ZARZĄDZANIE PODMIOTEM LECZNICZYM
- Wydawca: PZWL
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 302
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-200-5603-7
157,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 152,90 zł
Zarządzanie podmiotem leczniczym
Redakcja: Monika Dobska
Książka stanowi kompendium wiedzy związanej z zarządzaniem podmiotem leczniczym. Autorzy w przejrzysty sposób scharakteryzowali zarówno twarde obszary zarządzania placówką ochrony zdrowia, dające się wyrazić w formie konkretnych wielkości matematycznych i stanowiące fundament działań zarządczych, jak i miękkie, dotyczące kompetencji psychologicznych w zarządzaniu. Położyli również nacisk na praktyczne aspekty zastosowania wiedzy teoretycznej w zarządzaniu organizacją.
W publikacji szczegółowo omówiono m.in. takie zagadnienia jak:
"W publikacji podjęto także kluczowy w zarządzaniu podmiotem leczniczym problem osiągania wysokiej jakości usług. Objaśniono, czym jest jakość usługi w odniesieniu do usługi świadczonej przez podmiot leczniczy. Jest to o tyle istotne, że niska jakość i wiążące się z nią błędy w usługach medycznych niosą katastrofalne skutki, zdrowie ludzkie jest czymś czego nie sposób wycenić w pieniądzu.
Z kolei różne ujęcia konstruktu kultury organizacyjnej zostały przedyskutowane nie tylko literaturowo, ale zostały również twórczo rozwinięte.Poszerzony kontekst prezentacji tego zagadnienia przejawia się między innymi w uwzględnieniu kultury osobistej. Wskazano właściwe kierunki dla podmiotów medycznych w sferze kształtowania kultury organizacyjnej, z których zasadniczym jest rozwijanie kultury usługowej spójnej z paradygmatem współczesnego marketingu relacji.
Rozdział poświęcony problematyce przejścia od zarządzania jakością ku zarządzaniu wartością jest wizjonerską częścią książki, analizującą powszechnie akceptowane koncepcje nurtu zarządzania jakością.
W części poświęconej zarządzaniu zasobami podmiotu leczniczego punktem wyjścia jest zasób ludzki, który ma bezwzględnie pierwszoplanowe znaczenie w usługach profesjonalnych, jakimi są usługi lecznicze. Największa jednak uwaga jest skupiona na podmiocie kierownika jednostki usług leczniczych; jego profesjonalizm, wiedza, postawa i wyznawane wartości przesądzają o stanie świadczonych usług, jest to pierwszy czynnik krytyczny sukcesu organizacji usług leczniczych.
Z kolei rozważania dotyczące zarządzania finansami rozpoczynają się od analizy budżetów krajowych przeznaczonych na sektor opieki zdrowotnej. Objaśnione zostało pojęcie ryczałtu oraz sposobie jego naliczania. Wątek ten wpisuje się w prezentację cyrkulacji środków finansowych w systemie ochrony zdrowia. Zostały przedstawione podstawy analizy finansowej podmiotu usług leczniczych wraz z systematyką wskaźników, które są wykorzystywane w tym obszarze. Rozdział zamyka gruntowna prezentacja dwóch ważnych narzędzi zarządczych, tj.zrównoważonej karty wyników oraz metody benchmarketingu.
Ostatni rozdział publikacji poświęcono zagadnieniom prawnym w funkcjonowaniu podmiotu usług leczniczych. Szczególna uwaga została zwrócona na prawa i ochronę usługobiorców, czyli pacjentów. Kolejnym zagadnieniem jest odpowiedzialność podmiotu świadczącego usługi lecznicze. Na końcu zaprezentowano niezwykle aktualną kwestię ochrony danych osobowych w placówkach usług medycznych, została ona naświetlona w przystępny i wyczerpujący sposób."
Wiesław Urban fragment recenzji do książki Zarządzanie podmiotem leczniczym
Zarządzanie podmiotem leczniczym
Redakcja: Monika Dobska
Część I Uwarunkowania funkcjonowania podmiotów świadczących usługi medyczne.
1. Miejsce organizacji świdczących usługi medyczne w systemie opieki zdrowotnej w Polsce.
2. Makrootoczenie podmiotów świadczących usługi medyczne.
Część II Współczesne koncepcje zintegrowanego zarządzania zakładami opieki zdrowotnej.
3. Wprowadzenie do marketingowego zarządzania organizacją świadczącą usługi medyczne.
4. Interpretacja jakości w usługach medycznych.
5. Kultura organizacji świdczącej usługi medyczne.
6. Od zarządzania jakością do zarządzania wartością usługi medycznej.
Część III Gospodarowanie zasobami organizacji świadczących usługi medyczne.
7. Kluczowa rola zarządzania personelem organizacji świadczących usługi medyczne.
8. Zarządzanie fnansami organizacji świdczących usługi medyczne.
9. Prawne aspekty wykonywania działalności leczniczej - wybrane zagadnienia.
Bibliografia.