TERAPIA GRUPOWA W RESOCJALIZACJI OSÓB NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2020, dodruk 2023
- Wydanie: I
- Ilość stron: 338
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788301207168
75,05 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 79,00 zł
Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie
Autor: Robert Opora
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie.
Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi.
Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń oraz umożliwiają rozwój kompetencji społecznych.
Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie
Autor: Robert Opora
Wprowadzenie
Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej
1.1. Zarys teorii poznawczo-behawioralnej
1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie
1.3. Przegląd badań
Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym
2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą
2.2. Zalety stosowania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej
2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę
2.4. Relacja terapeutyczna
2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych
2.6. Wyznaczanie granic
2.7. Fazy procesu grupowego
Rozdział 3. Przygotowanie do terapii
3.1. Wielkość grupy
3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji
3.3. Liczba terapeutów
3.4. Rekrutacja do grupy
3.5. Skład grupy
3.6. Miejsce spotkań
Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, zwiększanie motywacji
4.1. Faza orientacji
4.2. Wzajemne poznawanie się
4.3. Kontrakt terapeutyczny
4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę
4.5. Program spotkań
4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka
4.7. Strategie budowania integracji w grupie 92
4.8. Kształtowanie motywacji
Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą
5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej
5.2. Analiza sytuacji problemowej
5.3. Źródła sytuacji problemowych
5.4. Badania ilościowe
5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier
5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej
Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych
6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie
6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej
6.3. Zasady formułowania celów
6.4. Reguły zwiększające aktywność w procesie dążenia do celu
6.5. Cele grupowe
6.6. Reguły planowania interwencji
6.7. Wybór optymalnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych
Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji
7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu
7.2. Etapy postępowania podczas treningu rozwiązywania problemów
7.3. Dowody empiryczne
7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów
7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów
7.6. Negocjowanie
Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą
8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych