SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ BUDOWANIA EDUKACYJNEGO DIALOGU
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2021
- Ilość stron: 298
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788382700398
57,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 57,90 zł
Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu
Autor: Elżbieta Stokowska-Zagdan, Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka
Publikacja odpowiada na ciągle aktualną i niezaspokojoną potrzebę budowania edukacyjnego dialogu w polskiej szkole. Fundamentem i podstawowym warunkiem niezbędnym dla realizacji w środowisku szkolnym procesu uczenia się jako obiecującej perspektywy kształcenia są bowiem właściwe relacje uczestników tego procesu, oparte na szeroko rozumianym, budującym i wartościowym dialogu, w obszarze którego wzajemne oddziaływania nauczyciela i ucznia przeplatają się, uzupełniają oraz wzbogacają. Relacje takie są niezbędne dla organizowania procesu wszechstronnego rozwoju wychowanków oraz budowania solidnych podstaw umożliwiających ich wartościowe, świadome i racjonalne przyszłe uczestnictwo społeczne. Autorzy publikacji zaprezentowali problematykę budowania dialogu edukacyjnego z perspektywy społecznej, aksjologicznej i epidemicznej, wskazując na liczne szanse, ale także bariery występujące w procesie rozwijania wartościowych, dialogowych relacji szkolnych. Treści monografii mogą być pomocne w budowaniu wśród wszystkich uczestników procesu edukacyjnego otwartości na zmiany, w dążeniach do nieustannego kreowania i współtworzenia nowych, znaczących dla procesu wychowania młodego pokolenia sytuacji edukacyjnych oraz w podejmowaniu krytycznej refleksji nad przebiegiem i rezultatami dialogu w środowisku szkolnym, służącej nieustannemu jego doskonaleniu.
Szkoła jako przestrzeń budowania edukacyjnego dialogu
Autor: Elżbieta Stokowska-Zagdan, Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka
CZĘŚĆ I. MIEJSCE I SPECYFIKA DIALOGU EDUKACYJNEGO W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ
1. Grażyna Cęcelek
Specyfika funkcjonowania szkoły jako przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych
2. Kamila Witerska
Dialog jako podstawowy warunek, narzędzie i efekt metod performatywnych w edukacji
3. Teresa Janicka-Panek
Dialog dorosłego z dzieckiem jako źródło wiedzy o rozwoju wychowanka oraz jego środowisku wychowawczym
4. Daria Modrzejewska
Profilaktyka szkolna jak sposób na budowanie dialogu edukacyjnego
5. Piotr Klimczyk
Użyteczność psychologii narracyjnej w badaniach nad edukacją
CZĘŚĆ II. SZKOŁA UCZENIA SIĘ W PRZESTRZENI SPOŁECZNEJ
1. Teresa Myjak
Opinie studentów o praktykach zawodowych i proponowanych kierunkach zmian w obszarze merytorycznym i organizacyjnym
2. Konrad Rokoszewski
Wybrane aspekty współpracy szkół z otoczeniem w tworzeniu warunków edukacji obywatelskiej
w kontekście możliwości Programu Erasmus+
3. Alojzy Pilich
Bezpieczeństwo państwa a kształcenie pracowników wywiadu
4. Zdzisław Jezierski
Rola szkoły w działaniach edukacyjno-wychowawczych dla społeczności lokalnych
CZĘŚĆ III. ŚWIAT WARTOŚCI I DIALOGU MŁODEGO CZŁOWIEKA W SPOŁECZEŃSTWIE KONSUMPCYJNYM
1. Dorota Kulik-Nowak
Aksjologiczny wymiar zajęć wychowania do życia w rodzinie
2. Mirosław Wójcik
Refleksje nad szkołą jako przestrzenią aksjologiczną uczennic i uczniów
3. Danuta Kocurek
Wybrane aspekty wychowania do wartości we współczesnym procesie dydaktycznym (w świetle dokumentów szkolnych)
4. Aleksandra Stankiewicz
Kompetencje, wartości, postawa a rola nauczyciela w oczach uczniów pokolenia Alfa
CZĘŚĆ IV. DIALOG EDUKACYJNY W CZASIE PANDEMII I NIEPEWNOŚCI JUTRA
1. Agata Jopkiewicz
Zdrowie psychiczne młodzieży szkolnej w czasie lockdownu w pandemii COVID-19
2. Agnieszka Gołębiewska-Wesołowska
Blaski i cienie zdalnego nauczania w dobie pandemii jako bliskie spotkanie ze światem wirtualnym
3. Małgorzata Gajak-Toczek
Wybrane aspekty nauczania zdalnego na lekcjach języka polskiego w szkole średniej
4. Aleksandra Szczygieł
„Między słowami” – wieloaspektowość komunikacji uczeń–nauczyciel w kontekście cyfryzacji życia i nauczania online