WCZESNA INTERWENCJA I WSPOMAGANIE ROZWOJU U DZIECI Z CHOROBAMI GENETYCZNYMI
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: dodruk 2016
- Wydanie: II
- Ilość stron: 200
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788378500803
46,60 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 46,60 zł
We współczesnym, wysoko rozwiniętym świecie, zaburzenia rozwoju o różnej etiologii dotyczą około 3% populacji dzieci. W ostatnich latach zaszły duże zmiany w poglądach na wrodzone zaburzenia rozwoju u dzieci, jednak nadal jest dużo niewiadomych i kontrowersji oraz zaniedbań w sferze diagnostycznej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej. Nie docenia się dostatecznie potencjału rozwojowego dzieci z zaburzeniem rozwoju. W pierwszych latach życia, szczególnie w pierwszym roku rozwoju dziecka, istnieją największe możliwości przyspieszenia i wyrównania sprawności psychoruchowej dziecka i w przyszłości jego rozwoju intelektualnego. Autorzy podręcznika w każdym rozdziale podkreślają rolę wczesnej rehabilitacji, jak również wczesnej interwencji logopedycznej we wspomaganiu rozwoju dziecka z rzadkim zaburzeniem rozwoju.
Celem książki Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi jest przedstawienie aktualnej wiedzy medycznej, rehabilitacyjnej i logopedycznej obejmującej wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi, a także przekazanie doświadczenia autorów, nabytego w ciągu wieloletniej pracy z dziećmi z wrodzonymi zaburzeniami rozwoju. Prezentowane zagadnienia rehabilitacyjno-logopedyczne przedstawiono na podstawie wybranych zespołów genetycznych uwarunkowanych różnymi mechanizmami (zespół Downa, zespół Pradera-Willego, zespół CHARGE i zespół Freemana-Sheldona) oraz złożonych problemów rozwojowych (brak i niedorozwój ciała modzelowatego oraz sekwencja zaburzeń tyłomózgowia Dandy-Walkera).
Książka Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi jest dedykowana lekarzom oraz specjalistom z dziedziny rehabilitacji, logopedii, psychologii oraz pedagogiki, którzy wspomagają rozwój dzieci z zaburzeniem rozwoju.
Autorzy podręcznika prezentują holistyczne podejście do dziecka z nieprawidłowościami rozwojowymi obejmując opieką i wsparciem również jego rodzinę. Pierwszy rozdział jest wprowadzeniem do złożonego zagadnienia (definicja, podziały, diagnostyka) wrodzonych zaburzeń rozwoju, wad narządów wewnętrznych oraz zespołów genetycznych. Oryginalnym podejściem do tego zagadnienia jest układ kolejnych rozdziałów dotyczących wspomagania rozwoju dzieci z konkretnymi zespołami genetycznymi. W pierwszej części tych rozdziałów autorzy przedstawiają wiedzę dotyczącą patomechanizmu powstawania zespołu, jego dziedziczenia i objawów – ma to na celu zrozumienie dziecka z wrodzonym zaburzeniem rozwoju, w kolejnych częściach rozdziałów autorzy szczegółowo opisują aktualną wiedzę teoretyczną oraz przedstawiają aspekty praktyczne wczesnej interwencji w leczeniu dzieci z konkretnymi zespołami genetycznymi lub grupami zaburzeń (rehabilitacji i opieki logopedycznej).
Podkreślając partnerską współpracę z rodzicami dzieci z wrodzonymi zaburzeniami rozwojowymi, w ostatnim rozdziale książki przedstawiono rozważania i przemyślenia rodzica o jego roli w wychowaniu i edukacji dziecka z rzadką chorobą genetyczną. Z biegiem czasu to rodzice stają się najlepszymi specjalistami dla swoich dzieci z rzadkimi chorobami. Oni celnie i szybko identyfikują problemy oraz przeszkody w opiece nad dzieckiem z zaburzeniem rozwoju i wskazują optymalne rozwiązania.
Autorzy mają nadzieję, że podręcznik ten przyczyni się do poprawy rozwoju dzieci z chorobami genetycznymi poprzez stosowanie wczesnej rehabilitacji i opieki logopedycznej oraz poprawy jakości życia ich rodzin poprzez lepsze rozumienie potrzeb dzieci z zaburzonym rozwojem.
