowie: planowanie ich udziału w psychoterapii w zależności od rozpoznania i wieku dziecka
6. Wybrane rodzaje i problemy psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży
CZĘŚĆ 2. Proces terapii
7. Diagnoza i tworzenie planu terapeutycznego
8. Konceptualizacja
9. Praca w relacji terapeutycznej
10. Wydobywanie motywacji do leczenia i angażowanie w terapię
11. Zawieranie kontraktu
12. Superwizja w terapii poznawczo-behawioralnej
CZĘŚĆ 3. Terapia konkretnych zaburzeń
13. Emocje w terapii poznawczo-behawioralnej
14. Depresja dzieci i młodzieży
15. Choroba afektywna dwubiegunowa
16. Zaburzenia lękowe
17. Terapia PTSD dzieci i młodzieży
18. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
19. Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń odżywiania
20. Samookaleczenia
21. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej - ADHD
22. Agresja i zaburzenia zachowania
23. Tiki
24. Moczenie sie i zanieczyszczanie
Załączniki
1. Schemat wywiadu diagnostyczno-terapeutycznego
2. Schemat wywiadu z rodzicami pod kątem OCD
3. Konceptualizacja oparta na diagnozie
4. Wpływ problemów pacjenta na różne sfery jego funkcjonowania
5. Kontrakt terapeutyczny
6. Metafora radia kierowcy autobusu
7. Błędne koło w relacji terapeutycznej
8.Zmiana, jaką chcesz wprowadzić w swoim życiu
9. Jak i kiedy możesz pomóc swojemu dziecku w terapii
10. Wydawanie poleceń krok po kroku
11. Kiedy zadanie wydaje sie zbyt duże
12. Kiedy masz za dużo rzeczy do zrobienia jednego dnia
13. Za wysoko zawieszona poprzeczka
14. Wolny dzień
15. O emocjach
16. Myślenie czarno-białe: poszerzanie perspektywy
17. Myślenie czarno-białe: punkt bycia idealnym a szerokie pole sukcesu
18. Dziennik pozytywnych wydarzeń
19. Praca nad katastrofizacją: sytuacja budząca lęk
20. Praca nad katastrofizacją: "A co, jeśli...?"
21. Praca nad myślami powodującymi lek
22. Psychoedukacja na temat lęku społecznego
23. Ekspozycja wyobrażeniowa - instrukcje dla terapeuty
24. Ekspozycja z powstrzymaniem reakcji - instrukcje dla terapeuty
25. Tabela do minitorowania objawów OCD
26. Analiza funkcjonowania tików
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej