ZABAWA A RZECZYWISTOŚĆ
- Wydawca: Imago
- Rok wydania: 2011
- Wydanie: I
- Ilość stron: 213
- Oprawa: twarda
- ISBN: 9788393005413
58,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 58,90 zł
Donald W. Winnicott (1896-1971) już w młodym wieku zdobył uznanie jako lekarz dziecięcy; jednocześnie rosnące zainteresowanie emocjonalnymi problemami pacjentów skłoniło go do przyłączenia się do grupy psychoanalityków, tworzącej się wówczas w Londynie pod wpływem Zygmunta Freuda i Melanie Klein.
Jego własne koncepcje skupiały się wokół problematyki rozwoju emocjonalnego i czynników środowiskowych oddziałujących bardzo wcześnie na osobowość, ze szczególnym uwzględnieniem roli matki.
„Moim zdaniem Zabawa a rzeczywistość to najważniejsza praca psychoanalityczna od śmierci Freuda […]
Winnicott był według mnie twórcą koncepcji rozwoju idącej dalej niż teorie Freuda czy Klein, rzetelnej, a zarazem oryginalnej, przemawiającej w sposób budzący powszechną akceptację.
Nie wahał się przeciwstawić poglądom Melanie Klein i zaproponować teorii całkowicie odmiennej od jej teorii […]. Jego koncepcje – te dotyczące roli otoczenia, pierwotnej zależności, tworzenia początkowo subiektywnego, a potem obiektywnie spostrzeganego obiektu, iluzji, kreowania i konstruowania rzeczywistości zewnętrznej odpornej na destrukcję – cechuje wielkie bogactwo. Mają one wartość wiedzy nabytej w doświadczeniu […]”
prof. André Green, Société Psychanalytique de ParisCytat z artykułu: „The bifurcation of contemporary psychoanalysis: Lacan and Winnicott”. W: L.A. Kirshner (red.). (2011). „Between Winnicott and Lacan. A Clinical Engagement”. New York–London: Routledge.
Z teorii obiektu przejściowego Winnicotta wynika, że człowiek ciągle oscyluje między światem wewnętrznym a zewnętrznym. Oznacza to, iż jednostka pozostaje zawsze w stanie zależności i że otoczenie ma zawsze istotne znaczenie […] Dzięki Winnicottowi mogliśmy uwzględnić znaczenie otoczenia, nie tracąc zarazem specyficznie psychoanalitycznej świadomości roli świata wewnętrznego.
Robert Rodman M.D. ze Wstępu
1. Obiekty przejściowe i zjawiska przejściowe
2. Śnienie, fantazjowanie i życie: historia przypadku ilustrująca pierwotną dysocjację
3. Bawienie się: koncepcja teoretyczna
4. Bawienie się: twórcza aktywność i poszukiwanie self
5. Kreatywność i jej źródła
6. Użycie obiektu i relacja przez identyfikacje
7. Miejsce doświadczeń związanych z kulturą
8. Miejsce,w którym żyjemy
9. Lustrzana rola matki i rodziny w rozwoju dziecka
10. Wzajemne relacje o charakterze niepopędowym, oparte na skrzyżowanych identyfikacjach
11. Współczesne koncepcje rozwoju w okresie dorastania i ich implikacje dla szkolnictwa wyższego
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej