Opis
Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6-letnich
Autor: Jacek Szmalec
Książka podejmuje próbę odpowiedzi na pytania dotyczące efektywności integracji sensorycznej dzieci rozpoczynających naukę w szkole. Zaprezentowany został w niej podział diagnostyczny oraz terapie dla dzieci z deficytami integracji sensorycznej.
Tagi:
integracja sensoryczna
Spis treści
Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6-letnich
Autor: Jacek Szmalec
Rozdział I. Specyfika rozwoju dziecka w okresie przejścia od wieku przedszkolnego do wczesnoszkolnego
1.1. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka
1.2. Rozwój poznawczy
1.3. Sprawności językowe i komunikacyjne
1.4. Rozwój emocjonalny
1.5. Rozwój społeczny
1.6. Rozwój moralny
1.7. Osobowość dziecka
1.8. Dominujące formy aktywności
Rozdział II. Gotowość szkolna dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej
2.1. Obowiązek szkolny podstawą dyskusji nad dojrzałością szkolną
2.2. Dojrzałość i gotowość szkolna – rozważania terminologiczne
2.3. Komponenty dojrzałości i gotowości szkolnej
2.3.1. Dojrzałość fizyczna i motoryczna
2.3.2. Dojrzałość intelektualna
2.3.3. Dojrzałość emocjonalno-motywacyjna
2.3.4. Dojrzałość społeczna
2.4. Kompetencje dziecka gotowego do podjęcia nauki w szkole
2.5. Czynniki warunkujące przygotowanie dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych
2.5.1. Rola rodziny w przygotowaniu dziecka do obowiązków szkolnych
2.5.2. Rola przedszkola w kształtowaniu gotowości szkolnej
2.6. Trudności dydaktyczne związane z brakiem lub niedostatecznymi kompetencjami pierwszoklasistów do podjęcia systematycznej nauki w szkole
2.7. Z badań nad dojrzałością i gotowością szkolną
2.7.1. Narzędzia i obszary badań dojrzałości szkolnej
2.7.2. Skala Gotowości Szkolnej (SGS)
Rozdział III. Integracja sensoryczna w świetle literatury
3.1. Integracja sensoryczna – wyjaśnienia terminologiczne
3.2. Systemy sensoryczne zaangażowane w proces integracji sensorycznej
3.3. Przetwarzanie sensoryczne
3.4. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z trudnościami w uczeniu się
3.5. Terapia integracji sensorycznej
3.5.1. Efektywność terapii integracji sensorycznej w świetle badań
3.6. Inne metody terapii, stosowane wspomagająco przy terapii integracji sensorycznej
3.6.1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
3.6.2. Metoda Marianny i Christophera Knillów
3.6.3. Metoda Bobathów
3.6.4. Masaż Shantali
3.6.5. Żonglowanie
Rozdział IV. Metodologiczne podstawy badań własnych
4.1. Problem, pytania i hipotezy badawcze
4.2. Metoda badań, techniki i narzędzia badawcze
4.3. Osoby badane
4.4. Przebieg badań
Rozdział V. Efektywność terapii integracji sensorycznej – analiza wyników badań własnych
5.1. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie napięcia posturalnego u dzieci 5–6-letnich
5.2. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie równowagi u dzieci 5–6-letnich
5.3. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie dysocjacji u dzieci 5–6-letnich
5.4. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie lokalizacji bodźca wzrokowego u dzieci 5–6-letnich
5.5. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie kształtowania gotowości szkolnej dzieci 5–6-letnich
5.6. Zależność pomiędzy poziomem rozwoju motorycznego a poziomem gotowości szkolnej u dzieci poddawanych terapii integracji sensorycznej oraz u dzieci niepoddawanych tej terapii