ZABAWA SZTUKĄ SOCJOTERAPEUTYCZNE WSPARCIE DZIECI NADPOBUDLIWYCH I NIEŚMIAŁYCH W PRZEDSZKOLU
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 236
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8085-019-4
44,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 44,00 zł
Zabawa sztuką
Socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu
Autor: Mirosław Kisiel
Książka porusza istotny problem wychowawczy, jakim jest wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych. Prowadzona pod tym kątem obserwacja środowiska przedszkolnego wskazuje, że należy opracować system oddziaływania terapeutycznego, włączającego do działań zarówno jednostki z zaburzeniami, jak i całą grupę przedszkolną, w której funkcjonuje dziecko. Pojawienie się w grupie przedszkolnej dziecka przejawiającego zachowanie agresywne i nadpobudliwe czy też dziecka nieśmiałego, wycofanego wywołuje poczucie bezradności i niepewności u nauczyciela i grupy rówieśniczej. Zaburzona zostaje cała struktura społeczna grupy.
Ten właśnie problem skłonił autorów do zastanowienia się, jak pomóc dzieciom nieśmiałym i nadpobudliwym w przedszkolu oraz w jaki sposób włączyć w relacje naprawcze grupę rówieśniczą, której są one członkami. Propozycją rozwiązania tego typu trudnej sytuacji było opracowanie systemu oddziaływania terapeutycznego, w który włączona została grupa rówieśnicza (przedszkolna) oraz zaangażowany, aktywny zespół specjalistów. Takie możliwości daje nauczycielom socjoterapia wsparta przez wybrane obszary sztuki. Muzyka, drama, plastyka, taniec, teatr są dla dziecka na tyle atrakcyjnym i zarazem silnie angażującym bodźcem, że użycie ich w procesie wsparcia stało się zabiegiem oczywistym i skutecznym.
Zabawa sztuką
Socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu
Autor: Mirosław Kisiel
1. O potrzebie wspomagania dziecka w wieku przedszkolnym
1.1. Przedszkole jako środowisko wychowania, edukacji i terapii dziecka
1.2. Sztuka zabawą – zabawa sztuką w przedszkolnym wychowaniu estetycznym
1.3. Nadpobudliwość i nieśmiałość w grupie przedszkolnej
1.4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna świadczona dzieciom w wieku przedszkolnym
1.5. Socjoterapia w przedszkolu – zarys problemu
2. „Przedszkolna Galaktyka Socjoterapeutyczna” – opis działań innowacyjnego programu profilaktyczno-terapeutycznego
2.1. Charakterystyka i opis innowacyjnego programu socjoterapeutycznego dla dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu
2.2. Projektowanie strefy profilaktyczno-terapeutycznej w środowisku przedszkola
2.3. Wieloaspektowa diagnoza wyznacznikiem skutecznych działań profilaktyczno-terapeutycznych
3. Eksploracyjny wymiar zastosowania metody action research w programie „Przedszkolna Galaktyka Socjoterapeutyczna”
3.1. Action research jako strategia w eksploracji zjawisk edukacyjnych – perspektywa projektowa doświadczeń własnych
3.2. Relacja z prowadzonych badań i egzemplifikacja wyników
3.3. Ewaluacja zadań naukowo-dydaktycznych prowadzonych w ramach programu „Przedszkolna Galaktyka Socjoterapeutyczna”