W TROSCE O WYCHOWANIE
- Wydawca: UMCS
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: I
- Ilość stron: 260
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7784-727-5
34,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 34,00 zł
Problematyka wychowawcza niezmiennie stanowi przedmiot wielu dyskusji w różnych kręgach społecznych. Szczególne miejsce zajmuje w debatach profesjonalistów, których troską jest stanowienie celów i kierunków oddziaływań wychowawczych wobec dzieci i młodzieży oraz określanie warunków realizacji tych zamierzeń w praktyce wychowania. Książka poświęcona jest pamięci Profesora Mieczysława Łobockiego, wybitnego lubelskiego teoretyka wychowania, który wśród wielu zainteresowań badawczych szczególną rangę nadawał problemom teorii i metodyki wychowania, traktując te obszary jako równie ważne i wzajemnie się uzupełniające. Zamieszczone w opracowaniu artykuły, przygotowane przez przedstawicieli różnych ośrodków naukowych w Polsce, koncentrują się wokół istoty i sposobów realizacji procesu wychowania w realiach współczesności, odnosząc się również do myśli pedagogicznej Profesora.
Wstęp
Droga naukowo-badawcza Profesora Mieczysława Łobockiego
Publikacje Profesora Mieczysława Łobockiego
Część I Istota i dylematy wychowania
Idea wychowania w pracach Profesora Mieczysława Łobockiego
Współpraca szkoły z rodzicami w postsocjalistycznej Polsce między uniwersalizmem pedagogiki humanistycznej a polityczną mistyfikacją
Niektóre dylematy pedagogiki i edukacji (perspektywa historyczna i stan współczesny)
Mieć czy być − dylematy współczesnego wychowania
Teorie wychowania w Niemczech
Część II Cele i kierunki oddziaływań wychowawczych
Konstruowanie tożsamości człowieka jako problem edukacyjny
Bezpieczeństwo człowieka − prawo i postulat edukacyjny
Wychowanie obywatelskie proponowane młodzieży przez współczesną polską szkołę
Wzmacnianie komunikacji interpersonalnej jako transmisji wartości między osobami (model personalistyczny) sposobem na skuteczniejsze oddziaływania wychowawcze w kontekście rewolucji informacyjnej
Implikacje teorii relacji z obiektem i teorii przywiązania w pedagogice rodziny
Część III Nauczyciel jako realizator zadań wychowawczych
Nauczyciel kreatorem działań wychowawczych w ujęciu Mieczysława Łobockiego
Kompetencje diagnostyczne nauczyciela–wychowawcy w pracach profesora Mieczysława Łobockiego
Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci − moc i niemoc wychowawcza nauczyciela
Reforma systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w polskiej szkole
Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki
Przygotowanie pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej − potrzeby i wyzwania