PSYCHOLOGIA MUZYKI
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 296
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-01-21337-4
56,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 56,90 zł
Psychologia muzyki
Autor: Maria Chełkowska-Zacharewicz
Ostatni podręcznik psychologii muzyki ukazał się w Polsce w 1970 roku. Psychologia muzyki stanowi pierwsze od półwiecza interdyscyplinarne kompendium psychologii muzyki, pisane z perspektywy psychologii, muzykologii, akustyki, neurologii, pedagogiki i antropologii kulturowej.
Podręcznik jest napisany przez ekspertów – naukowców i praktyków, zmagających się na co dzień z problematyką percepcji, emocji i stresu w muzyce, czy działających na różnych polach medium muzycznego. Napisano go jasnym, przystępnym językiem, co czyni publikację dostępną szerszemu gronu odbiorców zainteresowanych relacjami psychologii i muzyki.
Autorzy prezentują zagadnienia związane z odbiorem wrażeń muzycznych, aktywnością muzyczną, ćwiczeniem i wykonawstwem. W kolejnych rozdziałach Czytelnik znajdzie podstawową wiedzę na temat działania ludzkiego systemu słuchowego, mózgowych korelatów aktywności muzycznej, ruchu ciała w kontekście percepcji muzyki. Osobną część poświęcono emocjonalnym oraz terapeutycznym aspektom odbioru muzyki. Omówiono tu także psychologiczne aspekty aktywności muzycznej: ćwiczenia gry na instrumencie oraz przeżywania tremy i regulacji emocji podczas publicznego występowania.
"Wartością książki jest zarys nowych, obiecujących sposobów opisu i wyjaśniania zjawiska rozwoju muzycznego, odbioru czy przeżycia muzycznego oraz nowych możliwości zastosowania wyników badań do nauczania muzyki, wykonawstwa dzieł muzycznych czy w pracy kompozytorskiej. (…) Psychologia muzyki skłania do rozważań na temat związków teorii z praktyką, inspirując uważnego czytelnika do zadawania kolejnych pytań, które mogą się w przyszłości przyczynić do rozwoju psychologii muzyki."
Z recenzji dr hab. Aleksandry Rogowskiej, prof. UO
Psychologia muzyki
Autor: Maria Chełkowska-Zacharewicz
UWERTURA
1. Psychologia muzyki. Uniwersalność i interdyscyplinarność podejść
CZĘŚĆ I
Muzyka i aktywność muzyczna z perspektywy psychologii muzyki i muzykologii
HOMO MUSICUS – umysł i ciało
2. Współczesna muzykologia wobec psychologii muzyki. O znaczeniu perspektywy psychologicznej w refleksji o muzyce
3. Podstawy działania ludzkiego systemu słuchowego
4. Korelaty mózgowe wykonawstwa muzycznego
5. Poruszeni muzyką. Badania nad ruchem ciała w kontekście percepcji muzyki
EMOSAPIENS – reakcje na muzykę
6. Reakcje emocjonalne na muzykę. Natura emocji w doświadczeniu muzycznym
7. Efekt „tapety akustycznej” – ekstrawagancja czy strategia? Musique d’ameublement i audiomarketing
8. Muzykoterapia, czyli pogranicza nauki i sztuki. Praktyka, teoria, stan badań
CZĘŚĆ II
Działalność wykonawcza jako przedmiot badań i oddziaływań psychologiczno-edukacyjnych
ĆWICZENIE – niełatwa droga do sukcesu
9. Modele ćwiczenia instrumentalnego
10. Uzależnienie od uczenia się wśród muzyk
11. Pozytywna emocjonalność w ćwiczeniu gry na instrumencie. Rola radości i zainteresowania
12. Bez bólu nie ma efektów? Rola przekonań na temat bólu związanego z grą na instrumencie dla zdrowia muzyków
WYSTĘPOWANIE – konsonans umysłu i ciała
13. Trema jako złożona emocja koncertowa. Regulacja emocji podczas wystąpień publicznych
14. Trening mentalny wykonawcy. Mindfulness jako metoda rozwijania uwagi i radzenia sobie ze stresem