NASZE DZIECKO MÓWI ROZWAŻANIA O ROZWOJU MOWY DZIECKA
- Wydawca: Harmonia
- Rok wydania: 2023
- Wydanie: I
- Ilość stron: 320
- Oprawa: twarda
- ISBN: 9788383091938
80,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 80,90 zł
Nasze dziecko mówi Rozważania o rozwoju mowy dziecka
Autor: Józef Porayski-Pomsta
Recenzowana książka stanowi kompendium wiedzy na temat rozwoju mowy dziecka. Autor przedstawia tytułowe zagadnienie na szerokim tle językoznawczym i psychologicznym. Wykorzystuje w swej pracy bogatą literaturę przedmiotu, a także własne doświadczenia w obserwacji języka małych dzieci.
Pierwszy z rozdziałów pracy jest poświęcony zagadnieniom ogólnojęzykoznawczym, takim jak istota języka, różnica między językiem a mową, komunikacja językowa, akty mowy, intencjonalność w komunikacji językowej czy funkcje języka. [] Szeroki problemowo jest następny rozdział, w którym omówiono istotę mówienia w ujęciu fonetyczno-fonologicznym, użycie w komunikacji znaków językowych, swoistość dziecięcych aktów mowy, rozwój zdolności dialogowych i konwersacyjnych w mowie dzieci czy rolę języka otoczenia dziecka w rozwoju mowy dziecka. Najbardziej rozbudowany i bogaty w szczegóły jest rozdział pt. Akwizycja języka, w którym mamy omówione stadia rozwoju mowy dziecka, rozwój systemu składniowego i fleksyjnego, a także słowotwórstwo dziecięce. W ostatnim rozdziale przedstawiona jest mowa dziecka w kontekście społecznym i kulturowym. []
Monografia autorstwa Józefa Porayskiego-Pomsty zawiera wiele cennego od strony merytorycznej materiału, przydatnego w praktyce zawodowej logopedów, nauczycieli i wychowawców, a także będącego źródłem wiedzy adeptów tych zawodów.
Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Łuczyńskiego
LOGOPEDIA XXI WIEKU to jeden z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis. Obejmuje on stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii pod redakcją prof. UG, dra hab. Stanisława Milewskiego oraz prof. UG, dr hab. Ewy Czaplewskiej z Instytutu Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, pod oficjalnym patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
Tagi: logopedia książka ,
ROZDZIAŁ 1
Co to jest język?
1.1. Człowiek i jego język
1.2. Mowa i język a myślenie
1.3. Zdarzenie komunikacyjne
1.4. Intencje nadawcy-odbiorcy. Funkcje mowy i funkcje języka
1.5. Język jako składnik kultury
1.6. Czy język jest dany człowiekowi?
1.7. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ 2
Dlaczego język jest ważny dla rozwoju ogólnego dziecka?
2.1. Co warto i należy wiedzieć o istocie mówienia?
2.2. Co to jest mowa?
2.3. Znak językowy a inne znaki wykorzystywane w komunikacji między ludźmi
2.4. O pragmatyce komunikacyjnych zachowań dziecięcych
2.5. Pragmatyczne uwarunkowania rozwoju mowy
2.6. Rozwój konwersacji i narracji dziecięcej - wybrane zagadnienia
2.7. Język rodzinny w mowie dziecka
2.8. Zakończenie
ROZDZIAŁ 3
Akwizycja języka
3.1. Modele rozwoju mowy dziecka
3.2. Stadia rozwoju mowy dziecka
ROZDZIAŁ 4
Społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju mowy dziecka
4.1. Społeczne i kulturowe uwarunkowania komunikacji międzyludzkiej
4.2. Potoczność w mowie dzieci
4.3. Wpływ-odmian środowiskowych i gwary na język dziecka
4.4. O roli literatury w rozwoju mowy dzieci
4.5. Mowa dziecka wobec normy poprawnościowej języka polskiego
4.6. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
O językowokomunikacyjnym wychowaniu dziecka
Zespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej