Opis
TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZESPOŁEM ASPERGERA POMAGAJĄCA ROZUMIEĆ I WYRAŻAĆ SYMPATIĘ ORAZ MIŁOŚĆ
Autor: Tony Attwood, Michelle Garnett
Podręcznik dla osób pracujących z dziećmi
Dzieci i nastolatki z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają trudności z odruchowym, intuicyjnym okazywaniem ciepłych uczuć: sympatii i miłości. Nierzadko nie rozumieją, że ich rodzice, rodzeństwo i przyjaciele potrzebują czułości. Jeszcze większe wyzwanie stanowi dla nich wyrażanie sympatii do nauczycieli, zaprzyjaźnionych terapeutów lub przyjaciół rodziny.
Tony Attwood i Michelle Garnett – eksperci w dziedzinie autyzmu z wieloletnim doświadczeniem – przedstawiają autorski program terapii poznawczo-behawioralnej, dzięki któremu chłopcy i dziewczęta z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nauczą się rozpoznawać oraz wyrażać sympatię i miłość w taki sposób, który będzie sprawiał radość zarówno im, jak i osobom z ich otoczenia. Zaprezentowane w książce ćwiczenia umożliwią dzieciom i nastolatkom z ASD odczytywanie swoich emocji oraz uczuć innych osób na podstawie zachowania, gestów lub słów, a także ułatwią wybór właściwej reakcji. Program stworzono z myślą o nauczycielach, psychologach i terapeutach, którzy mogą go realizować z dzieckiem indywidualnie lub z grupą od dwóch do sześciu osób.
Attwood i Garnett przedstawiają nowe, pozytywne ujęcie zaburzeń ze spektrum autyzmu, co jest potrzebne i mile widziane. Ich program zawiera wskazówki, jak uczyć dzieci z autyzmem przeżywania oraz wyrażania sympatii i miłości, czyli umiejętności niezbędnych człowiekowi i kluczowych dla funkcjonowania w rodzinie.
dr Susan W. White dyrektor Virginia Tech Autism Clinic
Profesor Tony Attwood i doktor Michelle Garnett stworzyli zestaw ćwiczeń idealnie nadający się do pracy w domu i szkole. Jest wygodny w użyciu, zawiera przydatne informacje i wskazówki. To doskonała pomoc dydaktyczna, pomagająca dzieciom i młodzieży zrozumieć sympatię i miłość, a zarazem umożliwiająca im budowanie związków i przyjaźni.
Tagi:
zespół aspergera u dzieci , zespoł Aspergera u dzieci ,
Spis treści
I. Wprowadzenie
- Dlaczego dzieci i młodzież z zespołem Aspergera potrzebują nauki rozumienia i wyrażania sympatii i miłości?
- Cele programu
- Kto może prowadzić program?
- Terapia poznawczo-behawioralna
II. Jak realizować program?
- Ocena umiejętności okazywania sympatii i miłości
- Jak prowadzić sesję?
- Składniki sesji
- Sesje krok po kroku
III. Sesje
- Wprowadzenie do programu
- Zaczynamy rozpoznawać i okazywać sympatię i miłość
- Mówienie i przyjmowanie komplementów
- Dlaczego okazujemy sympatię i miłość czułymi słowami i gestami?
- Rozwijanie umiejętności okazywania sympatii i miłości
Załącznik 1 Historyjki używane do oceny wstępnej i końcowej
Załącznik 2 Kwestionariusze okazywania uczuć