EDUKACJA ŻYWIENIOWA
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 692
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-01-19857-2
169,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 169,90 zł
Edukacja żywieniowa
Autor: Isobel R. Contento
W części I opisano złożoność wpływów na wybory żywieniowe ludzi oraz kluczowe elementy sukcesu w edukacji żywieniowej. Omówiono w niej także, w uporządkowany sposób, wszystkie kluczowe teorie wykorzystywane w interwencjach edukacji żywieniowej, koncentrując się na potencjalnych czynnikach motywujących i ułatwiających zmianę, zwanych tu determinantami (lub mediatorami) działania i zmiany zachowania, oraz dowodach ich skuteczności. Opisano ogólne założenia każdej teorii i podsumowano jej istotę. Wskazano także jak przełożyć teorię na praktykę edukacji żywieniowej, i zilustrowano to wieloma przykładami.
Część II stanowi centralny element całej książki. Jest nim składająca się z kilku kroków procerdura DESIGN, która ma ułatwić studentom i praktykom projektowanie skutecznej edukacji żywieniowej. Pokazuje, ona w jaki sposób przełożyć teorię na oparte na niej strategie oraz cele edukacyjne na praktykę, a także jak opracować plan edukacyjny dla poszczególnych komponentów programu w danej grupie.
Procedura DESIGN integruje w każdym swym kroku teorię, wyniki badań i praktykę, zawiera wskazówki, w jaki sposób projektować, realizować i dokonywać ewaluacji edukacji żywieniowej.
W części tej opisano także, jak tworzyć środowiskowe wsparcie dla zmiany w zakresie polityki, struktur i środowisk, tak aby sprzyjały one działaniom podejmowanym przez ludzi.
W częśći III przedstawiono podstawowe informacje dotyczące realizacji edukacji żywieniowej w różnych grupach: wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, osób o niskim poziomie alfabetyzmu i przedstawicieli różnych grup kulturowych.
Edukacja żywieniowa
Autor: Isobel R. Contento
Część I Połączenie badań, teorii i praktyki: podstawy.
1. Edukacja żywieniowa: ważna, ciekawa i niezbędna w dzisiejszym skomplikowanym świecie.
Wprowadzenie.
Dlaczego edukacja żywieniowa jest potrzebna?
Wyzwania związane z edukowaniem ludzi, jak prawidłowo się żywić.
Podejścia do celów edukacji żywieniowej.
Współczesna definicja edukacji żywieniowej.
Skuteczność edukacji żywieniowej.
Czym się zajmują edukatorzy żywieniowi?
Siedliska, odbiorcy i zakres edukacji żywieniowej.
Edukacja żywieniowa, zdrowie publiczne i promocja zdrowia: role i kontekst edukacji żywieniowej.
Cel książki i przegląd zagadnień.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
2. Determinanty wyborów pokarmowych i zmian sposobu żywienia: implikacje dla edukacji żywieniowej.
Przegląd determinant wyborów i zachowań żywieniowych.
Determinanty związane z żywnością: biologia i doświadczenia.
Determinanty osobiste.
Determinanty społeczne i środowiskowe.
Co to wszystko oznacza dla edukatorów żywieniowych?
Implikacje dla kompetencji potrzebnych edukatorom żywieniowym.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
3. Przegląd zagadnień dotyczących edukacji żywieniowej: pomoc w zdobyciu motywacji, umiejętności i wsparcia dla zmian zachowania.
Wprowadzenie: elementy przyczyniające się do sukcesu edukacji żywieniowej.
Pierwszy element sukcesu: koncentracja na zmianie zachowania i działaniach.
Drugi element sukcesu: uwzględnienie wpływów albo determinant zmiany zachowania i działania.
Trzeci element sukcesu: wykorzystanie teorii jako przewodnika lub narzędzia w edukacji żywieniowej.
Czwarty element sukcesu: połączenie złożonych czynników zmiany zachoweania z wystarczającym czasem trwania i intensywnością - podejście społeczno-ekologiczne.
Piąty element sukcesu: projektuj edukację żywieniową przy użyciu strategii opartych na teorii i dowodach.
Wniosek: ramy koncepcyjne dla prowadzenia edukacji żywieniowej.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
4. Zwiększanie świadomości oraz wzmacnianie upodmiotowienia i motywacji do zmiany zachowania i podjęcia działania.
Edukacja żywieniowa a zwiększanie motywacji i poczucia upodmiotowienia: akcent na to, dlaczego warto podjąć działanie.
