GŁOS UCZNIA INSTRUMENT DOBRYCH ZMIAN W EDUKACJI
- Wydawca: Wolters Kluwer
- Rok wydania: 2015
- Wydanie: I
- Ilość stron: 328
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-264-8128-4
53,10 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 53,10 zł
Książka podkreśla znaczenie opinii uczniów w procesie nauczania oraz dostarcza praktycznych rad, jak sprawić, aby odgrywały one w nim kluczową rolę. Przekonuje, że aspiracje uczniów mogą pomóc w wyznaczeniu nowych, wartościowych celów w szkolnictwie i w efekcie nowego kierunku w edukacji. Pokazuje także, iż uczniowie, którzy mają świadomość, że są słuchani rozwijają poczucie własnej wartości, angażują się w istotny sposób i dostrzegają znaczenie swojej nauki w szkole.
Prezentując skuteczną strategię osiągnięcia prawdziwego partnerstwa między nauczycielami i uczniami, autorzy wskazują, w jaki sposób:
Adresaci:
Zawarte w publikacji wskazówki opierają się na praktyce autorów, poparte są licznymi przykładami oraz danymi pozyskanymi od ponad miliona uczniów, którzy wzięli udział w sondażu zatytułowanym "Mój głos" i w pracach uczniowskich grup dyskusyjnych. Dzięki temu publikacja stanowi wyjątkowe źródło informacji dla pedagogów oraz przygotowuje ich do kierowania procesem nauczania z poczuciem pewności, że uczniowie potrafią i będą chcieli w nim uczestniczyć.
Dr Michael J. Corso - dyrektor do spraw nauczania w Quaglia Institute for Student Aspirations gdzie łączy działalność naukową, badając opinie uczniów na temat szkolnictwa, z praktyczną pracą z uczniami, nauczycielami i zarządami szkół; od ponad dwudziestu pięciu lat pracuje jako pedagog, posiada doświadczenie zdobyte na każdym poziomie szkolnym, od nauczania początkowego po szkolnictwo wyższe.
Dr Russell J. Quaglia - założyciel i kierownik Quaglia Institute for Student Aspirations, a także dyrektor naczelny do spraw nauczania w zarządzie Student Engagement Trust, założyciel i przewodniczący Aspirations Academies Trust, organizacji, która na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego sponsoruje inicjatywy oparte na badaniach dotyczących wspierania i rozwoju aspiracji.
Od wydawcy | str. 15
Uczniowie są naszymi partnerami. Rozmowa z Russellem J. Quaglią | str. 19
Przedmowa | str. 23
O autorach | str. 31
Wprowadzenie: czas na słuchanie | str. 33
Część I. Słuchanie | str. 47
1. Aspiracje uczniów | str. 49
Marzenia i działanie | str. 53
Profil aspiracji | str. 56
2. Model rozwoju aspiracji | str. 65
Zasady przewodnie | str. 69
Warunki szkolne | str. 70
Nauka słuchania | str. 74
Część II. Uczenie się | str.81
3. Rzeczywistość nie jest wrogiem | str. 83
Słuchać, aby się dowiedzieć | str. 86
Nieznajomość rzeczywistości jest wrogiem | str. 100
Słuchanie na dużą skalę | str. 106
4. Uczniowie mówią o poczuciu własnej wartości | str. 109
Warunek 1: Poczucie przynależności do grupy | str. 119
Warunek 2: Osoby znaczące | str. 129
Warunek 3: Świadomość osiągnięć | str. 143
5. Uczniowie mówią o zaangażowaniu | str. 159
Warunek 4: Umiejętność czerpania radości z nauki i fascynacja nią | str. 173
Warunek 5: Ciekawość i kreatywność | str. 185
Warunek 6: Otwartość na nowe wyzwania | str. 199
6. Uczniowie mówią o dążeniu do celu | str. 217
Warunek 7: Zdolności przywódcze i odpowiedzialność | str. 228
Warunek 8: Pewność przy podejmowaniu działania | str. 241
Część III. Kierowanie | str. 259
7. Uczniowie jako współliderzy | str. 261
Obecna kakofonia | str. 268
8. Kontekst teoretyczny w rozwoju zdolności przywódczych | str. 277
Model rozwoju aspiracji a teoria całościowego rozwoju | str. 278
Model rozwoju aspiracji a hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa | str. 279
Model rozwoju aspiracji a program nauczania | str. 282
Model rozwoju aspiracji w XXI wieku | str. 288
9. Nasz wybór - uczeń ma głos | str.297
Bibliografia | str. 311
Załącznik A | str. 317
Załącznik B | str. 319