
PRAKTYKA BADAŃ PEDAGOGICZNYCH
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2013, dodruk 2015
- Wydanie: II
- Ilość stron: 157
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788378505143
27,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 27,00 zł
W książce zawarto teksty, które podejmują refleksję nad samą metodologią, nad uwarunkowaniami praktyki badawczej, jakością wiedzy pedagogicznej, sposobami traktowania teorii przez badaczy, możliwościami, jakie nowe nurty myślowe otwierają przed badaczami, a także znaczeniem problemów badawczych w tworzeniu projektu badania. W drugiej grupie tekstów, bezpośrednio odnoszących się do praktyk badawczych, zawarto spojrzenia na różne wycinki tej praktyki: od pytania, w jaki sposób w naukach pedagogicznych wykorzystywana jest teoria, przez ujawnianie mitów, jakie nagromadziły się wokół badań etnograficznych, aż do tropienia najczęściej popełnianych błędów w badaniach empirycznych i rozważań nad kompetencjami metodologicznymi pedagogów. Autorzy tekstów, przyglądając się krytycznie stosowanym praktykom, wskazują na konsekwencje przyjmowania określonych założeń w badaniach biograficznych i sygnalizują błędy popełniane przez początkujących badaczy. Analiza założeń przyjmowanych przez badaczy zjawisk pedagogicznych uwrażliwia na trudności, jakie napotykają na swej drodze, wskazując jednocześnie na potencjał, jaki tkwi w krytycznie zinterpretowanych badaniach jakościowych. Refleksja nad kłopotami metodologicznymi, których doświadcza każdy badacz, uświadamia nam, w jakim horyzoncie myślowym, wobec jakich dylematów staje współczesny badacz, a refleksja nad prowadzonymi badaniami przybliża nieco wiedzę na temat rodzajów i jakości praktyk badawczych.
Wstęp
Badawcza praktyka i jakość wiedzy – wybrane uwarunkowania
Rola teorii w pedagogicznych badaniach empirycznych
Sygnalizacja zagadnienia
Od poznawania do zmieniania. Czy „zwrot pedagogiczny” w praktykach badawczych nauk społecznych?
Problemy badawcze w pedagogice a praktyka badawcza pedagogów
Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych
Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna
Uczenie się dorosłych w splocie badań interpretatywnych
O pewnej praktyce obecnej w badaniach andragogicznych
Trudności w tworzeniu przez początkujących badaczy koncepcji empirycznych badań pedagogicznych
Mity, rafy i realia etnografii w eksploracjach pedagogicznych
Bibliografia