Zastosowanie modelu przekonań zdrowotnych w edukacji żywieniowej dla zwiększenia motywacji i aktywizacji odbiorców.
Teoria planowanego zachowania/uzasadnionego działania.
Rozszerzania teorii planowanego zachowania/uzasadnionego działania.
Zastosowanie teorii planowanego zachowania w edukacji żywieniowej dla zwiększania motywacji i aktywizacji odbiorców.
Teoria samostanowienia.
Zastosowanie teorii samostanowienia w edukacji żywieniowej dla zwiększenia motywacji i aktywizacji odbiorców.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
5. Ułatwienie uzyskania zdolności do zmiany zachowania i podjęcia działania.
Edukacja żywieniowa a ułatwianie zmiany zachowania: akcent na to jak podjąć działanie.
Rozumienie determinant działania i strategii zmiany zachowania.
Teoria społeczno-poznawcza.
Zastosowanie teorii społeczno-poznawczej w edukacji żywieniowej w celu ułatwienia zmiany zachowania.
Modele samoregulacji: akcent na planowanie i poczucie własnej skuteczności.
Teoria ugruntowana: osobiste polityki żywnościowe.
Model transteoretyczny i konstrukt etapów zmiany.
Zastosowanie modelu transteoretycznego w edukacji żywieniowej.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
6. Promowanie wsparcia środowiskowego dla zmiany zachowania.
Wsparcie środowiskowe ułatwiające dokonywanie prozdrowotnych wyborów.
Podejście społeczno-ekologiczne.
Zmiana środowiska społecznego na poziomie interpersonalnym: rodzina, rówieśnicy i sieci społeczne.
Siedliska środowiskowe: strategie zmiany na poziomie organizacyjnym.
Siedliska środowiskowe: działania na rzecz zmiany na poziomie społeczności.
Sektory wpływu: działania na rzecz zmiany polityki i systemów.
Model logiczny w planowaniu edukacji żywieniowej.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Część II Wykorzystanie badań i teorii w praktyce: procedura projektowania edukacji żywieniowej osadzonej w teorii - krok po kroku.
7. Krok 1: Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania na podstawie oceny problemów i zachopwań uczestników.
Znaczenie usystematyzowanego procesu w projektowaniu skutecznej edukacji żywieniowej.
Zarys procedury DESIGN w planowaniu edukacji żywieniowej osadzonej w teorii.
Wykorzystanie procedury DESIGN edukacji żywieniowej do planowania aktywności i wsparcia środowiskowego.
Krok 1. Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania dla danej grupy na podstawie oceny problemów i zachowań uczestników.
Kim są uczestnicy twoich zajęć?
Czego możesz się dowiedzieć na temat problemów i zachowań uczestników twoich zajęć z ogólnodostępnych źródeł?
Czego możesz się dowiedzieć na temat problemów i zachowań konkretnej grupy uczestników?
Wybierz docelową zmianę zachowania dla grupy uczestników.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce.
Twoja kolej na projektowanie edukacji żywieniowej: wypełnienie arkusza "Krok 1: Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania"
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 1 Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania i cel(ów) działań.
8. Krok 2: Eksploracja determinant zmiany zachowania stanowiącej cel interwencji.
Poznanie uczestników programu i ich środowisk.
Badanie psychospołecznych determinant zmiany zachowania.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce - Krok 2.
Twoja kolej na projektowanie edukacji żywieniowej: wypełnienie arkusza "Krok 2: Eksploracja determinant zmiany".
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 2: Eksploracja determinant zmiany zachowania lub podjęcia działań.
9. Krok 3: Selekcja teorii i wyjaśnienie filozofii interwencji.
Wprowadzenie: planowanie wstępne.
Wybór teorii lub tworzenie odpowiedniego modelu.
Wyjaśnienie filozofii edukacyjnej zajęć lub interwencji.
Przełożenie przyjęte w interwencji perspektywy na sposób przekazywania treści dotyczących żywności i żywienia.
Wyjaśnienie zastosowanego w interwencji spojrzenia na wykorzystanie zasobów edukacyjnych z różnych źródeł.
Rozważanie twoich potrzeb i podejścia jako edukatora żywieniowego.
Wnioski.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce.
