Opis
Przedmowa do tytułu "Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole":
Poradnik ten powstał na podstawie doświadczeń wynikających z naszej kilkunastoletniej pracy terapeutycznej z dziećmi z zespołem Aspergera, ich rodzicami i nauczycielami oraz dzięki warsztatom prowadzonym w szkołach. Jest to zbiór wspólnie wypracowanych sposobów na radzenie sobie z trudnościami, które wynikają z objawów zespołu Aspergera i towarzyszą dzieciom zarówno w domu, jak i w szkole. Z całą pewnością książka nie wyczerpuje tematu, jednak zgromadzony materiał uznałyśmy za dość cenny - ważny na tyle, by podzielic się nim z innymi. W codziennej pracy należy pamiętać, że choć dzieci z zespołem Aspergera potrzebują - jak to często mówimy - "instrukcji życia", takiej instrukcji nie ma. Każde dziecko jest inne, żyje w innej rodzinie, w innych realiach, uczęszcza do innej szkoły i ma innych kolegów. Sytuacje, które mu się przydażają, są również niepowtarzalne. Należy więc na bieżąco wykazywać się dużą uważnością, analizowac wszystkie czynniki pojawiające się w danym momencie i wybierać możliwie najlepsze, najbardziej adekwatne rozwiązania.
Mam nadzieję, że ten zbiór będzie przydatny - że część zgromadzonych w nim porad i pomysłów zostanie wykorzystana bezpośrednio, inne zaś okażą się drogowskazem i inspiracją do poszukiwań własnych rozwiązań.
Autorki
W książce znajdziesz:
- dokładne opisy objawów zespołu Aspergera;
- przykłady zachowań, które możesz zaobserwować u swojego podopiecznego;
- praktyczne wskazówki, jak radzic sobie w sytuacjach trudnych dla dziecka;
- liczne przykłady historyjek społecznych;
- szczegółowo rozpisane zasady popularnych gier i zabaw i inne porady przydatne w pracy z dzieckiem z zespołem Aspergera.
Spis treści
Wprowadzenie.
- Kryteria zespołu Aspergera według ICD-10.
- Kryteria zespołu Aspergera według DSM-5.
- Zespół Aspergera według skali Gillberga.
- Praca z dzieckiem z zespołem Aspergera.
- Akceptacja i zrozumienie ograniczeń dziecka z zespołem Aspergera.
- Odpowiednia organizacja otoczenia z uwzględnieniem specyficznych potrzeb dziecka.
- Stosowanie jasnego systemu zasad oraz pozytywnych i negatywnych konsekwencji.
- Bazowanie na mocnych stronach dziecka, jego uzdolnieniach i zainteresowaniach.
Porady dla rodziców.
- Wskazówki dotyczące jakościowych zaburzeń w funkcjonowaniu w relacjach społecznych.
- Wskazówki dotyczące innych problemów dzieci z zespołem Aspergera.
Porady dla nauczycieli.
- Wskazówki dotyczące jakościowych zaburzeń w funkcjonowaniu w relacjach społecznych.
- Wskazówki dotyczące innych problemów dzieci z zespołem Aspergera.