ZNACZENIE TECHNIK MUZYKOTERAPEUTYCZNYCH WE WSPARCIU ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 384
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8085-107-8
59,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 59,90 zł
Znaczenie technik muzykoterapeutycznych we wsparciu rozwoju dziecka z autyzmem
Autor: Sara Knapik-Szweda
Monografia dotyczy przede wszystkim dwóch obszarów – osób ze spektrum autyzmu podczas terapii muzycznej oraz muzykoterapii (jej sposobów oddziaływania, form pracy i jej znaczenia w procesie terapeutycznym osób ze spektrum autyzmu).
Książka zawiera dość obszerny opis teoretyczny dotyczący autyzmu (przyczyny, teorie etiologiczne, kryteria diagnostyczne i objawy oraz muzykoterapia).
Z kolei część badawcza opisuje sylwetkę ośmiorga wspaniałych i wyjątkowych dzieci. Przedstawia ich relację z muzyką i terapeutą. Bycie razem w doświadczeniach muzycznych, wielość wspólnie przeżytych sytuacji sprawiają, że książka przybiera formę wspólnej muzycznej podróży, opartej na budowaniu partnerstwa, komunikacji i rozumienia siebie nawzajem.
Książka adresowana jest do badaczy, praktyków – pedagogów, psychologów, terapeutów, zajmujących się osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, muzykoterapeutów, arteterapeutów oraz rodziców czy opiekunów dzieci z autyzmem.
Znaczenie technik muzykoterapeutycznych we wsparciu rozwoju dziecka z autyzmem
Autor: Sara Knapik-Szweda
Rozdział 1. ISTOTA AUTYZMU
1.1. Pojęcie autyzmu oraz kryteria diagnostyczne
1.2. Przyczyny autyzmu oraz najważniejsze teorie etiologiczne autyzmu
1.2.1. Koncepcje biologiczne
1.2.2. Koncepcje poznawcze
1.2.3. Koncepcje behawioralne
1.2.4. Koncepcje psychoanalityczne oraz etologiczne
1.3. Podstawowe objawy oraz zaburzenia towarzyszące zaburzeniu ze spektrum autyzmu
1.3.1. Funkcjonowanie społeczne
1.3.2. Komunikacja
1.3.3. Działania stereotypowe, ograniczone wzorce zachowania, zaburzenia integracji sensorycznej oraz inne towarzyszące zaburzenia
1.4. Wczesne wykrywanie autyzmu i wczesne wspomaganie rozwoju oraz stosowane terapie
1.4.1. Wczesne wykrywanie i wczesne wspomaganie
1.4.2. Działania terapeutyczne i edukacyjne – prezentacja wybranych terapii stosowanych w autyzmie
Rozdział 2. MUZYKOTERAPIA
2.1. Rozważania terminologiczne oraz cele muzykoterapii
2.2. Założenia teoretyczne muzykoterapii i podejścia terapeutyczne
2.3. Klasyfikacja muzykoterapii – umiejscowienie muzyki w terapii i rola terapeuty
2.4. Modele i doświadczenia muzykoterapeutyczne
2.4.1. Muzykoterapia Nordoff–Robbins
2.4.2. Wizualizacja kierowana z muzyką (Guided Imagery and Music – GIM lub Bonny Method of Guided Imagery and Music – BMGIM)
2.4.3. Muzykoterapia zorientowana analitycznie (Analytical Music Therapy – AMT)
2.4.4. Muzykoterapia neurologiczna (Neurologic Music Therapy – NMT)
2.4.5. Muzykoterapia społecznościowa (Community Music Therapy – CoMT)
2.4.6. Portret Muzyczny (PM)
2.4.7. Mobilna Rekreacja Muzyczna (MRM)
2.4.8. Doświadczenia muzykoterapeutyczne
2.5. Muzykoterapia w autyzmie – praktyka
2.5.1. Muzykoterapia improwizacyjna
2.5.2. Muzykoterapia Kreatywna
2.5.3. Muzykoterapia strukturalna
2.6. Muzykoterapia w autyzmie – badania
Rozdział 3. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
3.1. Muzykoterapia jako pole badań
3.2. Perspektywa badawcza
3.3. Przedmiot badań
3.4. Cele prowadzonych badań
3.5. Problemy badawcze
3.6. Metoda badań
3.7. Organizacja badania – model protokołu badawczego
Rozdział 4. ZNACZENIE TECHNIK MUZYKOTERAPEUTYCZNYCH WE WSPARCIU ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM – BADANIA WŁASNE
4.1. Analiza przypadków
4.1.1. Przypadek Piotra
4.1.2. Przypadek Julii
4.1.3. Przypadek Oskara
4.1.4. Przypadek Damiana
4.1.5. Przypadek Macieja
4.1.6. Przypadek Miłosza
4.1.7. Przypadek Natalii
4.1.8. Przypadek Alana
4.2. Podsumowanie
BIBLIOGRAFIA
ANEKSY
Załącznik 1A. Kategoria pożądane muzyczne
Załącznik 1B. Kategoria pożądane relacyjne muzyczne
Załącznik 1C. Kategoria niepożądane muzyczne
Załącznik 1D. Kategoria niepożądane relacyjne muzyczne
Załącznik 2. Autism Developmental Skillset Assessment (ADSA)
Załącznik 3. Kwestionariusz uzupełniający Autism Developmental Skillset Assessment (ADSA)
Załącznik 4. Skala obserwacji zachowania dziecka (SOZ-D)
Załącznik 5. Skala I: Relacja dziecko–terapeuta we wspólnym doświadczaniu muzycznym
Załącznik 6. Skala II: Muzyczna komunikatywność
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejStwardnienie rozsiane to choroba, która charakteryzuje się uszkodzeniem osłonek...
czytaj więcejZapalenie tęczówki to jedno z poważniejszych schorzeń okulistycznych, które...
czytaj więcejAmyloidoza jest schorzeniem, które wciąż pozostaje zagadką dla wielu pacjentów...
czytaj więcejAlkaptonuria, znana także jako ochronoza, jest uwarunkowaną genetycznie chorobą...
czytaj więcejZespół Sharpa, znany również jako mieszana choroba tkanki łącznej (MCTD, Mixed...
czytaj więcejZespół Edwardsa, czyli trisomia 18, jest jednym z najbardziej powszechnych zespołów...
czytaj więcejOstra białaczka promielocytowa (APL) to jeden z najbardziej skomplikowanych i zarazem...
czytaj więcejZespół Marfana to choroba genetyczna, która wpływa na różne układy i narządy...
czytaj więcejBiałaczka plazmocytowa, znana również jako szpiczak mnogi, jest rodzajem nowotworu...
czytaj więcejW codziennej praktyce medycznej spotykamy się z różnymi stanami zdrowotnymi, które...
czytaj więcej