Twoja kolej na projektowanie edukacji żywieniowej: wypełnienie arkusza "Krok 3: Selekcja teorii i wyjaśnienie filozofii interwencji".
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 3 Selekcja teorii i wyjaśnienie filozofii interwencji.
10. Krok 4: Identyfikacja celów - przełożenie teorii behawioralnej na cele edukacyjne.
Przełożenie teorii behawioralnej na działania za pośrednictwem celów.
Sformułowanie celów edukacyjnych odnoszących się do determinant docelowej zmiany zachowania.
Jak dbać o to, aby cele edukacyjne angażowały myśli, uczucia i działania uczestników?
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce.
Twoja kolej na projektowanie edukacji zywieniowej: wypełnienie arkusza "Krok 4: Identyfikacja ogólnych celów edukacyjnych".
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 4: identyfikacja ogólnych celów edukacyjnych.
11. Krok 5: Generowanie planów edukacyjnych - nacisk na wzmocnienie motywacji do zmiany zachowania i podjęcia działań.
Układ odniesienia dla opracowania aktywności w edukacji żywieniowej opartej na teorii.
Przełożenie teorii behawioralnej na praktykę edukacyjną: determinanty, strategie zmiany zachowania, aktywności edukacyjne i plany edukacyjne.
Pozyskanie zainteresowania i zaangażowania odbiorców.
Wykorzystanie strategii zmiany zachowań do opracowania aktywności edukacyjnych wzmacniających motywację do zmiany zachowania.
Organizowanie i ustalanie sekwencji aktywności edukacyjnych (4E): plan edukacyjny lub plan zajęć.
Zbadanie innych cech uczestników i rozważania na temat zasobów dostępnych podczas interwencji.
Tworzenie planu edukacyjnego: podstawy.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce.
Twoja kolej na projektowanie edukacji żywieniowej: wypełnienie arkusza "Krok 5: Generowanie planów edukacyjnych".
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 5: Generowanie planów edukacyjnych.
12. Krok 5: Generowanie planów edukacyjnych - nacisk na rozwijanie zdolności do zmiany zachowania i podjęcia działań.
Rozwijanie zdolności do zmiany zachowania i podjęcia działań: przegląd.
Przełożenie teorii behawioralnej na praktykę edukacyjną: determinanty, strategię zmiany zachowania i aktywności edukacyjne.
Zwiększenie wiedzy i umiejętności związanych z żywnością i żywieniem: wzmocnienie potencjału behawioralnego.
Wzmocnienie procesów samorealizacji (samokierowania zmianą) i osobistego sprawstwa.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce - Krok 5.
Twoja kolej na projektowanie edukacji żywieniowej - wypełnienie arkusza "Krok 5: Generowanie planów edukacyjnych" z naciskiem na podjęcie działań.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 5: Generowanie planów edukacyjnych.
13. Krok 6: Nakreślanie planu ewaluacji.
Wprowadzenie: po co ewaluacja?
Co należy poddać ewaluacji? Rodzaje ewaluacji?
Planowanie ewaluacji efektów.
Planowanie ewaluacji procesu.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce - Krok 6.
Twoja kolej na projektowanie edukacji żywieniowej: wypełnienie arkusza "Krok 6: Nakreślenie planu ewaluacji"
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Krok 6: Nakreślenie planu ewaluacji.
Procedura DESIGN edukacji zywieniowej.
Krok 1 Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania i celu/ów działań.
Krok 2 Eksploracja determinant zmiany zachowania lub podjęcia działań.
Krok 3 Selekcja teorii i wyjaśnienie filozofii interwencji.
Krok 4 Identyfikacja ogólnych celów edukacyjnych.
Krok 5 Generowanie planów edukacyjnych.
Plan edukacyjny dla dodatkowych zajęć.
Krok 6 Nakreślenie planu ewaluacji.
14. Wykorzystanie procedury DESIGN do promowania wsparcia środowiskowego dla zmiany zachowania i podjęcia działań.
Wprowadzenie: promowanie społecznego, politycznego i środowiskowego wsparcia dla docelowej zmiany zachowania będącej przedmiotem interwencji.
Krok 1: Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania dla danej grupy na podstawie oceny problemów i zachowań.
Krok 2: Eksploracja możliwości wsparcia środowiskowego dla docelowej zmiany zachowania.
Krok 3: Selekcja komponentów interwencji i właściwej teorii.
