Opis
Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Od zależności ku samodzielności życiowej
Autor: Mariola Wolan-Nowakowska
Monografia dotyczy specjalistycznego wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w uzyskaniu maksymalnego stopnia samodzielności życiowej w odniesieniu do ograniczeń i możliwości tej grupy.
W publikacji zaprezentowano praktyczne rozwiązania dotyczące przygotowania młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną do wejścia na rynek pracy, w tym analizie poddano rolę rodziców oraz wskazano działania szkół przysposabiających do pracy, w szczególności model praktyk wspomaganych.
Książka adresowana jest do naukowców, których zainteresowania koncentrują się wokół problematyki aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz praktyków pedagogów specjalnych, nauczycieli, pracowników socjalnych, doradców zawodowych i pośredników pracy, studentów kierunków społecznych oraz osób z niepełnosprawnościami i rodziców.
Spis treści
Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Od zależności ku samodzielności życiowej
Autor: Mariola Wolan-Nowakowska
Wprowadzenie
Rozdział 1. Założenia rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Koncepcja biopsychospołeczna niepełnosprawności a prawo osób z niepełnosprawnością intelektualną do pracy
1.2. Współczesne rozumienie niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Ograniczenia i możliwości zawodowe osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.4. Założenia rehabilitacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.5. System rehabilitacji zawodowej w Polsce
Rozdział 2. Tranzycja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z systemu edukacji na rynek pracy
2.1. Znaczenie pracy w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.2. Postawy rodzicielskie a kształtowanie samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.3. Przygotowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy
2.4. Kształcenie zawodowe uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
2.5. Zastosowanie modelu praktyk wspomaganych w szkołach przysposabiających do pracy szansą na przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Rozdział 3. Znaczenie publicznych służb zatrudnienia w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Dopasowanie stanowiska i miejsca pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną
3.2. Usługi rynku pracy oraz formy wsparcia zatrudnienia osób bezrobotnych i poszukujących pracy
3.3. Założenia modelu naturalnej asystentury w obsłudze klientów z niepełnosprawnością intelektualną w urzędzie pracy
Rozdział 4. Zatrudnienie wspomagane szansą na zwiększenie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
4.1. Założenia modelu zatrudnienia wspomaganego
4.2. Etapy zatrudnienia wspomaganego
4.3. Wdrażanie modelu zatrudnienia wspomaganego w Polsce
Rozdział 5. Centrum DZWONI jako przykład modelowej praktyki zatrudnienia wspomaganego osób z niepełnosprawnością intelektualną
5.1. Merytoryczne i organizacyjne założenia działalności Centrum DZWONI
5.2. Proces zatrudnienia wspomaganego w Centrum DZWONI
5.3. Zastosowanie Międzynarodowej Klasyfikacji Niepełnosprawności Funkcjonowania i Zdrowia w procesie zatrudnienia wspomaganego
Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku prac
6.1. Adaptacja społeczno-zawodowa nowo zatrudnionych pracowników
6.2. Przystosowanie środowiska pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną
6.3. Zarządzanie różnorodnością zespołów pracowniczych