TERAPIA ZABURZENIA OBSESYJNO-KOMPULSYJNEGO MAŁEGO DZIECKA 5-8 LAT PODRĘCZNIK TERAPEUTY
- Wydawca: GWP
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 240
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7489-728-0
43,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 43,90 zł
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka 5-8 lat Podręcznik terapeuty
Autor: Jennifer B. Freeman, Abbe Marrs Garcia
Niniejszy program psychoterapii poznawczo-behawioralnej OCD to praktyczny pomysł na leczenie dotkniętych tym zaburzeniem małych pacjentów. Psychoterapeuta, nie tylko CBT, znajdzie tu konkretne plany sesji i materiały dla pacjenta, a także podpowiedź, jak:
• w prosty i zrozumiały sposób mówić o OCD do kilkuletniego dziecka,
• angażować rodziców pacjenta w proces leczenia,
• nauczyć rodziców służyć dziecku pomocą w zwalczaniu objawów,
• dopasowywać rodzaj i zakres pomocy do możliwości dziecka, tak aby terapia była jak najbardziej efektywna.
Mocną stroną programu jest nacisk na budowanie kompetencji dziecka w zakresie aktywnego przeciwstawiania się objawom OCD i motywacji do przeprowadzania samodzielnych ekspozycji z powstrzymaniem reakcji.
dr n. med. Monika Szaniawska
psychoterapeuta i superwizor PTTPB
Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
Olga Olszewska
psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta i superwizor dydaktyk PTTPB, wykładowca Szkoły Psychoterapii Crescentia
Oparty na solidnych podstawach naukowych i poparty rzetelnymi badaniami skuteczności protokół terapeutyczny jest bardzo cennym narzędziem. Ten dotyczy terapii małego dziecka, co dodaje mu wartości, ponieważ niewiele jest całościowych, szczegółowych modeli pracy z najmłodszymi pacjentami – dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kolejna niepodważalna zaleta wiąże się z tym, że zaplanowane oddziaływania obejmują i angażują całą rodzinę. Autorki nie tylko uwzględniają znaczenie rodziców w procesie zdrowienia dziecka, lecz biorą także pod uwagę fakt, że oprócz stosownej psychoedukacji rodzice potrzebują też narzędzi i wsparcia w tej trudnej dla całej rodziny sytuacji. Otrzymujemy więc pomoc w budowaniu efektywnego zespołu wspomagającego dziecko w radzeniu sobie z objawami OCD. Zarówno podręcznik terapeuty, jak i poradnik pacjenta stanowią nieocenione wsparcie w diagnozie, leczeniu i monitorowaniu efektów psychoterapii, a tym samym w powrocie małego pacjenta i jego rodziny do zdrowia.
Emilia Link-Dratkowska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka 5-8 lat Podręcznik terapeuty
Autor: Jennifer B. Freeman, Abbe Marrs Garcia
O autorkach
O serii
Podziękowania
Rozdział 1
Wstępne informacje dla terapeutów
Rozdział 2
Diagnoza – ocena nasilenia objawów
Rozdział 3
Sesja pierwsza: przedstawienie programu terapii
Rozdział 4
Sesja druga: podstawy terapii
Rozdział 5
Sesja trzecia: przedstawienie dziecku programu terapii
Rozdział 6
Sesja czwarta: terapia z udziałem całej rodziny
Rozdział 7
Sesja piąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz modelowanie
Rozdział 8
Sesja szósta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz wprowadzenie do metody budowania rusztowania
Rozdział 9
Sesja siódma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji z wykorzystaniem metody budowania rusztowania
Rozdział 10
Sesja ósma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – środkowa część hierarchii objawów oraz stosowanie narzędzi w różnych kontekstach
Rozdział 11
Sesja dziewiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – środkowa część hierarchii objawów oraz poszerzanie zakresu stosowania strategii
Rozdział 12
Sesja dziesiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – górna część hierarchii objawów oraz przygotowanie do zakończenia terapii
Rozdział 13
Sesja jedenasta: ekspozycja i powstrzymania reakcji – górna część hierarchii objawów oraz zapobieganie nawrotom zaburzenia
Rozdział 14
Sesja dwunasta: podsumowanie terapii i przyjęcie pożegnalne
Aneks 1
Listy kontrolne sprawdzające dokładność realizacji założeń terapii
Aneks 2
Skala Przystosowania Rodziny i Wpływu OCD Dziecka na Rodzinę (Family Accommodation and Impact Scale-Child, FAIS-C)
Aneks 3
Skala Obsesji i Kompulsji Yale-Brown dla Dzieci (Children’s Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale, CY-BOCS) – lista kontrolna objawów na podstawie samoobserwacji
Bibliografia
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejZespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej