
GŁUCHOTA DZIECIĘCA. PROZODIA. KOMUNIKACJA. SURDOPEDAGOGICZNE ASPEKTY IMPLANTOWANIA
- Wydawca: Adam Marszałek
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 272
- Oprawa: twarda
- ISBN: 978-83-8180-113-3
47,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 35,90 zł
Głuchota dziecięca. Prozodia. Komunikacja.
Surdopedagogiczne aspekty implantowania
Autor: Helena Liwo
Monografia dr Heleny Liwo będzie przydatna zarówno dla pedagogów specjalnych, jak i rodziców dzieci niesłyszących. Praca odnosi się do warstwy suprasegmentalnej mowy, to jest do elementów prozodycznych komunikacji, takich jak: melodia, akcent i iloczas mowy. Autorka stawia zasadnicze pytania o tę stronę komunikacji w przypadku małych dzieci zaimplantowanych ślimakowo. W dużej mierze chodzi tu o pytania na temat możliwości współpracy interdycyplinarnej pomiędzy medycyną a pedagogiką. U wielu odbiorców mamy ciągle jedynie powierzchowną wiedzę na temat implantów ślimakowych, a u części wręcz brak wiedzy czy utrwalone przekonania stereotypowe. Autorka w sposób bardzo kompetentny przybliża czytelnikowi najnowsze osiągnięcia w zakresie implantowania małego dziecka i prezentuje różnice między implantem ślimakowym a aparatem słuchowym. Te argumenty mają szczególną wagę w środowisku samych niesłyszących, gdzie jeszcze często sceptycznie podchodzi się do zasadności implantowania w przypadku posiadania resztek słuchowych.
Pracę wyróżnia nowatorski projekt badawczy. Dotychczasowe badania w zakresie suprasegmentalnego obszaru mowy dotyczyły dzieci powyżej trzech lat. Autorka, badając dzieci do drugiego roku życia, uwidacznia konieczność i korzyści z wczesnego implantowania dziecka niesłyszącego. Niezwykle ważnym elementem monografii jest ukazanie pedagogicznej roli rehabilitacji słuchu.
Prof. zw. dr hab. Amadeusz Krause
Głuchota dziecięca. Prozodia. Komunikacja.
Surdopedagogiczne aspekty implantowania
Autor: Helena Liwo
Rozdział 1
Komunikacyjna przestrzeń języka
Rozdział 2
Narząd słuchu jako przestrzeń rozwoju języka
Rozdział 3
Przestrzeń pedagogiczna w rozwoju prozodii u implantowanych dzieci z głuchotą prelingwalną
Rozdział 4
Przestrzeń badań własnych
Rozdział 5
Rozwój prozodii u implantowanych dzieci z głuchotą prelingwalną w aspekcie wyników badań własnych
Rozdział 6
Uwarunkowania rozwoju prozodii u dzieci z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu - implikacje badawcze