Krok 4: Identyfikacja celów wsparcia środowiskowego dla docelowej zmiany zachowania interwencji.
Krok 5: Generowanie planów zwiększenia interpersonalnego wspracia społecznego.
Krok 5: Generowanie planów aktywności w zakresie polityk, systemów i środowiska żywnościowego na poziomie instytucji i społeczności.
Krok 5: Generowanie planu sekwencji wdrożenia.
Krok 6: Nakreślenie planu ewaluacji.
Podsumowanie.
Studium przypadku: procedura DESIGN w praktyce.
Twoja kolej: wypełnienie arkuszy dla sześciu kroków procedury DESIGN - koncentracja na wsparciu społecznym, wsparciu w zakresie polityk, systemów i środowiska.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Procedura DESIGN edukacji żywieniowej dla działań związanych ze wsparciem środowiskowym.
Krok 1 Decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania i celu/ów działań.
Krok 2 Eksploracja środowiskowych determinant zmiany.
Krok 3 Selekcja komponentów interwencji i odpowiedniej teorii.
Krok 4 Identyfikacja celów wsparcia środowiskowego.
Krok 5 Generowanie planów wsparcia środowiskowego.
Krok 6 Nakreślenie planu ewaluacji.
Procedura DESIGN edukacji zywieniowej dla działań związanych ze wsparciem środowiskowym.
Krok 1 decyzja o wyborze docelowej zmiany zachowania i celu/ów działań.
Krok 2 Eksploracja środowiskowych determinant zmiany.
Krok 3 Selekcja komponentów interwencji i odpowiedniej teorii.
Krok 4 Identyfikacja celów wsparcia środowiskowego.
Krok 5 Generowanie planów wsparcia środowiskowego.
Krok 6 Nakreślenie planu ewaluacji.
Część III Badania i teoria w dfziałaniu: realizacja edukacji żywieniowej w praktyce.
15. Skuteczna realizacja edukacji żywieniowej w grupach.
Podstawowe zasady skutecznej realizacji edukacji żywieniowej.
Podstawowe zasady komunikowania się z grupą.
Zrozumienie i zastosowanie teorii uczenia się: podejścia do uczenia się i style uczenia się.
Zrozumienie i stosowanie teorii projektowania dydaktycznego.
Twoarzenie środowisk sprzyjających uczeniu się.
Metody kształcenia: praktyczne sposoby aktywizowania uczenia się i wzmacniania zmiany zachowania.
Prowadzenie zajęć grupowych: od planu do realizacji.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
16. Środki dydaktyczne i inne kanały dla edukacji żywieniowej.
Wprowadzenie.
Wykorzystywanie pomocy wizualnych i prezentacji ustnych podczas zajęc grupowych.
Opracowanie i wykorzystanie materiałów pisanych.
Aktywności edukacyjne z wykorzystaniem innych kanałów.
Wykorzystanie śrosków masowego przekazu i marketingu społecznego.
Wykorzystanie nowych technologii.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
17. Praca z osobami w różnym wieku, z różnych kultur i o różnym poziomie alfabetyzmu.
Wprowadzenie.
Praca z dziećmi i młodzieżą.
Uczący się dorosły.
Praca z grupami zróżnicowanymi kulturowo.
Odbiorcy z niskim poziomem alfabetyzmu.
Grupy różniące się związanymi z żywieniem czynnikami stylu życia.
Podsumowanie.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
18. Edukatorzy żywieniowi jako agenci zmiany w środowisku.
Wprowadzenie.
Znajomość badań i najlepszych praktyk w dziedzinie edukacji zywieniowej.
Udział w rozwoju zawodu.
Etyka w edukacji żywieniowej: zachowanie wiarygodności.
Udział w koalicjach społecznościowych.
Orędownictwo na rzecz żywienia i edukacji żywieniowej.
Edukacja osób odpowiedzialnych za tworzenie polityki w rządzie.
Nie zrobisz wszystkiego, ale możesz zrobić coś.
Pytania i zadania.
Bibliografia.
Opryszczkowate zapalenie skóry wywołuje charakterystyczne zmiany skórne, które...
czytaj więcejCukrzyca ciążowa to specyficzna forma cukrzycy, która rozwija się w trakcie ciąży,...
czytaj więcejChoroba Leśniowskiego-Crohna to schorzenie, które charakteryzuje się obecnością...
czytaj więcej