
CZYNNIKI LECZĄCE W PSYCHOTERAPII
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: 4
- Ilość stron: 336
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788301147846
62,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 53,90 zł
Czynniki leczące w psychoterapii Jana Czesława Czabały to jeden z najpopularniejszych podręczników psychologii! Książka należy do serii: Krótkie Wykłady z Psychologii.
Jak działa psychoterapia? Na czym polega proces zmian zachodzących w wyniku oddziaływań psychoterapeutycznych? Jakie czynniki występujące w toku psychoterapii sprawiają, że jest ona skuteczna?
Nowe, rozszerzone i uaktualnione wydanie cenionego podręcznika wprowadzającego w zagadnienia psychoterapii. Treść książki jest podporządkowana nadrzędnemu celowi, tzn. wykorzystaniu istniejących teorii psychoterapii, wyników badań nad psychoterapią i doświadczeń klinicznych do doskonalenia praktyki psychoterapeutycznej stosowanej w leczeniu zaburzeń psychicznych.
Podręcznik:
* przystępnie omawia najważniejsze elementy procesu psychoterapii, wspólne dla głównych jej kierunków;
* w jasny i czytelny sposób przedstawia aktualną wiedzę na temat tej ostatnio dynamicznie rozwijającej się dyscypliny;
* zwięźle prezentuje dotychczasowe próby integracji różnych szkół psychoterapeutycznych;
* zawiera nowe treści ilustrujące:
obecny stan rozwoju poszczególnych teorii psychoterapeutycznych,
wyniki najnowszych badań nad skutecznością psychoterapii,
czynniki procesu psychoterapii pozytywnie wpływające na jej efekty;
* wskazuje sposoby doskonalenia praktyki psychoterapeutycznej stosowanej w leczeniu zaburzeń psychicznych.
Autor, znany polski specjalista w zakresie psychoterapii, omówił specyfikę zmian zachodzących w procesie psychoterapii oraz zaprezentował dyskusję o znaczeniu badań empirycznych dla praktyki klinicznej. Uaktualnił także treści zawarte we wszystkich pozostałych rozdziałach, zapewniając studentom aktualną wiedzę na temat stanu i rozwoju tej dyscypliny wiedzy.
Podręcznik omawia, zagadnienie tzw. czynników leczących w psychoterapii. Przedstawia najważniejsze kontrowersje w pojmowaniu psychoterapii, poszczególne sposoby osiągania zmian w jej procesie, a także różnorodne formy ich wykorzystywania, analizując osobno rodzaje zmian, jakie mogą być wynikiem psychoterapii.
Pozycja przeznaczona dla studentów psychologii, słuchaczy studiów przed- i podyplomowych oraz szkoleń specjalizacyjnych w zakresie psychoterapii. Przydatna psychoterapeutom w doskonaleniu ich pracy klinicznej.
Tagi: psychoterapia książki ,
Część I. Kontrowersje wokół psychoterapii 17
Rozdział 1. Psychoterapia psychoanalityczna 21
1.1.Rodzaje zmian oczekiwanych w wyniku psychoterapii psychoanalitycznej 22
1.2.Sposoby osiągania zmian w psychoterapii psychoanalitycznej 26
1.2.1. Techniki psychoterapeutyczne 26
1.2.2. Przedmiot pracy psychoterapeutycznej (treść) 27
Rozdział 2. Psychoterapia behawioralno-poznawcza 31
2.1.Rodzaje zmian oczekiwanych w wyniku psychoterapii behawioralno-poznawczej 32
2.2. Behawioralno-poznawcze metody osiągania zmian 41
2.2.1. Techniki psychoterapeutyczne 41
2.2.2. Przedmiot psychoterapii 43
Rozdział 3. Psychoterapia humanistyczna 47
3.1. Rodzaje zmian oczekiwanych w wyniku psychoterapii humanistycznej 48
3.2. Sposoby uzyskiwania zmian w psychoterapii humanistycznej 53
3.2.1. Techniki psychoterapeutyczne 53
3.2.2. Przedmiot psychoterapii 55
Rozdział 4. Psychoterapia systemowa 59
4.1. Rodzaje zmian oczekiwanych w systemowej terapii rodzin 61
4.2. Sposoby osiągania zmian w terapii rodzin 65
4.2.1. Techniki terapeutyczne 65
4.2.2. Przedmiot sesji terapii rodzin 68
Podsumowanie 70
Część II. Integracja szkół psychoterapeutycznych 77
Rozdział 5. Czynniki wspólne psychoterapii 81
5.1. Próby integracji psychoterapii poznawczej i humanistycznej 82
5.2. Asymilacja doświadczeń problemowych 88
5.3. Czynniki wspólne procesu psychoterapii 93
5.3.1. Związek terapeutyczny 95
5.3.2. Okazja do przeżywania emocji 98
5.3.3. Uczenie się 99
5.3.4. Ćwiczenie nowych zachowań 100
Rozdział 6. Metateoretyczne formy integracji psychoterapii 103
6.1. Ogólny model psychoterapii 104
6.2. Transteoretyczny model psychoterapii 108
6.2.1. Etapy zmiany 108
6.2.2. Czynniki prowadzące do zmiany 110
6.2.3. Rodzaje zmian 112
Rozdział 7. Dopasowanie rodzaju psychoterapii do problemów pacjenta 115
7.1. Model psychoterapii zintegrowanej 116
7.2.Subiektywne reakcje pacjenta jako wyznacznik modyfikacji interwencji
psychoterapeutycznych 120
7.3. Planowanie terapii 123
7.4. Jaka psychoterapia dla kogo 124
7.5. Badania nad psychoterapią 128
7.5.1. Efekty psychoterapii 129
7.5.2. Czynniki warunkujące skuteczność psychoterapii 130
7.5.3.Znaczenie zmiennych procesu psychoterapii dla wyników psychoterapii 132
Rozdział 8. Przyszłość psychoterapii 137
Część III. Czynniki leczące w psychoterapii 145
Rozdział 9. Podstawowe przyczyny podejmowania psychoterapii 149
Rozdział 10. Czynniki warunkujące powstawanie problemów 155
10.1.Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem celu działania 158
10.2.Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem sposobów zaspokajania potrzeb i realizacji zadań 160
10.3.Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem możliwości korzystania ze sposobów osiągania celów 163
10.4.Problemy związane z nieadekwatnym rozpoznawaniem konsekwencji własnego działania 164
Rozdział 11. Rodzaje zmian możliwych do osiągnięcia w psychoterapii 167
11.1. Zmiana behawioralna 170
11.2. Zmiana relacji interpersonalnych 170
11.3. Zmiana systemów 172
11.4. Zmiana właściwości intrapsychicznych 173
Rozdział 12. Diagnoza dla potrzeb psychoterapii 181
12.1. Diagnoza objawowa 182
12.2. Diagnoza mechanizmów chorobowych 185
12.2.1. Analiza aktualnej sytuacji pacjenta 186
12.2.2. Analiza przyczyn zaburzeń 187
12.3. Wybór metod potrzebnych do zmiany pacjenta 193
12.4. Kontrakt terapeutyczny 204
Rozdział 13. Sposoby osiągania zmiany w psychoterapii 209
13.1. Czynniki leczące w psychoterapii 211
13.1.1. Związek terapeutyczny 213
13.1.2. Korektywne doświadczenia emocjonalne 221
13.1.3. Nowe możliwości poznania siebie i otoczenia 227
13.1.4. Doświadczanie nowych sposobów zachowania 234
13.2. Proces psychoterapii 238
13.2.1. Etap początkowy psychoterapii: nawiązanie kontaktu i angażowanie pacjenta 240
13.2.2.Etap wglądu, namysłu, dążenia do zrozumienia przyczyn własnych problemów 250
13.2.3.Etap przygotowania do zmiany zachowania i ćwiczenie nowych zachowań 277
13.2.4. Etap utrwalania i rozszerzania zmian 292
Rozdział 14.Psychoterapia jako proces uczenia się rozwiązywania problemów 299
Bibliografia 309
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej