
SPOŁECZNE ONTOLOGIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI CIAŁO-TOŻSAMOŚĆ-PERFORMATYWNOŚĆ
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 194
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8095-646-9
31,30 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 31,30 zł
Społeczne ontologie niepełnosprawności Ciało-tożsamość-performatywność
Autor: Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Czym jest niepełnosprawność? Jak jest rozumiana i postrzegana? Jakie znaczenia ją definiują i jakie wartości są z nimi związane? Co oznacza bycie niepełnosprawnym? Kto może zabierać głos na temat niepełnosprawności, kiedy i w jakim kontekście? Kto/co decyduje o tym, jakie treści/znaczenia/definicje stanowią odpowiedzi na te pytania? Kto/co decyduje o tym, jaka wiedza na temat niepełnosprawności jest prawomocna i jakie praktyczne działania oraz społecznie dostępne wzory funkcjonowania są realizowane? Co możemy powiedzieć o niepełnosprawności, próbując szukać odpowiedzi na tak postawione pytania, które pobudzają do przemyślenia i prze-pisania na nowo porządku społecznego, a także uczestnictwa w życiu społecznym i kulturze osób postrzeganych jako niepełnosprawne?
Książka składa się z trzech części. W pierwszej, zatytułowanej Wytyczanie terytorium i obejmującej dwa rozdziały, dokonuję niezbędnego wprowadzenia w zasadniczą problematykę przedmiotu badań przedstawionych w pracy. W rozdziale pierwszym szkicuję niezbędny dla zrozumienia całości szerszy kontekst epistemologiczno-ontologiczny i metodologiczny, ugruntowany w studiach kulturowych. W rozdziale drugim natomiast przedstawiam zarys analizy teoretycznej dokonywanej w perspektywie epistemologicznej „myśli nieosiadłej” G. Deleuze’a i F. Guattariego oraz krytycznie ukierunkowanych studiów kulturowych. W przestrzeni wyznaczanej przez przecięcie się tych dwóch obszarów osadzam ujmowane interdyscyplinarnie badania nad niepełnosprawnością/ o niepełnosprawności.
Druga część książki, Deterytorializacje, obejmuje jeden rozdział, który zawiera kluczową analizę współczesnych teorii niepełnosprawności prezentowanych w różnych ujęciach. Dokonywano jej za pomocą teoretycznych narzędzi w postaci pojęć wywiedzionych z teorii dyskursu E. Laclaua i Ch. Mouffe. W jej rezultacie wyłonione zostały społeczne ontologie niepełnosprawności, które nazwałam ontologią braku, ontologią opresji (występującą w łączności z ontologią zwyczajnego życia) oraz ontologią oporu.
W części trzeciej, Zamieszkiwanie, obejmującej dwa ostatnie rozdziały książki, powracam do pojęcia społecznego imaginarium i możliwości jego transformacji w kontekście rozważań nad kategorią emancypacji, której przygodność zakreśla płynne granice społecznego bytowania osób z (nie)pełnosprawnością. W ostatnim rozdziale przedstawiam wywiedzione z filozofii G. Deleuze’a i F. Guattariego oraz posthumanistycznych nurtów tzw. nowego materializmu (D. Haraway i K. Barad) założenia kształtujące perspektywę myślenia i mówienia o niepełnosprawności oraz działania w relacji z nią, które nazwać można performatywną ontoepistemologią (nie)pełnosprawności, pojmowanej jako materialno-dyskursywny asamblaż. Ujęcie to dopełnia, choć nie w sensie poznawczego zamknięcia, prezentowany w Zakończeniu projekt polityczno-etyczny nomadycznego procesu stawania-się podmiotem w ciągłych relacjach z innymi (etyka afirmacji R. Braidotti).
Społeczne ontologie niepełnosprawności Ciało-tożsamość-performatywność
Autor: Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA: Wytyczanie terytorium
Rozdział 1. Epistemologia myśli nieosiadłej – zarys pola analizy
Badacz jako nomada w perspektywie filozofii Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego
Proces badawczy jako „wybrakowana układanka” – status teorii i kategorii analizy w studiach kulturowych
Badanie tekstów kulturowych i dyskursywnych aspektów podmiotu
Rozdział 2. Współczesne imaginaria niepełnosprawności – w stronę kulturowych interpretacji fenomenu
Społeczne imaginaria w ujęciu Charlesa Taylora
Kultura, zwrot kulturowy, studia kulturowe
Kulturowy wymiar disability studies – studiów nad niepełnosprawnością/ o niepełnosprawności
CZĘŚĆ druga: Deterytorializacje
Rozdział 3. Podmiot i niepełnosprawność – polityczne gry z różnicą
Język, tożsamość, performatywność
Społeczne ontologie niepełnosprawności – granice wykluczeń i „tryby patrzenia”
Teoria dyskursu Ernesta Laclaua i Chantal Mouffe – retoryka i wspólnota
Dekonstrukcja współczesnych ujęć niepełnosprawności
Ontologia biologicznego braku
Ontologia społecznej opresji versus ontologia zwyczajnego życia
Ontologia kulturowego oporu
Postscriptum – fantazmat tożsamości
CZĘŚĆ trzecia: Zamieszkiwanie
Rozdział 4. Polityka, estetyka i (nie)pełnosprawność – emancypacyjne negocjacje
Przygodność emancypacji (E. Laclau, J. Rancière)
Ucieleśnienie, tożsamość i performatywność (E. Laclau, J. Rancière, J. Butler, R. McRuer)
Rozdział 5. Imaginarium upragnione/wymarzone/pożądane – w stronę performatywnej ontoepistemologii (nie)pełnosprawności
Ontologia stawania-się (świata) Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego
Materialność, performatywność, hybrydyczna tożsamość w perspektywie „wiedzy usytuowanej” (D. Haraway)
Ontoepistemologia realizmu sprawczego – rekonfiguracje „oznaczania ciał” (D. Haraway, K. Barad)
Stwardnienie rozsiane to choroba, która charakteryzuje się uszkodzeniem osłonek...
czytaj więcejZapalenie tęczówki to jedno z poważniejszych schorzeń okulistycznych, które...
czytaj więcejAmyloidoza jest schorzeniem, które wciąż pozostaje zagadką dla wielu pacjentów...
czytaj więcejAlkaptonuria, znana także jako ochronoza, jest uwarunkowaną genetycznie chorobą...
czytaj więcejZespół Sharpa, znany również jako mieszana choroba tkanki łącznej (MCTD, Mixed...
czytaj więcejZespół Edwardsa, czyli trisomia 18, jest jednym z najbardziej powszechnych zespołów...
czytaj więcejOstra białaczka promielocytowa (APL) to jeden z najbardziej skomplikowanych i zarazem...
czytaj więcejZespół Marfana to choroba genetyczna, która wpływa na różne układy i narządy...
czytaj więcejBiałaczka plazmocytowa, znana również jako szpiczak mnogi, jest rodzajem nowotworu...
czytaj więcejW codziennej praktyce medycznej spotykamy się z różnymi stanami zdrowotnymi, które...
czytaj więcej