Opis
Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych 2 Trening interakcji społecznych dla nastolatków i młodych dorosłych z autyzmem
Autor: Jed Baker
Wprawdze poprzednia książka (ukazująca głównie dzieci w wieku wczesnoszkolnym) spotkała się z dobrym przyjęciem wśród wielu nastolatków, jednak starszym uczniom z trudem przychodziło identyfikowanie się z o wiele młodszymi od siebie bohaterami zaprezentowanych w podręczniku sytuacji. Zacząłem więc pracę nad ilustrowanym podręcznikiem dla licealistów, w którym przedstawione zostały bardziej złożone sytuacje, z jakim często spotykają się nastolatki, na przykład konflikty z rówieśnikami, chodzenie na randki, szukanie pracy czy codzienne zdarzenia w klasie.
Mam szczerą nadzieję, ze będziecie się dobrze bawić podczas pracy z tym podręcznikiem, i że wspólnie z podopiecznymi stworzycie też własną wersję książki, odpowiadającą ich indywidualnym potrzebom. Aby można było rozwinąć w uczniu chęć socjalizacji, nauka musi sprawiać mu przyjemność.
Przedmowa do książki Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych 2 Trening interakcji społecznych dla nastolatków i młodych dorosłych z autyzmem
Spis treści
Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych 2 Trening interakcji społecznych dla nastolatków i młodych dorosłych z autyzmem
Autor: Jed Baker
Część pierwsza.
Spektrum autyzmu i rola pomocy wizualnych.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Znaczenie pomocy wizualnych w nauczaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
O ilustrowanych podręcznikach umiejętności społecznych.
Czym są książki z serii Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych?
Dla kogo są przeznaczone książki z serii Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych?
Jak korzystać z książek z serii Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych?
Instrukcje wstępne.
Czy należy pokazywać uczniom niewłaściwe zachowania?
Odgrywanie umiejętności.
Omówienie odegrania scenki i poprawienie błędów.
Tworzenie własnych ilustrowanych podręczników umiejętności społecznych.
Generalizacja umiejętności.
Przygotowanie.
Podpowiedzi obrzkowe.
Tablica motywacyjna.
Stwarzanie okazji do ćwiczeń.
omówienie postępów po zastosowaniu umiejętności.
Częsć druga.
Sygnały niewerbalne / język ciała.
Sygnały przyjazne i nieprzyjazne.
Skąd wiedzieć, kiedy przestać mówić.
Pozycja do słuchania.
Szanowanie przestrzeni innych osób.
Rozmowa.
Powitanie.
Przerywanie rozmowy.
Przerywanie podczas lekcji.
Przeszkadzanie w pracy.
Rozpoczynanie rozmowy ze znajomym.
Poznawanie nowych osób.
Skąd wiedzieć, kiedy przestać żartować.
Kończenie rozmowy.
Nawiązywanie i podtrzymywanie przyjaźni.
Wspólni znajomy.
unikanie delikatnych tematów i nieobrażanie innych osób.
Okazywanie empatii i zrozumienia.
Nie kontroluj wszystkich wokół siebie.
Wyrażanie swoich uczuć.
Jak krytykować.
Rozwiązywanie konfliktów.
Co robić, kiedy ktoś nam dokucza.
Jak zaprosić kogoś na randkę.
Pokonywanie trudności w szkole i w pracy.
Pokonywanie strachu przed próbowaniem nowych rzeczy.
Radzenie sobie z przeciwnościami.
Jak akceptować odmowę albo radzić sobie z czekaniem.
Radzenie sobie z błędami.
Praca z innymi - kompromis.
Rozmowa o pracę.
Bibliografia.