Wstęp 9
Robert Śmigiel, Izabela Łaczmańska
Rozdział I
Podstawowa wiedza do zrozumienia chorób genetycznych
1. Definicja, podział i etiologia zaburzeń rozwojowych 11
2. Dysmorfologia w diagnostyce zaburzeń rozwojowych 17
3. Profilaktyka wad rozwojowych 20
4. Badania genetyczne w diagnostyce zaburzeń rozwoju z uwzględnieniem
diagnostyki prenatalnej 22
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział II
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa
1. Zespół Downa – etiologia, charakterystyka, rozwój 35
2. Wczesna rehabilitacja i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa 38
3. Rozwój mowy u dzieci z zespołem Downa 46
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel, Małgorzata Michalska-Idaszek
Rozdział III
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Pradera–Williego
1. Zespół Pradera–Williego – etiologia, charakterystyka, rozwój 63
2. Rola wczesnej interwencji w leczeniu zespołu Pradera–Williego 66
3. Wczesna opieka logopedyczna i jej znaczenie dla rozwoju funkcji oralnych 71
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział IV
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem CHARGE
1. Zespół CHARGE – etiologia, charakterystyka i rozwój 79
2. Opieka logopedyczna w zespole u dzieci z chorobą CHARGE 81
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział V
Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Freemana–Sheldona 89
1. Zespół Freemana–Sheldona – etiologia, charakterystyka, rozwój 89
2. Zastosowanie neurorozwojowej terapii ustno-twarzowej Castillo Moralesa
u dzieci z zespołem Freemana–Sheldona 91
3. Ćwiczenia schematu ciała w połączeniu z orientacją w przestrzeni dla dzieci
z zespołem Freemana–Sheldona 106
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel
Rozdział VI
Dzieci z wadami ciała modzelowatego – wspieranie rozwoju
w pierwszych latach życia
1. Podstawy embriologiczne i patogenetyczne rozwoju ciała modzelowatego 112
2. Wybrane zespoły dysmorficzne w przebiegu których występuje brak
lub niedorozwój ciała modzelowatego 113
3. Rola ergoterapii u dzieci z wadami ciała modzelowatego
i innymi chorobami genetycznymi 120
4. Zastosowanie motoryki precyzyjnej do stymulowania rozwoju
psychomotorycznego dziecka 128
Teresa Kaczan, Robert Śmigiel, Aleksandra Surowiec
Rozdział VII
Dzieci z zespołem malformacji Dandy’ego–Walkera 135
1. Podział, przyczyny i objawy zespołu Dandy’ego–Walkera 135
2. Rozwój psychomotoryczny oraz metody wspierające rozwój dzieci
z zespołem Dandy’ego–Walkera 139
Elżbieta Bogacz
Rozdział VIII
Ręka, myślenie i mowa – rozwój psychoruchowy i poznawczy
a kształtowanie mowy dziecka w odniesieniu do dzieci
z chorobami genetycznymi 147
Katarzyna Błasiak – mama Jakuba, neurologopeda
Rozdział IX
Rola rodzica w wychowaniu i edukacji dziecka z rzadką chorobą
genetyczną na przykładzie aktywności rodziców Jakuba –
chłopca z rzadkim zespołem dysmorficznym 173
Podsumowanie 185
Małgorzata Łukaszewska
Załącznik
Rodzicielskie niepokoje Poradnik dla rodziców dzieci z grupy ryzyka 187
Zapalenie tęczówki to jedno z poważniejszych schorzeń okulistycznych, które...
czytaj więcejAmyloidoza jest schorzeniem, które wciąż pozostaje zagadką dla wielu pacjentów...
czytaj więcejAlkaptonuria, znana także jako ochronoza, jest uwarunkowaną genetycznie chorobą...
czytaj więcejZespół Sharpa, znany również jako mieszana choroba tkanki łącznej (MCTD, Mixed...
czytaj więcejZespół Edwardsa, czyli trisomia 18, jest jednym z najbardziej powszechnych zespołów...
czytaj więcejZespół Marfana to choroba genetyczna, która wpływa na różne układy i narządy...
czytaj więcejTkanka łączna jest fundamentem, który łączy, wspiera i chroni inne tkanki i narządy....
czytaj więcejMukowiscydoza, znana także jako zwłóknienie torbielowate, jest przewlekłą, postępującą...
czytaj więcejZespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej