EDUKACJA W ZMIENIAJĄCYM SIĘ SPOŁECZEŃSTWIE
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2021
- Wydanie: I
- Ilość stron: 230
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788366491656
44,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 44,00 zł
Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie
Autor: Mirosław J. Szymański
Gwałtowna zmiana społeczna jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech naszych czasów.
Jej zakres, zasięg i dynamika nie mają odpowiedników we wcześniejszych okresach historii ludzkości.W efekcie jednocześnie pojawiają się pozytywne przemiany warunków i jakości życia ludzi oraz różnorodne zagrożenia ich egzystencji. Wzrasta poczucie zwiększania się szans życiowych, co stymuluje aspiracje, któremu towarzyszą stałe lub okresowe stany napięcia, niepewności, poczucia zwiększonego ryzyka. Edukacja musi dostosować się do wielorakich wyzwań związanych ze zmianą społeczną, a jednocześnie sama powinna być ważnym promotorem zmiany.
Prezentowana książka dostarcza wiedzę na temat wyzwań edukacyjnych w zmieniającym się społeczeństwie oraz konieczności szybkiego przygotowania szkół i innych instytucji oświatowych do realizacji zadań związanych z kształceniem i wychowaniem dla przyszłości.
Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie
Autor: Mirosław J. Szymański
Rozdział I. Zmiana społeczna
Trwałość i zmiana w życiu społecznym
Czym jest zmiana społeczna?
Istota zmiany społecznej, jej rodzaje i właściwości
Rozwój i postęp społeczny vs. regres i kryzys społeczny
Zmiana edukacyjna i jej podłoże społeczne
Rozdział II. Gwałtowna zmiana
Ciągłość tradycji a procesy zmiany społecznej
Gwałtowna zmiana społeczna – charakterystyczne zjawisko naszych czasów
Rozdział III. Zmiana społeczna a edukacja przyszłości
Sformułowanie problemu
Szkoła w warunkach zmiany społecznej
Jaka ma być edukacja w przyszłości?
Edukacja jutra
Rozdział IV. Edukacja jako wartość w zmieniającym się świecie
Zmiana społeczna a zrównoważony rozwój
Wartość edukacji w okresie zmiany społecznej
Rozdział V. Konstruowanie tożsamości w warunkach zmiany społecznej
Czym jest tożsamość?
Tożsamość w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym
Konstruowanie tożsamości młodzieży w zmieniającym się społeczeństwie
Rozdział VI. Szkoła w warunkach gwałtownej zmiany społecznej
Szkoła współczesna w ogniu krytyki
Kierunki zmian
Rozdział VII. Wykształcenie jako zapomniana kategoria debaty edukacyjnej
Dlaczego „kategoria zapomniana”?
Debaty na temat wykształcenia warte przypomnienia
Rozdział VIII. Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości
Zmienna rzeczywistość
Zmienność burzliwa
Globalizacja
Wychowanie wobec wyzwań globalizacji
Rozdział IX. Dziecko w zmieniającym się społeczeństwie
Człowiek zależny od społeczeństwa
Autonomia jednostki
Dziecko w świecie kultury
Modele relacji dorosły–dziecko
Wartości dziecka
Rozdział X. Wartości młodzieży w zmieniającej się rzeczywistości
Istota wartości
Zmiany wartości młodzieży
Rozdział XI. Nauczyciel wobec nierówności społecznych
Nierówności społeczne dawniej i dziś
Edukacja a nierówności społeczne
Nauczyciel wobec nierówności społecznych
Rozdział XII. Obcy jako szczególna kategoria Innego – jak jest i jak być może
Inny
Obcy
Czy Obcy może być bliskim Innym?
Rozdział XIII. Kształcenie i wychowanie dla przyszłości
Zamiast zakończenia
Summary
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Bibliografia