
O PEDAGOGICE SPOŁECZNEJ I JEJ ROZWOJU WYBRANE ZAGADNIENIA
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: I
- Ilość stron: 322
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8095-036-8
35,82 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 35,82 zł
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Tadeusza Pilcha
Monografia autorstwa Mariusza Cichosza pełni w moim przekonaniu dwie funkcje. Pierwszą z nich jest funkcja dydaktyczna. Książka zawiera elementarne informacje i wiedzę o dyscyplinie naukowej, która stanowi przedmiot studiów tysięcy młodych ludzi, potencjalnych pracowników niezliczonej ilości instytucji i dziedzin organizujących życie społeczne, tworzących i przetwarzających środowisko życia i pracy osób wymagających wsparcia i różnorodnej pomocy.
Druga funkcja tej książki to funkcja naukowa: sumująca narodziny i dorobek jednej z najważniejszych dla współczesnego świata dyscyplin społecznych. Publikacja ukazuje instrumenty poznawania rzeczywistości i skutecznego wywierania na nią wpływu, a co także bardzo ważne – ustala kanon przeświadczeń aksjologicznych, które są fundamentem pedagogiki społecznej i uzasadnieniem jej działalności i funkcji! Dlatego [...] uznaję wydanie tej książki za jedno z najważniejszych wydarzeń naukowych naszej dyscypliny!
Wprowadzenie
Rozdział 1
Źródła i początki
Wstęp
Teoretyczne podstawy pedagogiki społecznej – kontekst wybranych założeń i koncepcji z przełomu XIX i XX wieku
Polska Macierz Szkolna
Wolna Wszechnica Polska
Praca społeczna i praca oświatowa w poglądach i doświadczeniach pedagogów społecznych
Wychowanie pozaszkolne, pozalekcyjne oraz edukacja równoległa – rozwój i przemiany
Pedagogika społeczna po drugiej wojnie światowej – inspiracje marksistowskie
Rozdział 2
Inicjatorzy, twórcy – pedagodzy społeczni
Wstęp
Pedagogika społeczna – narodowa – oświatowa w ujęciu Heleny Radlińskiej
Animacja społeczno-kulturalna. Twórcy i przedstawiciele – rozwój koncepcji
Ryszard Wroczyński o pedagogice społecznej
Środowiskowe uwarunkowania rozwoju człowieka w perspektywie pedagogiki społecznej i andragogiki w poglądach Adama Olgierda Uziembły
Funkcjonowanie systemu wychowawczego w środowisku w ujęciu Stanisława Kowalskiego
Kontynuacje i nowe perspektywy
Rozdział 3
Rozstrzygnięcia i koncepcje
Wstęp
Tryptyk o pedagogice społecznej – rozważania na przełomie wieków
Założenia filozoficzne – pola poszukiwań
Podstawy metodologiczne – kontekst przyjmowanych założeń
Diagnoza społeczna – środowiskowa. Wybrane koncepcje
Rodzina w toku przemian – badania nad rodziną
Środowisko i środowisko wychowawcze
W poszukiwaniu wartości
Aksjologiczne inspiracje w pracy socjalnej – kontekst przemian cywilizacyjnych
Rozdział 4
Instytucjonalizacja
Wstęp
O instytucjonalizacji w nauce – rozważania o rozwoju pedagogiki społecznej
Szkoły polskiej pedagogiki społecznej
Promocje naukowe
Historia pewnej katedry, czyli rzecz o rozwoju bydgoskiej pedagogiki społecznej
Rozdział 5
Autobiografia naukowa
Wstęp
Praca naukowa – moja droga do pedagogiki społecznej
Spotkanie z Mistrzem. Wspomnienia o Edmundzie Trempale
Zakończenie
Bibliografia