PRZEMOC INSTYTUCJONALNA WOBEC DZIECI KULTUROWE UZASADNIENIE PRZEMOCY INSTYTUCJONALNEJ
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 206
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8085-714-8
44,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 44,00 zł
Przemoc instytucjonalna wobec dzieci
Kulturowe uzasadnienie przemocy instytucjonalnej
Autor: Joanna Helios, Wioletta Jedlecka
W prezentowanej publikacji została przedstawiona analiza różnych form przemocy wobec dzieci w szpitalach, instytucjach związanych z edukacją (szkoły) i placówkach opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka). Autorki odnoszą się do sytuacji związanej z COVID-19, pokazują, że koronawirus wywołuje problemy nie tylko natury zdrowotnej, ale również dotyka instytucje i wpływa na rozwój nowych form przemocy.
Mocną stroną książki jest analiza/interpretacja przepisów prawnych i orzecznictwa sądowego w zakresie ochrony dzieci przed przemocą ze strony instytucji oraz wykorzystanie metody socjologicznej do badania świadomości społecznej na temat przemocy instytucjonalnej.
Książka może pełnić funkcję poradnika skierowanego do pedagogów, nauczycieli, dyrektorów placówek oświatowych, pracowników socjalnych, studentów nauk społecznych, kuratorów sądowych, lekarzy.
Przemoc instytucjonalna wobec dzieci
Kulturowe uzasadnienie przemocy instytucjonalnej
Autor: Joanna Helios, Wioletta Jedlecka
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przemoc instytucjonalna – zagadnienia podstawowe
1. Pojęcie przemocy instytucjonalnej
2. Przemoc a kultura
3. Przemoc instytucjonalna na tle innych form przemocy
3.1. Przemoc a agresja
3.2. Definiowanie przemocy
3.3. Formy przemocy
4. Koncepcje wyjaśniające zjawisko przemocy
5. Determinanty przemocy wobec dziecka
5.1. Koncepcje przyczyn eskalacji przemocy wobec dziecka
5.1.1. Koncepcja psychiatryczna
5.1.2. Koncepcja socjologiczna
5.1.3. Koncepcja społeczno-sytuacyjna
5.1.4. Koncepcja integracyjna
5.2. Makroskopowe źródła przemocy wobec dzieci
5.3. Środki masowego przekazu a przemoc
5.4. Tradycja wychowawcza a przemoc wobec dzieci
Rozdział 2. Przemoc instytucjonalna w podmiotach leczniczych
1. Funkcjonowanie placówek zdrowia publicznego – regulacje prawne
2. Dziecko w szpitalu a ryzyko przemocy instytucjonalnej
2.1. Dziecko jako specyficzny pacjent podmiotów leczniczych
2.2. Prawa dziecka w podmiotach leczniczych
2.3. Sytuacja psychologiczna dziecka w szpitalu
3. Przemoc instytucjonalna w podmiotach leczniczych
3.1. Formy krzywdzenia instytucjonalnego dziecka hospitalizowanego
3.2. Przeciwdziałanie przemocy instytucjonalnej wobec dzieci w podmiotach leczniczych
Rozdział 3. Przemoc instytucjonalna w systemie szkolnym
1. Szkoła – pojęcie i podstawowe regulacje prawne
2. Prawa ucznia
3. Przemoc w szkole
3.1. Szkoła totalitarna
3.2. Przemoc symboliczna/strukturalna w systemie edukacji
3.3. Obowiązek szkolny jako przejaw przemocy instytucjonalnej
3.4. Agresja szkolna
3.5. Edukacja w czasach COVID-19 – o przemocy w nowej odsłonie
Rozdział 4. Przemoc instytucjonalna w socjalizacyjnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych (domach dziecka)
1. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej
2. Dom dziecka – pojęcie
3. Dom dziecka jako instytucja totalna
4. Funkcjonowanie domów dziecka – regulacje prawne
5. Przemoc w domach dziecka
5.1. „Specyficzne” potrzeby wychowanków domów dziecka
5.2. O traumie w warunkach instytucjonalnych, czyli od traumy do przemocy
5.3. Wpływ COVID-19 na sytuację dzieci w domach dziecka
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejMedycyna zyskuje coraz większe możliwości diagnozowania i leczenia rzadkich schorzeń...
czytaj więcejTwardzina to choroba tkanki łącznej, która potrafi zahaczyć o każdy aspekt życia...
czytaj więcej