PSYCHOTERAPIA PODRĘCZNIK AKADEMICKI TOM IV - INTEGRACJA
- Wydawca: Eneteia
- Rok wydania: 2010
- Wydanie: I
- Ilość stron: 500
- Oprawa: twarda
- ISBN: 9788361538141
110,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 88,00 zł
Czwarty tom rozwija zagadnienia z poprzednich tomów podręcznika akademickiego. Autorzy prezentują współcześnie rozwijające się podejścia integracyjne w psychoterapii, takie jak terapia NLP, neuropsychoanaliza, terapia multimodalna Lazarusa, psychodynamiczne podejście Strickera i Golda, integracyjna terapia psychodynamiczno-behawioralna Wachtel czy transteoretyczny model psychoterapii Prochaski i DiClemente. Szczególnym przesłaniem tomu jest zwrócenie uwagi na możliwości integracji i syntezy teorii i praktyki psychoterapii w czasach współczesnych. Ważny element stanowią również problemy zawodu psychoterapeuty.
Tagi: psychoterapia książki ,
Część pierwsza
Idea integracji w psychoterapii
Rozdział 1: Tendencje integracyjne w psychoterapii na świecie (Hubert Suszek)
1.1. Wprowadzenie
1.2. Od zimnej wojny do dialogu
1.3. Źródła tendencji integracyjnych w psychoterapii
1.4. Monoterapia versus integracja i eklektyzm
1.5. Możliwe drogi integracji
1.6. Podsumowanie
Rozdział 2: Historia integracji w psychoterapii (Elżbieta Galińska)
2.1. Pojęcie integracji w psychoterapii
2.2. Wczesne przejawy integracji
2.3. Eklektyzm techniczny
2.4. Ruch integracyjny – powstanie stowarzyszenia SEPI
2.5. Integracja teoretyczna w psychoterapii
2.6. Uwagi końcowe
Rozdział 3: Organizacje, czasopisma, konferencje na temat integracji w psychoterapii (Julia E. Wahl)
3.1. Początki działań integracyjnych
3.2. Organizacje zajmujące się integracją w psychoterapii
3.3. Polskie organizacje zajmujące się integracją w psychoterapii
Część druga
Podejścia integracyjne w psychoterapii
Rozdział 4: Eklektyzm techniczny w psychoterapii
4.1. Terapia multimodalna Arnolda Lazarusa (Rafał Styła, Małgorzata Jędrasik-Styła)
4.2. Koncepcja Larry'ego Beutlera (Magdalena Stec, Anna Osowska)
4.3. Koncepcja Sola Garfielda (Jarosław Rakoczy, Katarzyna Zaborska)
Rozdział 5: Integracja asymilatywna w psychoterapii
5.1. Asymilatywna psychoterapia psychodynamiczna
George'a Strickera i Jerrolda Golda (Małgorzata Jędrasik-Styła, Rafał Styła)
5.2. Integracja psychoterapii i farmakoterapii (Maria Siwiak-Kobayashi)
5.3. Trzecia fala terapii poznawczo-behawioralnej (Tomasz Jankowski, Paweł Holas, Krzysztof Krawczyk)
Rozdział 6: Integracja teoretyczna w psychoterapii
6.1. Integracyjna terapia relacyjna Paula Wachtela (Małgorzata Jędrasik-Styła, Rafał Styła)
6.2. Poznawczo-analityczna psychoterapia Anthony’ego Ryle’a (Krzysztof Krawczyk)
6.3. Terapia skoncentrowana na schematach Jeffreya Younga (Tomasz Jankowski)
6.4. Ogólny model psychoterapii Davida Orlinsky’ego i Kennetha Howarda (Rafał Styła, Małgorzata Jędrasik-Styła)
6.5. Transteoretyczny model psychoterapii Jamesa Prochaski i Carla DiClemente (Rafał Styła, Małgorzata Jędrasik-Styła)
6.6. Postmodernistyczna wizja integracji (Bogdan de Barbaro)
6.7. Neuropsychoanaliza (Sławomir Murawiec)
6.8. Neurolingwistyczne programowanie (Krzysztof Krawczyk)
Rozdział 7: Czynniki leczące (1) wspólne oraz (2) specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii
7.1. Wspólne, uniwersalne czynniki leczące w psychoterapii (Jan Czesław Czabała)
7.2. Czynniki specyficzne i niespecyficzne w psychoterapii w świetle danych empirycznych (Jadwiga Rakowska)
Część trzecia
Problemy zawodu psychoterapeuty
Rozdział 8: Zawód psychoterapeuty (Elżbieta Galińska)
8.1. Źródła psychoterapii
8.2. Psychoterapia a psychologia i psychiatria oraz medycyna psychosomatyczna
8.3. Zawód psychoterapeuty z perspektywy European Association for Psychotherapy
8.4. Sytuacja prawna zawodu terapeuty
8.5. Sytuacja zawodu psychoterapeuty w Stanach Zjednoczonych
8.6. Uwagi końcowe
Rozdział 9: Szkolenie psychoterapeutów − grupy Balinta (Bohdan W. Wasilewski)
9.1. Geneza grup Balinta
9.2. Metody i formy treningu balintowskiego
9.3. Grupy Balinta a grupy superwizyjne
9.4. Ruch balintowski w Polsce
9.5. Przykład spotkania
9.6. Warunki szkolenia psychoterapeutów a zagrożenia związane z uprawianiem zawodu
9.7. Naukowa weryfikacja skuteczności metody Balinta
Rozdział 10: Typ relacji między szkolącym a szkolonym. Czy mistrz i uczeń? (Lidia Grzesiuk)
Rozdział 11: Założenia ideologiczne w podejściach psychoterapeutycznych a światopogląd psychoterapeutów i pacjentów (Andrzej Jastrzębski)
11.1. Wprowadzenie
11.2. Ideologia i światopogląd
11.3. Analiza założeń ideologiczno-światopoglądowych poszczególnych szkół psychoterapeutycznych
11.4. Psychoterapia jako spotkanie dwóch światopoglądów oraz ideologii
11.5. Wnioski
Rozdział 12: Motywacja do zawodu psychoterapeuty (Hubert Suszek)
12.1. Specyfika zawodu psychoterapeuty
12.2. Złożoność motywacji zawodowej psychoterapeutów
12.3. Motywy jawne
12.4. Motywy ukryte
12.5. Wybór orientacji terapeutycznej
12.6. Implikacje
Rozdział 13: Problemy etyczne w psychoterapii (Barbara Tryjarska)
13.1. Wprowadzenie
13.2. Wyłączność relacji psychoterapeutycznej
13.3. Tajemnica zawodowa i jej ograniczenia
13.4. Wymagania osobowościowe wobec psychoterapeuty, jego kompetencje i szkolenia
Bibliografia
Słownik ważniejszych terminów
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Informacje o Autorach
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej