O TEORII I PRAKTYCE PORADNICTWA ODMIANY PORADOZNAWCZEGO DYSKURSU
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I, dodruk 6
- Ilość stron: 232
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788301142247
56,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 52,90 zł
O teorii i praktyce poradnictwa
Odmiany poradoznawczego dyskursu
Autor: Alicja Kargulowa
Książka:
W 2005 roku podręcznik otrzymał indywidualną Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
O teorii i praktyce poradnictwa
Odmiany poradoznawczego dyskursu
Autor: Alicja Kargulowa
Rozdział 1. Poradoznawstwo
1.1. Dlaczego "poradoznawstwo"?
1.2. Poradoznawstwo jako zbiór instytucji i piśmiennictwo naukowe
1.3. Wiedza poradoznawcza
1.3.1. Źródła wiedzy poradoznawczej
1.3.2. Strukturyzacja i aplikacja pozytywistycznej wiedzy poradoznawczej
1.3.3. Strukturyzacja i aplikacja heurystycznej wiedzy poradoznawczej
1.4. Przechowywanie i dystrybucja wiedzy poradoznawczej
Rozdział 2. Poradnictwo
2.1. Poradnictwo jako działanie społeczne
2.1.1. Podmiot działania poradniczego
2.1.2. Przedmiot działania poradniczego
2.1.3. Środki działania w poradnictwie
2.1.4. Metody działania poradniczego
2.2. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa
2.3. Poradnictwo jako działalność zorganizowana
2.4. Poradnictwo jako forma pomocy społecznej
2.5. Tożsamość poradnictwa - podsumowanie
Rozdział 3. Granice autonomii poradoznawstwa i poradnictwa
3.1. O poradoznawstwie raz jeszcze
3.2. Naturalistyczne podejście do praktyki poradniczej
3.3. Postawa oświeceniowa w poradoznawstwie
3.4. Rozumienie i interpretacja rzeczywistości poradniczej
Rozdział 4. Kierunki badań nad poradnictwem
4.1. Początki badań
4.2. Kierunek pozytywistyczny: racjonalno-instrumentalny
4.3. Kierunek interpretatywny: rozumiejąco-adaptacyjny
4.4. Emancypacyjno-krytyczny kierunek badań
4.5. Paradygmat postmodernistyczny w badaniach poradoznawczych
Rozdział 5. Dyskurs w nurcie neopozy ty wisty cznym: Optymalizacja startu zawodowego młodzieży
5.1. Start zawodowy, porada zawodowa - trudności definicyjne
5.2. Psychospołeczne regulatory jakości startu edukacyjnego
5.3. Typologia młodzieży startującej w zawodzie
5.4. Organizacja i przebieg badań nad korzystaniem z porad
5.5. Szkolne i rodzinne uwarunkowania startu zawodowego
5.5.2. Rodzinne uwarunkowania startu zawodowego
5.6.Charakter pracy poradni w zakresie optymalizowania startu zawodowego
badanych
5.7. Wykorzystanie porad przez różne grupy młodzieży
5.8. Efektywność porad w świetle badań dystansowych
5.9. Podsumowanie badań
Załącznik - Ocena wyboru zawodu
Rozdział 6. Dyskurs w paradygmacie humanistycznym
6.1.Ograniczenia poradnictwa dla rodziców. Refleksje na marginesie filmu
Zabójca ze szkolnej ławy
6.1.1. Przedmiot interpretacji
6.1.2. Uczestnicy poradnictwa
6.1.3. Doradcy bohaterów filmu
6.1.4. Metody pomocy poradniczej i doradczej
6.2.Odczucie trzykrotnego pęknięcia w codziennej rzeczywistości przy zasięganiu porady w instytucji
6.2.1. Rozwój zainteresowań badawczych problemami życia codziennego
6.2.2.Odczucie danej sytuacji jako problemowej - pierwsze pęknięcie w codziennej rzeczywistości
6.2.3.Sytuacja zgłoszenia się do poradni - drugie pęknięcie w codziennej
rzeczywistości
6.2.4. Przyjmowanie porady - trzecie pęknięcie w codziennej rzeczywistości
Rozdział 7. Przykład dyskursu (mało)krytycznego. Poradnictwo dla dorosłych z perspektywy studium dystansu międzypokoleniowego
7.1. Postfiguratywny charakter poradnictwa dla dorosłych
7.2. Kofiguracja w poradnictwie dla dorosłych
7.3. Miejsce poradnictwa dla dorosłych w kulturze prefiguratywnej
7.4. Współczesne poradnictwo dla dorosłych i jego deformacje
Rozdział 8. Dyskurs postmodernistyczny. Kulturowe scenariusze działania współczesnych doradców
8.1. Monolityczny scenariusz działania modernistycznego doradcy
8.2.Ponowoczesna rzeczywistość społeczna jako nowy kontekst działalności doradcy
8.3. Zmiana sytuacji społecznej doradcy
8.4. Scenariusze działania współczesnych doradców