
PEDAGOGIKA MEDIALNA WYDANIE NOWE
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2024
- Wydanie: II
- Ilość stron: 400
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788301219475
89,10 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 89,10 zł
Pedagogika medialna Wydanie nowe
Autor: Bronisław Siemieniecki
We współczesnym świecie media stały się nieodzowne dla człowieka w jego codziennym życiu. Wpływają na wszelką działalność podejmowaną w skali jednostkowej i społecznej. Z jednej strony są niezbędne w komunikacji międzyludzkiej, sprzyjają rozwojowi społecznemu i kulturowemu, z drugiej przyczyniają się do powstawania wielu problemów powodujących niepożądane następstwa. Ten dualizm wpływa na kształtowanie się roli oraz miejsca nowych mediów we współczesnej cywilizacji, co z kolei wpływa na edukację.
Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy do rąk Czytelników poszerzone i zaktualizowane wydanie podręcznika Pedagogika medialna, uwzględniające postęp, jaki w ostatnim czasie dokonał się w teorii i praktyce tej dyscypliny. W podręczniku zrelacjonowano dokonania pedagogiki kognitywistycznej w sferze rozwiązywania problemów wychowawczych oraz w samym procesie kształcenia. Treść podręcznika została uporządkowana według pięciu filarów pedagogiki medialnej:
Nowe media stały się nieodzowne dla człowieka w jego codziennym życiu, wpływają na wszelką działalność podejmowaną w skali jednostkowej i społecznej. Wywołują także różnorodne skutki. Z jednej strony są niezbędne w komunikacji międzyludzkiej, sprzyjają rozwojowi społecznemu i kulturowemu, z drugiej – przyczyniają się do powstawania wielu problemów generujących niepożądane następstwa. Ten dualizm wpływa na kształtowanie się roli oraz miejsca nowych mediów we współczesnej cywilizacji, co z kolei wpływa na edukację.
Prezentowane w podręczniku treści obejmują jeden z najważniejszych obszarów funkcjonowania człowieka, jakim jest komunikacja w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wzrastające znaczenie trafnego wyboru informacji we współczesnej cywilizacji wpływa w istotny sposób na podejmowanie wszelkich decyzji. Aby były one właściwe i przynosiły człowiekowi korzyści, potrzebna jest wiedza o działaniu nowych mediów, dokonywanych za ich pomocą manipulacjach, stosowanych zabiegach w obszarze inżynierii i ewolucji społecznej, wpływającej na ograniczanie, a często też eliminowanie zagrożeń nękających ludzkość od pradziejów. Wiedza o mechanizmach występujących w relacjach człowiek–media–człowiek ma zasadnicze znaczenie dla społeczeństwa funkcjonującego w ramach demokratycznego państwa.
Pedagogika medialna zasługuje na miejsce w kanonie literatury pedagogicznej. Z pewnością znajdzie czytelników wśród szerokiej grupy nauczycieli akademickich, studentów kierunków nauczycielskich oraz nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych zainteresowanych nowoczesnymi mediami i metodyką ich wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej. Myślę, że sięgną po nią również rodzice w celu poznania wyzwań jakie stają przed współczesną szkołą i ich dziećmi.
prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski,
Pedagogika medialna Wydanie nowe
Autor: Bronisław Siemieniecki
Część I
Media a cywilizacja
Rozdział 1. Komunikacja a społeczeństwo
Rozdział 2. Media w wymiarze społecznym i indywidualnym
Część II
Media w pedagogice
Rozdział 1. Przedmiot i zadania mediów w edukacji
Rozdział 2. Podstawowe koncepcje teoretyczne w pedagogice medialnej
Rozdział 3. Wychowanie a media
Rozdział 4. Media cyfrowe w edukacji a kultura
Rozdział 5. Media a patologie
Część III
Nowe technologie kształcenia w edukacji medialnej
Rozdział 1. Taksonomia zastosowań nowych mediów w edukacji – zarys problemów
Rozdział 2. Taksonomia wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym
Rozdział 3. Twórcze aspekty nowych technologii
Rozdział 4. Edukacja na odległość
Rozdział 5. Wprowadzenie do problematyki zarządzania jakością w e-learningu
Część IV
Nauczyciel i metodyka kształcenia w edukacji medialnej
Rozdział 1. Metodyka kształcenia w edukacji medialnej