Opis
Książka przybliża główne założenia terapii dialektyczno-behawioralnej, ze szczególnym uwzględnieniem treningu umiejętności, oraz podaje wyczerpujące i precyzyjne instrukcje dotyczące nauczania określonych umiejętności związanych z uważnością, skutecznością interpersonalną, regulacją emocji oraz tolerancją na problemy psychiczne i emocjonalne.
Coraz większa liczba badań sugeruje, że trening umiejętności jest obiecującą interwencją m.in. u młodzieży z tendencjami samobójczymi, a także u dorosłych z zaburzeniem osobowości z pogranicza, zaburzeniami odżywiania się, oporną na leczenie depresją, nadużywających substancji psychoaktywnych i borykających się z wieloma innymi chorobami.
Terapeuci znajdą w niej wiele przykładów klinicznych, szczegółowe uwagi dydaktyczne oraz omówienie praktycznych aspektów treningu umiejętności, takich jak przygotowanie do treningu, organizacja sesji, rozpoczęcie treningu, cele terapeutyczne i procedury treningu czy zastosowanie innych strategii i procedur DBT do treningu umiejętności behawioralnych.
Spis treści
CZĘŚĆ I
WPROWADZENIE DO TRENINGU UMIEJĘTNOŚCI DBT
Rozdział 1. Uzasadnienie treningu umiejętności w dialektycznej terapii behawioralnej
Rozdział 2. Przygotowanie do przeprowadzenia treningu umiejętności DBT
Rozdział 3. Organizacja sesji treningu umiejętności
Rozdział 4. Cele i procedury treningu umiejętności
Rozdział 5. Zastosowanie podstawowych strategii DBT w treningu umiejętności behawioralnych
Dodatki do części I
CZĘŚĆ II
UWAGI DYDAKTYCZNE DO MODUŁÓW UMIEJĘTNOŚCI DBT
Rozdział 6. Umiejętności ogólne: orientacja i analiza zachowania
Rozdział 7. Umiejętności związane z uważnością
Rozdział 8. Umiejętności związane ze skutecznością interpersonalną
Rozdział 9. Umiejętności związane z regulacją emocji
Rozdział 10. Umiejętności związane z tolerancją na dolegliwości psychiczne
Indeks