NIERÓWNOŚĆ SZANS EDUKACYJNYCH PRZYCZYNY, SKUTKI, KONCEPCJE ZMIAN
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2012
- Wydanie: I
- Ilość stron: 486
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7850-112-1
43,20 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 43,20 zł
Książka Nierówność szans edukacyjnych Przyczyny, skutki, koncepcje zmian dotyczy zagadniena nierówności w dostępie do edukacji w Polsce i Europie.
"Zgodzę się z redaktorami tomu, że zebrane w publikacji teksty obrazują złożoność i wieloaspektowość podjętej problematyki. Od siebie dodam, że bardzo dobrze ją oddają. Zaproszeni do współpracy autorzy w sposób wyczerpujący, a jednocześnie bardzo dobrze osadzony w literaturze tematu odkrywają przed czytelnikiem obszary, przyczyny, uwarunkowania i oblicza nierówności edukacyjnych. Wnikliwy odbiorca znajdzie w tym tomie materiał, który może zaskoczyć, zszokować, wręcz zbulwersować, jak choćby wskazane przez jedną z autorek błędy w podręcznikach dla uczniów klas I–III szkół podstawowych. Może jednak również skłaniać do refleksji i zadania sobie pytań podstawowych, o to, czym są dla nas równość, demokracja, jakiej równości, jakiej demokracji chcemy, a na jaką się zgadzamy.
Z przyjemnością rekomenduję publikację pod redakcją Wiktora Żłobickiego i Beaty Maj pod tytułem Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian do druku i jestem przekonana, że znajdzie ona szerokie grono czytelników."
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Iwony Chrzanowskiej
Część I
Stan i perspektywy współczesnej edukacji
Bogusław Śliwerski
Demokracja w szkole – szkołą wyrównywania szans rozwojowych
i edukacyjnych uczniów 17
Krystyna Ferenz
Oblicza współczesnego egalitaryzmu edukacyjnego 39
Marek Budajczak
O dyskryminacji i opresji w polskim systemie oświaty
z przypadku edukacji domowej metodami semiotycznymi
wywiedzionych 53
Wiktor Żłobicki
Wspieranie uzdolnień jako oferta optymalizacji szans
edukacyjnych uczniów 67
Część II
Edukacja w wybranych krajach europejskich –
rys historyczny oraz współczesność
Anna Jurek
Metody nauki czytania i pisania w Polsce i Rosji jako przykład
nierównych szans edukacyjnych uczniów 79
Božena Šupšáková, Jaroslava Markofová
Keď sa lokálne stretne s globálnym: reflexia politiky umeleckého
vzdelávania a globálnej vizuálnej kultúry v kurikule umeleckej
edukácie v európskych štátoch 101
Tomasz Gmerek
Edukacja wyższa i nierówności społeczne w Rosji –
od socjalizmu do neoliberalizmu 125
Arleta Suwalska
Zmiany w ideologiach edukacyjnych w polityce oświatowej
w Wielkiej Brytanii 149
Katarzyna Wawrzynkowska
Holandia i Polska – nierówne szanse edukacyjne?
Analiza systemów kształcenia specjalnego 163
Część III
Środowiskowe uwarunkowania dostępu do edukacji
Beata Maj
Nierówność szans edukacyjnych środowisk
zróżnicowanych społecznie 173
Katarzyna Palka
Szanse edukacyjne dzieci i młodzieży ze wsi
Analiza temporalna i środowiskowa 195
Ewa Kurek
Między rzeczywistością a światem medialnym
Pustka aksjologiczna młodzieży gimnazjalnej żyjącej
w środowisku miasta robotniczego 217
Iwona Paszenda
Nierówność dostępu do edukacji w szkole wyższej
Wybrane tendencje i egzemplifikacje 229
Beata Krawiec
Nierówności w idiomie kulturowym współczesnych
wspólnot uczonych 251
Janusz Maj
Pluralizm wartości a równość szans edukacyjnych 263
Grażyna Lubowicka
Równość i sprawiedliwość – u podstaw problematyki
nierówności i wyrównywania szans 281
Część IV
Doświadczenia edukacyjne w różnych fazach życia
Aneta Czerska
Edukacja rodziców i jej rola w rozwoju małego dziecka 301
Marzena Możdżyńska
Osoby znaczące dla sukcesów i niepowodzeń uczniów
z punktu widzenia nauczycieli 321
Emilia Mazurek
Doświadczenie nierówności szans edukacyjnych
w dzieciństwie i adolescencji z perspektywy człowieka dorosłego 339
Katarzyna Ziomek-Michalak
Uczenie się przez całe życie na przykładzie
uniwersytetu trzeciego wieku 357
Część V
Szanse i bariery dostępu osób niepełnosprawnych do edukacji
Dorota Kornas-Biela
Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki
niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biograficzne 379
Marta Papiernik
Znaczenie edukacji w życiu osób z niepełnosprawnością fizyczną 403
Marzena Dycht
Funkcjonalne następstwa schorzeń narządu wzroku i zaburzeń
widzenia a jakość edukacji dziecka słabowidzącego 417
Iwona Jagoszewska
Możliwości i ograniczenia edukacji zawodowej
młodzieży niesłyszącej 439
Agnieszka Jędrzejowska
Wspomaganie rozwoju komunikacji u małego dziecka
z zaburzeniami rozwoju z zastosowaniem elementów AAC 457
Łukasz Banaszak
Szanse i bariery dostępu pacjentów terminalnych do edukacji –
egzemplifikacja 471