
SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2021
- Wydanie: I
- Ilość stron: 296
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788382700381
59,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 59,00 zł
Szkoła jako przestrzeń uczenia się
Autor: Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka, Piotr Klimczyk
Szkoła współczesna nieustannie się zmienia, ponieważ na skutek przeobrażeń zachodzących w otaczającej rzeczywistości oraz nowych, coraz większych wymagań stawianych przed jednostką i całym społeczeństwem, ewoluują także postawy, potrzeby i wymagania społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli, wychowawców oraz rodziców. W stronę szkoły jako ważnego środowiska wychowawczego kierowane są oczekiwania na właściwe przygotowanie młodego pokolenia do świadomego i racjonalnego uczestnictwa społecznego. Tendencje takie dezaktualizują tradycyjne formy pracy pedagogicznej i jednocześnie generują potrzebę kształtowania środowiska szkolnego jako przestrzeni uczenia się, w którym wychowanie adaptacyjne zostanie zastąpione oddziaływaniami o charakterze innowacyjnym i antycypacyjnym, inspirującym do aktywnego współtworzenia oraz modyfikowania otaczającego świata. W odniesieniu do zasygnalizowanej problematyki autorzy tekstów zawartych w opracowaniu podjęli trud wielowątkowego zaprezentowania współczesnej szkoły jako przestrzeni uczenia się w kontekście najważniejszych obszarów edukacyjnego i społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Podejście takie umożliwia komplementarny ogląd podejmowanej problematyki oraz eksponuje ogromną rolę szkolnej przestrzeni uczenia się w procesie kształcenia i wychowania młodego pokolenia oraz w zakresie edukacji permanentnej, stanowiącej fundament społecznego i zawodowego funkcjonowania współczesnego człowieka dorosłego.
Opracowanie stanowi wartościowy materiał naukowy i edukacyjny skierowany przede wszystkim do wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych. Treści w nim zawarte adresowane są także do nauczycieli, wychowawców, opiekunów i pedagogów szkolnych oraz do rodziców i wszystkich, którzy zainteresowani są kreowaniem odpowiadającej potrzebom współczesnej rzeczywistości, wartościowej przestrzeni szkolnej.
Szkoła jako przestrzeń uczenia się
Autor: Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka, Piotr Klimczyk
Wstęp
Część I. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI
1. Wybrane aspekty szkoły przyszłości w opiniach nauczycieli, rodziców i uczniów
Jolanta Flanz
2. Kształtowanie kompetencji społecznych w szkole. Rzeczywistość i postulaty
Marta Grześko-Nyczka
3. Style myślenia i działania studentów a sposoby weryfikowania efektów uczenia się
Piotr Miller, Kinga Kwiatkowska
4. Wybrane aspekty współczesnej edukacji
Roksolyana Shvay
Część II. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY
5. Szkoła uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych jako miejsce kształtowania bezpieczeństwa społecznego wychowanków
Grażyna Cęcelek
6. Terapia logopedyczna jako wyrównywanie szans edukacyjnych
Anna Karowicz
7. Jak skutecznie wspierać ucznia jąkającego się – wskazówki dla nauczycieli
Agnieszka Płusajska-Otto
8. Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela
Marlena Mirosława Kowalczyk
9. Szkoła jako przestrzeń budowania świadomości społecznej oraz zapobiegania wiktymizacji kryminalnej
Karolina Zajdel, Monika Nowicka-Jasińska
Część III. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A KREATYWNOŚĆ I SUKCES WYCHOWANKÓW
10. „Przedszkolne laboratorium” – poszukiwanie dialogu w procesie eksperymentowania z dziećmi
Małgorzata Sławińska
11. Umieć tańczyć nie znaczy umieć tworzyć. Kreatywność w improwizacji tanecznej
Klaudia Strzelczyk
12. Decyzje edukacyjno-zawodowe młodzieży − uwarunkowania psychologiczne oraz rekomendacje dla rodziców i wychowawców
Andrzej Zbonikowski
13. Skuteczna implementacja rozwiązań metodycznych do praktyki szkolnej na przykładzie koncepcji kooperatywnego uczenia się
Anna Abramczyk
Część IV. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A EDUKACJA PERMANENTNA
14. Edukacja całożyciowa nauczyciela wczesnej edukacji – w kierunku teorii ugruntowanej (résumé z badań własnych)
Anna Szkolak-Stępień
15. Edukacja diabetologiczna jako forma kształcenia całożyciowego
Elżbieta Stokowska-Zagdan
16. Rola i znaczenie kształcenia ustawicznego dorosłych w rozwoju zawodowym człowieka
Jacek Jarczyński
17. Twórczy rozwój osób dorosłych jako wyzwanie edukacji całożyciowej
Kamila Lasocińska
18. Przestrzenie uczenia się dorosłych – doświadczenia emigrantów
Elżbieta Woźnicka
Noty o autorach