
PRZEMYŚLEĆ Z MICHELEM FOUCAULTEM EDUKACYJNE DYSKURSY O MŁODZIEŻY DYSPOZYTYW I URZĄDZANIE
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: I
- Ilość stron: 263
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-898-4
27,55 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 27,55 zł
Tytułowa fraza „przemyśleć z Michelem Foucaultem” w intencji Autorki przybliża cel, jaki przyświecał napisaniu oddawanej do rąk Czytelników książki. Autorka podejmuje próby zaangażowania dla własnych celów badawczych koncepcji, kategorii i tropów wskazanych przez francuskiego filozofa. W tym sensie publikacja ta pomyślana jest jako skromny wkład w dyskusję nad możliwościami recepcji idei Michela Foucaulta w rodzimej pedagogice oraz ukazania, co Foucaultowskie i postfoucaultowskie podejście do badania dyskursów, władzy i wiedzy może wnieść do badań pedagogicznych.
Prezentowana książka jest kolejnym krokiem i rozwinięciem wcześniejszych przedsięwzięć badawczych Autorki, mieszczących się w obszarze badań nad dyskursami o młodzieży. Podstawowy problem, który ukierunkował prowadzony tutaj wywód, sprowadza się bowiem do pytania o to, w jaki sposób Foucault pozwala „przemyśleć” i poddać krytycznej analizie te dyskursy, strategie i instytucje, których zbiór w najbardziej ogólnym ujęciu określono mianem urządzania młodzieży?
Pytania postawione w niniejszej monografii dotyczą m.in. możliwych pól badawczych i problematyzacji, które otwierają wybrane ujęcia definicyjne dyskursu edukacyjnego, dyspozytywu i urządzania.
"Książkę tę uważam za oryginalne osiągnięcie naukowe wielce obiecujące dla otwierania nowych dróg badań edukacyjnych. Jest ona przejrzyście sproblematyzowana, wewnętrznie spójna, dobrze i jasno napisana. Bez wątpienia zasługuje na opublikowanie i dobrą promocję...
Książka Heleny Ostrowickiej [...] jest próbą wykorzystania całkowitego dorobku jednego z najwybitniejszych humanistów XX wieku, Michela Foucaulta, do metaanaliz polskich dyskursów o młodzieży, edukacji i polityce wobec młodzieży na europejskim tle porównawczym. Jest to duże wyzwanie nie tylko ze względu na rozmach i wielotematyczność dorobku Foucaulta, ale także wysoki stopień swoistości jego języka i kontrowersji znaczeń podstawowych kategorii jego teorii. Autorka bardzo dobrze poradziła sobie z tymi trudnościami i w rezultacie jej studiów krytycznych powstała zwięzła objętościowo, ale niezmiernie bogata problemowo i heurystycznie monografia, która może odegrać znaczącą rolę w rozwoju polskiej pedagogiki krytycznej i studiów nad młodzieżą. Książkę tę uważam za oryginalne osiągnięcie naukowe, wielce obiecujące dla otwierania nowych dróg badań edukacyjnych. Jest ona przejrzyście sproblematyzowana, wewnętrznie spójna, dobrze i jasno napisana...[...]"
Z recenzji prof. zw. dra hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
Podziękowania 7
Przedmowa 9
Michel Foucault i badania edukacyjne 12
Terminy gouvernementalité i dispositif 17
Pola problematyzacji 20
Struktura monografii 24
Rozdział pierwszy
Od pojęcia dyskursu do heurystyki dyspozytywu 27
1. Z recepcji Michela Foucaulta w polskiej pedagogice 30
2. Wokół perspektyw badania dyskursu edukacyjnego 43
3. Dyskurs edukacyjny – dyskurs pedagogiczny 53
4. Przemyśleć z Michelem Foucaultem dyskurs edukacyjny 58
5. Dyspozytyw jako kategoria dla analityczno-krytycznych badań pedagogicznych 66
Rozdział drugi
Urządzanie jako kategoria i perspektywa badawcza dla pedagogiki 89
1. Pedagogie – praktyki dyskursywne 91
2. Od wiedzy-władzy do urządzania 96
3. Urządzanie jako kategoria dla pedagogiki 106
4. Studia nad urządzaniem 117
5. W diagramie urządzania 122
Rozdział trzeci
Dyskursy o młodzieży w diagramie urządzania 133
1. Diagram urządzania – model analizy 133
2. Wiedza o młodzieży w dyskursach pedagogicznych 136
3. Urządzanie młodzieży z perspektywy dyspozytywu 149
4. Dyskursy edukacyjne i kategoria młodzieży – europejska przestrzeń urządzania 156
5. Dyspozytyw wieku w warunkach pedagogizacji życia społecznego 179
Posłowie 195
Heurystyczne perspektywy diagramu urządzania 195
O (p)oszukiwaniu znaczenia dyskursu edukacyjnego o młodzieży 197
Bibliografia 207
Literatura cytowana 207
Prace Michela Foucaulta przywołane w książce 223
Analizowane dokumenty 224
Spis schematów i tabel 227
Aneks 229
Michel Foucault i badania edukacyjne – recepcja (wybór) 229
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZnamiona barwnikowe to zmiany skórne, które mogą występować u większości ludzi....
czytaj więcejLiszajec opryszczkowaty to rodzaj choroby skóry. Występuje głównie u dzieci,...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcej