
PRZECIEŻ JESTEŚMY HOMOFOBICZNA PRZEMOC W POLSKICH SZKOŁACH NARRACJE GEJÓW I LESBIJEK
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 242
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788380958111
55,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 55,00 zł
OSTATNI EGZEMPLARZ!
Przecież jesteśmy Homofobiczna przemoc w polskich szkołach Narracje gejów i lesbijek
Autor: Marzanna Pogorzelska, Paweł Rudnicki
We wspomnieniach każdej i każdego z nas obecna jest szkoła. Utożsamiana z miejscem, ludźmi, doświadczeniami. W obrazach ze szkolnej przeszłości pojawiają się nauczyciele i nauczycielki, koledzy i koleżanki i różne historie z nimi związane. Takie, których wspomnienia wywołują śmiech i radość, ale również te, których chcielibyśmy się pozbyć za wszelką cenę…
Książkę, zatytułowaną Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek, Autorzy poświęcają szczególnemu rodzajowi wspomnień, a sam tytuł zdradza wiele na ich temat. Również jego pierwsza część: Przecież jesteśmy! – w zależności od tego, jak wypowiedziana – może wyrażać całą paletę uczuć i postaw, może być zatem spokojnym oświadczeniem stanu rzeczy, pełnym determinacji krzykiem, może być zrezygnowanym szeptem. Jakkolwiek by ten zwrot nie wybrzmiał, ma przypominać, że osoby homoseksualne są w naszych szkołach, mają w nich prawo do wyrażania siebie i do opartego na szacunku funkcjonowania. Na publikację złożyły się dwadzieścia dwa wywiady z uczniami i uczennicami, gejami i lesbijkami, których dystynkcją stała się ich nieheteroseksualna orientacja. I gdybyśmy – jako społeczeństwo – mieli za sobą poważne (chociaż niełatwe) debaty na temat seksualności, praw reprodukcyjnych i obywatelskich, a w szkołach merytoryczny program edukacji seksualnej oraz właściwie przygotowanych do jego prowadzenia nauczycieli i nauczycielki, nasza publikacja miałaby inny charakter... [...]
Niniejsza publikacja składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym opisujemy wybrane społeczne i kulturowe uwarunkowania, w których funkcjonuje homoseksualna młodzież, zwracając uwagę na współzależność zjawisk określanych terminami „homofobia”, „heteroseksizm” i „heteronormatywność” oraz szkicując specyficznie polski kontekst. Składa się nań zarówno podejście do kwestii homoseksualności w Polsce i w polskiej szkole, jak i cechy tejże szkoły rzutujące na sytuację osób nieheteroseksualnych. W rozdziale metodologicznym odnosimy się do teoretycznych inspiracji naszych poszukiwań badawczych, brikolażu jako przyjętej strategii interpretacji danych oraz kwestii związanych z realizacją badania. Trzy kolejne rozdziały prezentują zebrany materiał badawczy, który dotyczy kolejno: praktyk wytwarzania heteronormatywnej kultury szkoły, przemocy i prześladowania oraz strategii podejmowanych przez geje i lesbijki w sytuacjach mierzenia się z tymi zjawiskami. W naszej publikacji odnosimy się także do kluczowego dla osób LGBT procesu, jakim jest coming out, doświadczanych przez nich emocji oraz nauczycielskich reakcji na opisywane zjawiska. Końcowy rozdział poświęcony jest dyskusji, w której próbujemy odpowiedzieć na pytanie o przyczyny dziejącego się w szkole zła oraz pokazać drogi jego obejścia.
Chcielibyśmy, aby ta książka służyła nauczycielom i nauczycielkom. Bo to Wy macie moc zmieniania świata, a w czterech ścianach Waszej klasy możecie zrobić wszystko. Chcielibyśmy, abyście Wy, dawni lub obecni uczniowie i uczennice, odnaleźli się w tej książce. Cokolwiek w niej znajdziecie, użyjcie tego, aby wspierać tych, którym jest trudniej.
A którzy przecież są!
Przecież jesteśmy Homofobiczna przemoc w polskich szkołach Narracje gejów i lesbijek
Autor: Marzanna Pogorzelska, Paweł Rudnicki
Wstęp
Rozdział 1
Społeczne i kulturowe punkty odniesienia dla badań własnych
1.1. W siatce pojęć – homofobia, heteroseksizm, heteronormatywność
1.2. Kontekst ogólny – homoseksualność i osoby LGBT w Polsce
1.3. Polska szkoła – uwagi ogólne
1.4. Uczniowie i uczennice w heteroseksualnym markecie – siła szkolnego przekazu
1.5. Przemoc homofobiczna – przegląd badań
Rozdział 2
Metodologia badań własnych
Rozdział 3
Dyskurs dotyczący homoseksualności, czyli jak szkoła wytwarza heteronormę
3.1. Znacząca nieobecność i cisza
3.2. Patologizacja homoseksualności
3.3. Homoseksualność jako grzech
3.4. Język pogromowy
3.5. Bezalternatywna heteroseksualność
3.6. Podsumowanie
Rozdział 4
Praktyki przemocy i prześladowania
4.1. Przemoc i prześladowanie w narracjach uczniów i uczennic – przestrzenie, sprawcy, osoby narażone
4.2. Przestrzenie – od pełnej sali do szkolnej toalety
4.3. Sprawcy i sprawczynie
4.4. Osoby narażone na przemoc i prześladowanie
4.5. Samopoczucie w reakcji na przemoc i prześladowanie
4.6. Reakcje kadry pedagogicznej
4.7. Podsumowanie
Rozdział 5
Strategie przetrwania
5.1. Strategie unikowe
5.2. Strategie aktywnego oporu
5.3. Strategie związane z coming outem
5.4. Strategie pośrednie
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6
Dyskusja
6.1. Dlaczego szkoła potrzebuje zła?
6.2. Jak obejść zło? Opór i enklawy
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
Podziękowania
Fragmenty recenzji
Toczeń rumieniowaty układowy objawia się w różnorodny sposób, wpływając tym samym...
czytaj więcejZespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcejZaburzenia hormonalne potrafią namieszać w organizmie i przyczynić się do wielu...
czytaj więcejBadanie PSA (Prostate-Specific Antigen, a więc swoisty antygen sterczowy) wykonuje...
czytaj więcej