Opis
Empatia zmienia nas, szkołę, świat
Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli
Autor: Magdalena Sendor; Joanna Berendt
Książka Empatia zmienia nas, zmienia szkołę, zmienia świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli to wprowadzenie w tematykę Porozumienia bez Przemocy skierowane do nauczycieli, którym bliskie są kwestie komunikacji i rozwiązywania konfliktów. Składa się z teoretycznego wprowadzenia i ośmiu scenariuszy lekcji tworzących cykl zajęć o komunikacji i empatycznych relacjach w szkole i poza nią.
Dzięki Porozumieniu bez Przemocy każdy, bez względu na wiek, może poczuć się dostrzegany i nauczyć się dostrzegać innych, a co za tym idzie – budować porozumienie. Drogą do tego jest umiejętność mówienia o tym, co jest dla nas ważne i cenne bez interpretowania i osądzania.
Autorki, pracując z nauczycielami, rodzicami i młodzieżą, dostrzegły wielką potrzebę dialogu, budowania silnych relacji opartych o zasadę wygrany-wygrany, a przede wszystkim – o empatię. Empatia to budowanie świadomości uczuć i potrzeb swoich i innych, umiejętność rozmawiania o nich, by finalnie wypracowywać rozwiązania, które służą wszystkim. Celem książki jest wsparcie szeroko rozumianej edukacji w rozwijaniu kompetencji budowania relacji, gdyż edukacja – to relacja.
To, jak rozwiązywane są konflikty w klasie i jak rozmawia się z dziećmi o trudnych komunikatach – wybierając mówienie o faktach, uczuciach i potrzebach zamiast ocen i interpretacji – może realnie zmieniać szkołę. Jednak gdy takie zajęcia są realizowane przez zewnętrznych trenerów, są mniej efektywne niż programy stale realizowane przez pedagogów i nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą na co dzień. Stąd pomysł autorek, by podzielić się z nauczycielami efektami ich pracy, czyli scenariuszami zajęć z Porozumienia bez Przemocy, aby mogli sami wdrażać je i modyfikować do własnych potrzeb.
Nie można pominąć tego, jak ważna w pracy nauczyciela jest empatia dla samego siebie, czyli stałe dbanie o własne zasoby. Bez tej praktyki pojawia się ryzyko frustracji, przeciążenia, a finalnie wypalenia zawodowego. Dlatego do publikacji dołączono teorię oraz ćwiczenia Porozumienia bez Przemocy dla samych nauczycieli. To gest uznania dla pracy, którą wykonują każdego dnia oraz troski o to, by czerpali z niej jak największą radość i satysfakcję.
Na książkę składają się:
– część teoretyczna o Porozumieniu bez Przemocy (w tym jej kluczowe założenia i narzędzia);
– propozycje ćwiczeń do praktyki własnej nauczycieli, w tym szczególnie empatii dla siebie jako narzędzia przeciwdziałającego wypaleniu zawodowemu, a także ćwiczenia mające na celu pełniejsze przygotowanie się do zajęć z danego tematu;
– 8 szczegółowo opisanych zajęć – każde po 2 x 45 minut: w tym materiały potrzebne do zajęć, przygotowanie merytoryczne nauczyciela, propozycje przebiegu zajęć i pytania do refleksji po zajęciach.
Spis treści
Empatia zmienia nas, szkołę, świat
Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli
Autor: Magdalena Sendor; Joanna Berendt
Empatia zmienia nas, zmienia szkołę, zmienia świat
Część I Porozumienie bez przemocy – teoria i ćwiczenia
Kontakt to sedno: krótka teoria Porozumienia bez Przemocy
Kilka informacji z obszaru neurobiologii
Kluczowe elementy Porozumienia bez Przemocy: model czterech kroków
Pierwszy element modelu czterech kroków: obserwacja
Drugi element modelu czterech kroków: uczucia
Trzeci element modelu czterech kroków: potrzeby
Czwarty element modelu czterech kroków: prośby
Podsumowanie
Tematy uzupełniające do pełniejszego korzystania ze scenariuszy
Zadziwiająca moc złości
Język powinności a złość
Złość to informacja
Myśli oceniające, które oddzielają nas od siebie i innych
1. Empatia dla siebie
2. Empatia dla drugiej osoby
3. Nowe możliwości, rozwiązania i prośby
Przyjmowanie odmowy
Praktyka wdzięczności .
Minimediacje wśród młodzieży
Rozmowy w kręgu w sytuacjach konfliktowych
Model rozmowy w kręgu
Część II Scenariusze zajęć
Zanim rozpoczniesz prowadzenie zajęć
Bilans po każdych zajęciach
Struktura zajęć
Spotkanie 1: poznajemy się
Przed zajęciami:
Empatia zmienia nas, szkołę, świat6
Scenariusz 1: poznajemy się
Spotkanie 2: nasza klasa
Przed zajęciami:
Scenariusz: nasza klasa
Spotkanie 3: bez przemocy, czyli jak?
Przed zajęciami:
Scenariusz: bez przemocy, czyli jak?
Spotkanie 4: potrzeby. Skąd wiemy, czego potrzebujemy?
Przed zajęciami:
Scenariusz: potrzeby. Skąd wiemy, czego potrzebujemy?
Spotkanie 5: wespół zespół – dlaczego współpracujemy?
Przed zajęciami:
Scenariusz: wespół zespół – dlaczego współpracujemy?
Spotkanie 6: uczucie złości i granice – jak się ma jedno do drugiego?
Przed zajęciami:
Scenariusz: uczucie złości i granice – jak się ma jedno do drugiego?
Spotkanie 7: mediowanie z empatią
Przed zajęciami:
Scenariusz: mediowanie z empatią
Spotkanie 8: informacja zwrotna – wdzięczność i uczenie się z błędów
Przed zajęciami:
Scenariusz: informacja zwrotna – wdzięczność i uczenie się z błędów
Zakończenie
Załączniki
Wstęp
Scenariusz 1
Scenariusz 2
Scenariusz 3
Scenariusz 4
Scenariusz 5
Scenariusz 6
Scenariusz 7
Scenariusz 8