DZIECI Z ADHD I ICH RODZEŃSTWO
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2013
- Wydanie: I
- Ilość stron: 270
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7587-989-6
24,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 24,90 zł
Książka Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo Teoria i badania zawiera kwestionariusze wywiadu dla rodziców i rodzeństwa dzieci z ADHD.
Publikacja stanowi bardzo ważny i ciekawy wkład w rozważania dotyczące funkcjonowania rodziny z dzieckiem […] przejawiającym syndrom ADHD. Autor w opisie systemu rodzinnego skupił się głównie na dziecku z dysfunkcją i jego rodzeństwie. Istotnym walorem tej pracy jest jej interdyscyplinarny charakter. Należy do nielicznych w naszym kraju prac badawczych dotyczących ADHD wykraczających poza granice jednej dyscypliny naukowej. Takie podejście do tematu wymaga wszechstronnej wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, psychoterapii, socjologii, a także medycyny. W ten sposób wpisuje się w nurt poszerzonej analizy funkcjonowania rodziny z dzieckiem z dysfunkcją, prezentując problem zaburzenia ADHD w kontekstach społecznym, medycznym, edukacyjnym i przede wszystkim z punktu widzenia konsekwencji, jakie to zaburzenie wywołuje w odniesieniu do członków rodziny, a w szczególności rodzeństwa. To ważny aspekt wskazujący na dużą wrażliwość społeczną, indywidualną i naukową, dokumentujący szeroki zakres wiedzy i doświadczenie zawodowe autora. Publikacja przez to doskonale wpisuje się we współczesny nurt psychopedagogiki specjalnej, gdzie tradycyjna myśl pedagogiczna ma swe ugruntowanie w rzetelnej wiedzy o psychologicznym funkcjonowaniu człowieka. […]
Książka jest wysoce interesującym źródłem do wykorzystania zarówno przez teoretyków, jak i praktyków, podejmujących działania mające na celu wspieranie procesu terapeutycznego dzieci z ADHD, innymi zaburzeniami rozwojowymi i zaburzeniami zachowania.
Z recenzji dr. hab. Stanisława Lipińskiego, prof. WSEZiNS
Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania dzieci z ADHD oraz ich rodzin. Przedstawiono w niej interdyscyplinarne spojrzenie na istotę zaburzenia w odniesieniu do najnowszych koncepcji biologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Poruszono najważniejsze zagadnienia dotyczące etiologii, symptomatologii, a także wsparcia i terapii dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Rozważania na temat rodziny podjęto w ujęciu systemowym, zakładającym wzajemność wpływów wszystkich członków stanowiących system rodzinny. Na podstawie przeprowadzonych badań nakreślono warunki wychowawcze typowe dla rodzin z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Wyodrębniono charakterystyczne cechy funkcjonowania społecznego, edukacyjnego oraz emocjonalnego dzieci z ADHD, a także podjęto próbę zdiagnozowania sytuacji psychospołecznej ich rodzeństwa. Zebrany materiał umożliwił także przybliżenie czynników wpływających na relacje między rodzeństwem. Dzięki przyjęciu takiej perspektywy badawczej podkreślono znaczenie problemów każdego członka rodziny, w której wychowywane jest dziecko z dysfunkcją.
Praca jest interesującym, opartym o badania autorskie źródłem do wykorzystania zarówno przez teoretyków i praktyków podejmujących działania mające na celu wspieranie procesu terapeutycznego dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami w rozwoju
Rozdział 1
Wybrane zagadnienia dotyczące ADHD
1.1. Syndrom ADHD w kontekście problemu definiowania zaburzeń
psychicznych 13
1.2. Przedstawienie wybranych definicji i istoty psychologicznej zaburzenia 16
1.3. Przegląd koncepcji etiologii ADHD 22
1.4. Wpływ czynników środowiskowych na nasilenie objawów ADHD 28
1.5. Przyczyny ADHD w świetle najnowszych badań biomedycznych 33
1.6. Symptomy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 39
1.6.1. Objawy osiowe występujące w ADHD 39
1.6.2. Funkcjonowanie dziecka z ADHD 45
1.6.3. Wtórne problemy osób z ADHD 48
1.6.4. Syndrom ADHD a specyficzne trudności w uczeniu się 52
1.6.5. Obraz ADHD w zależności od wieku 62
1.7. Różnicowanie i proces diagnozy 67
1.8. Formy terapii stosowane wobec dzieci z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej z deficytem uwagi 71
1.8.1. Terapie medyczne 72
1.8.2. Pedagogiczne formy pomocy dziecku z ADHD 76
1.8.3. Psychoterapia dzieci z ADHD 82
Rozdział 2
Dziecko z ADHD w systemie rodzinnym
2.1. Rodzina jako grupa, instytucja społeczna i proces 93
2.2. Dziecko z dysfunkcją w systemie rodzinnym 98
2.3. Sytuacja rodzeństwa w rodzinie z dzieckiem z dysfunkcją 111
Rozdział 3
Metodologia badań własnych
3.1. Cel badań, problemy i hipotezy badawcze 117
3.2. Metody, techniki, narzędzia badawcze oraz zastosowane statystyki 122
3.3. Dobór próby i teren badań 125
3.4. Organizacja badań 126
3.5. Opis struktury badanych rodzin 127
Rozdział 4
Wyniki badań własnych
4.1. Przebieg rozwoju i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne
dzieci z ADHD 135
4.1.1. Opis wybranych przypadków 135
4.1.2. Rozwój wczesnodziecięcy dzieci z ADHD 170
4.1.3. Osiągnięcia edukacyjne dzieci z ADHD w okresie
nauczania początkowego 176
4.1.4. Zachowanie dzieci z ADHD w szkole 187
4.2. Postawy rodzicielskie i umiejętności wychowawcze rodziców
dzieci z ADHD 194
4.3. Cechy charakterystyczne funkcjonowania psychospołecznego rodzeństwa
dzieci z ADHD 202
4.3.1. Poczucie sensu życia rodzeństwa dzieci z ADHD 202
4.3.2. Poziom poczucia bezpieczeństwa rodzeństwa dzieci z ADHD 206
4.3.3. Percepcja własnej przyszłości rodzeństwa dzieci z ADHD 209
4.3.4. System wartości rodzeństwa dzieci z ADHD 212
4.4. Relacje interpersonalne w rodzinie 218
4.4.1. Atmosfera życia rodzinnego 218
4.4.2. Relacje małżeńskie 221
4.4.3. Relacje między rodzeństwem dzieci z ADHD a rodzicami 222
4.4.4. Relacje między dziećmi z ADHD a ich rodzeństwem 225
Podsumowanie 233
Zakończenie 241
Spis literatury 243
Spis rysunków, tabel i wykresów 259
Aneksy
Aneks 1. Kwestionariusz wywiadu dla rodzeństwa dzieci z ADHD 263
Aneks 2. Kwestionariusz wywiadu dla rodziców dzieci z ADHD 269
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejTyrozynemia to rzadka choroba wynikająca z genetycznych defektów w metabolizmie...
czytaj więcejZespół Marfana to choroba genetyczna, która wpływa na różne układy i narządy...
czytaj więcejChoroba Wilsona to schorzenie, które może początkowo pozostawać niemal niewidoczne,...
czytaj więcej