Opis
Osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają wiele trudności z właściwym postępowaniem w rozmaitych sytuacjach społecznych. Często popełniają błędy, które wynikają z niezrozumienia lub błędnej interpretacji reguł i zasad panujących w otaczającym świecie. Wpływa to na powstawanie problemów w interakcjach społecznych i porozumiewaniu się z otoczeniem. Osoby z autyzmem wielokrotnie nie wiedzą, co powinny mówić i robić w sytuacjach społecznych, mają tez kłopot z "wyłapaniem" i korygowaniem błędów, które popełniają w trakcie takich zdarzeń.
Kłopoty Tymona to publikacja skierowana zarówno do rodziców, jak i nauczycieli i terapeutów pracujących z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Może być wykorzystana na zajęciach z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się (np. na lekcji o odpowiednim zachowaniu). Ma pomóc w dostrzeganiu błędów i wzbudzić refleksję, jak powinno się zachowywać by ich uniknąć.
Bohaterem historyjek znajdujących się w niniejszej książce jest Tymon. To chłopiec w wieku szkolnym, który tak jak każdy nastolatek uczestniczy w róznych sytuacjach społecznych. Tymon wyróżnia sie tym, że często ma kłopoty spowodowane trudnościami ze zrozumieniem, jak powinien w danym momencie postąpić.
historyjki można podzielić na trzy kategorie - dom, szkołe i miasto. W każdej czesci znajduje sie siedem opowiadań, w których Tymon popełnił błąd mający swoje konsekwencje w reakcji otoczenia . Zadaniem osoby zapoznającej się z tekstem jest odpowiedzenie na dwa rodzaje pytań:
- sprawdzających zrozumienie tekstu
- sprawdzających zrozumienie sytuacji.
Pytania z pierwszej grupy mają na celu skontrolowanie, czy uczeń zapoznał się z treścią historii. Najważniejsze są jednak pytania weryfikujące zrozumienie danej sytuacji. Sprawdzają, czy uczeń zauważył gafę, którą popełnił główny bohater. Dzieci, odpowiadając na pytania z drugiej grupy, mają też możliwość zaproponować rozwiązanie danej sytuacji i zastanowić się, jak Tymon mógł postąpić, by uniknąć kłopotów. Należy pamiętać, że może istnieć wiele poprawnych odpowiedzi i każdy pomysł ucznia warto wspólnie przedyskutować.