Opis
Na dobry początek. Zbiór piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Autor: Maciej Kołodziejski Katarzyna Moskal-Kozak
Jeśli jesteś nauczycielem lub rodzicem, który chce w twórczy sposób:
- budować słownik muzyczny dziecka, a poprzez to rozwinąć jego audiację, zdolności muzyczne tonalne i rytmiczne, umiejętności wokalne
i ruchowe bez względu na poziom własnych kompetencji muzycznych,
- wspierać dziecko w odczuwaniu, poznawaniu i rozumieniu rzeczywistości, budowaniu autoekspresji z wykorzystaniem jego naturalnej spontaniczności,
- zapewnić wielostronny rozwój dziecka w zróżnicowany sposób, wprowadzać autorski materiał muzyczny oparty na wielu skalach muzycznych,
- stworzyć dziecku przestrzeń do budowania relacji społecznych i doświadczeń emocjonalnych,
sięgnij po książkę Na dobry początek…, która zawiera nuty 27 piosenek skomponowanych przez Macieja Kołodziejskiego do słów Katarzyny Moskal-Kozak
oraz wyodrębnione z nich motywy tonalne i rytmiczne, 20 autorskich śpiewanek i rytmiczanek (wszystko nagrane na CD) i wiele pomysłów na zabawy muzyczno-ruchowe.
Propozycje te są nie tylko praktyczną egzemplifikacją podejścia autorów do umuzykalniania dzieci, ale także swoistym odwołaniem do teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, koncepcji edukacyjno-muzycznych C. Orffa, E. Jaques-Dalcroze’a, Z. Kodály’a oraz teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Muzyka, ruch, język i zabawa są ściśle powiązane i mogą się przenikać, a zarazem wchodzić w interakcje, nie tylko w edukacji muzycznej, ale również w pedagogice integracyjnej i edukacji specjalnej. Utwory inspirujące ruch, taniec, odgrywanie ról, język i ekspresja emocjonalna stanowią ważną część programu nauczania
i uczenia się dzieci najmłodszych. W muzykoterapii dzieci zaś, systematyczne korzystanie z piosenek jest jednym z podstawowych narzędzi, które terapeuta ma do dyspozycji, ponieważ w prawie wszystkich jej rodzajach piosenki wykorzystywane są do zachęcania do nawiązywania kontaktów, wspierania relacji lub wzajemnej pomocy, a więc służą dynamice rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Spis treści
Na dobry początek. Zbiór piosenek i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Autor: Maciej Kołodziejski Katarzyna Moskal-Kozak
Założenia wstępne z zapleczem teoretycznym w tle
Jak wprowadzać motywy tonalne i rytmiczne według założeń teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona
Wskazówki ogólne
Wprowadzanie motywów tonalnych
Wprowadzanie motywów rytmicznych
Uczenie się piosenek – sugestie dla nauczyciela
Propozycje zabaw początkowych zalecanych do zastosowania przy wprowadzeniu każdej nowej piosenki
Piosenki, opisy zabaw muzyczno-ruchowych oraz motywy tonalne i rytmiczne
Powitanie
Pożegnanie
Powitanie II
Pożegnanie II
Lokomotywa
Cztery pory roku
Dziki Zachód
Hej Górole!
Jaka świetna to zabawa
Kołysanka
ŁasKotki
Pajączek
Radosny rozruch o poranku
Mucha
Ufoludki
Tajemnicza muzyka nocna
Kołysz się
Mikołaj z prezentami
Proszę, dziękuję i przepraszam
Nerwy do konserwy
Zakochanie
Nie lubię cię
Kotek Mruczek
Ciekawostka
Zebra
Pytania
Tajemnica
śpiewanki bez słów na różnych skalach (tonalnościach)
Śpiewanka nr 1
Śpiewanka nr 2
Śpiewanka nr 3
Śpiewanka nr 4
Śpiewanka nr 5
Śpiewanka nr 6
Śpiewanka nr 7
Śpiewanka nr 8
Śpiewanka nr 9
Śpiewanka nr 10
Rytmiczanki w różnym metrum
Rytmiczanka nr 1
Rytmiczanka nr 2
Rytmiczanka nr 3
Rytmiczanka nr 4
Rytmiczanka nr 5
Rytmiczanka nr 6
Rytmiczanka nr 7
Rytmiczanka nr 8
Rytmiczanka nr 9
Rytmiczanka nr 10
Bibliografia
Spis propozycji utworów muzycznych
Motywy tonalne i rytmiczne wyodrębnione z piosenek