WIZJA KARIERY ZAWODOWEJ MŁODZIEŻY POLSKIEJ I UKRAIŃSKIEJ KOŃCZĄCEJ STUDIA PEDAGOGICZNE
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2016
- Wydanie: I
- Ilość stron: 264
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-998-1
27,42 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 27,42 zł
Prezentowana praca ma charakter empiryczny i sytuuje się w nurcie badań diagnostyczno-eksploracyjnych. W swej treści zawiera analizę literatury przedmiotu, która odnosi się do kształcenia pedagogów i badanych zmiennych, takich jak: wizji kariery zawodowej, wartości życiowych, wartości związanych z pracą i cenionymi jej aspektami, a ponadto obejmuje założenia metodologiczne badań własnych, a także analizę i interpretację uzyskanych wyników badań. Każdy rozdział empiryczny kończy podsumowanie. Klamrą spinającą prezentowane wyniki badań jest zakończenie.
W rozdziale pierwszym, zawierającym ogólne rozważania o zawodzie pedagoga, scharakteryzowano edukacyjne wyzwania współczesności i na tym tle określono role pedagoga, wskazując na potrzebę adekwatnego wyposażenia go w kompetencje profesjonalne i społeczne, aby w pełni sprostał społecznym oczekiwaniom w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Rozwinięcie tej problematyki znajduje swoje odbicie w teorii i praktyce kształcenia pedagogów w Polsce i na Ukrainie. Dostrzec tu można dużo punktów stycznych, ale nie brakuje też różnic wynikających z odmiennych narodowych doświadczeń i uwarunkowań społeczno-kulturowych. Podjęta problematyka edukacji pedagogów wskazuje na istotę przygotowania zawodowego młodzieży wybierającej tę odpowiedzialną profesję, stanowiącą swoistą misję społeczną. Jest to także istotne wprowadzenie do zaprojektowanych i zrealizowanych badań empirycznych. Analizy prowadzone w tym rozdziale uzupełnia przegląd badań empirycznych nad zawodem pedagoga w Polsce i na Ukrainie oraz zoperacjonalizowanie wizji kariery zawodowej przyszłych pedagogów.
Wstęp
Rozdział I. Ogólna charakterystyka przygotowania zawodowego pedagogów
1. Rola pedagoga wobec edukacyjnych wyzwań współczesności
2. Edukacja pedagogiczna w Polsce
2.1. Kształcenie pedagogów
2.2. Przegląd badań nad absolwentami studiów pedagogicznych
3. Kształcenie pedagogiczne na Ukrainie
3.1. Pedagogika jako kierunek kształcenia
3.2. Zawód pedagoga w świetle wyników badań empirycznych nna Ukrainie
4. Wizja kariery zawodowej pedagogów
Rozdział II. Metodologiczne założenia prowadzonych badań
1. Problematyka badawcza i hipotezy dotyczące zależności między analizowanymi zmiennymi
2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3. Procedura statystyczna
4. Teren i organizacja badań
5. Charakterystyka badanych osób
Rozdział III. Ocena rynku pracy i własnych szans zawodowych przez młodzież polską i ukraińską
1. Wprowadzenie w problematykę rynku pracy
2. Rynek pracy w percepcji badanych studentów
3. Plany zawodowe w kraju badanych studentów
4. Emigracja zarobkowa jako alternatywa dla młodzieży kończącej studia pedagogiczne
5. Podsumowanie
Rozdział IV. Wizja kariery zawodowej a wartości życiowe studentów polskich i ukraińskich
1. Wprowadzenie w problematykę wartości
2. Wartości cenione przez młodzież akademicką – przegląd badań
3. Wartości życiowe badanych studentów polskich i ukraińskich
4. Zależności między wizją kariery zawodowej badanych studentówa cenionymi przez nich wartościami życiowymi
5. Podsumowanie
Rozdział V. Wizja kariery zawodowej a znaczenie pracy w życiu studentów polskich i ukraińskich
1. Wprowadzenie w problematykę znaczenia pracy w życiu człowieka
2. Znaczenie pracy w życiu człowieka – przegląd badań
3. Znaczenie pracy w życiu studentów polskich i ukraińskich
4. Zależności między wizją kariery zawodowej a znaczeniem pracy w życiu badanych studentów
5. Podsumowanie
Rozdział VI. Wizja kariery zawodowej a wartości związane z przyszłą pracą studentów polskich i ukraińskich
1. Wprowadzenie w problematykę wartości zawodowych
2. Cenione aspekty pracy – przegląd badań
3. Wartości związane z przyszłą pracą badanych studentów polskich i ukraińskich
4. Zależności między wizją kariery zawodowej a wartościami związanymi z przyszłą pracą studentów polskich i ukraińskich
5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis schematów, tabel i wykresów