
BADANIA NAUKOWE W PIELĘGNIARSTWIE I POŁOŻNICTWIE TOM 4
- Wydawca: Continuo
- Rok wydania: 2017
- Wydanie: I
- Ilość stron: 544
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-62182-66-4
72,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 72,00 zł
"Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie Tom 4" pod redakcją Izabelli Uchmanowicz, Joanny Rosińczuk, Beaty Jankowskiej-Polańskiej
Przedmowa:
"Przed zastosowaniem wyników badań w praktyce należy poddać je ocenie. Taka ocena wyników badań do zastosowania w praktyce klinicznej to proces złożony i pełen niuansów.
Pielęgniarki w coraz większym stopniu angażują się w planowanie i wykonywanie badań naukowych, co skutkuje nie tylko korzyściami dla zawodu oraz jakości opieki nad pacjentami, ale również przyczynia się do poprawy opieki w całym systemie ochrony zdrowia.
Badanie pielęgniarskie jest usystematyzowanym procesem badawczym mającym na celu rozwój wiedzy z zakresu ważnych elementów zawodu pielęgniarskiego, czyli praktyki pielęgniarskiej opartej na dowodach naukowych, edukacji, zarządzania w pielęgniarstwie oraz technik informatycznych.
Badania kliniczne z zakresu pielęgniarstwa jest procesem badawczym nastawionym na zdobywanie i poszerzanie wiedzy użytecznej w praktyce pielęgniarskiej, jak równiez na polepszenie poziomu zdrowia społeczeństwa oraz jakości opieki osób będących pod opieką personelu pielęgniarskiego. Ocena badań będących podstawą wytycznych opartych na dowodach naukowych wymaga krytycznego myślenia. i właściwego osądu klinicznego. Bywa, że wyniki badań są niejednozanaczne, a nawet wzajemnie sprzeczne. Dlatego oceniając, czy dane naukowe można zastosować w praktyce, należy wziąć pod uwagę rzetelność, trafność i możliwość uogulnienia dostępnych badań. W tym celu pielęgniarki dokonują selekcji najlepszych dowodów naukowych istotnych w określonych przypadkach pacjentów. Jest to złożony proces, którego częścią jest również intuicja.
Wybór najbardziej adekwatnych dowodów z badań naukowych wymaga właściwego osądu klinicznego. Dodatkowo, rosnący zbiór dowodów naukowych oraz coraz większa intensywność i złożoność opieki wymagają wysoko rozwiniętychzdolności intelektualnych oraz umiejętności krytycznego myślenia. Osiągnięcie takiego poziomu wymaga nierzadko dodatkowego kształcenia, wykraczającego poza przygotowanie kliniczne.
Badania odgrywają bardzo ważną rolę w pielęgniarstwie. Od pielęgniarek w coraz większym stopniu oczekuje się wdrażania praktyki opartej na dowodach naukowych, tzn. stosowania najlepszych możliwych metod wynikających z wyników badań podczas podejmowania decyzji w procesie pielęgnacji. Pielęgniarki w coraz większym stopniu są świadome konieczności oparcia czynności pielęgniarskich oraz decyzji na dowodach, co skutkuje tym, że działania są właściwe, efektywne kosztowo oraz prowadzą do korzystnych wyników terapii u pacjentów.
W niniejszej, już czwartej z kolei publikacji, prezentujemy wyniki kilkudziesięciu badań naukowych przeprowadzanych przez pielęgniarki i położne z różnych ośrodków w kraju. Mamy nadzieję, że przedstawione wyniki posłużą jako źródło inspiracji do aktywnego udziału w rozwoju pielęgniarstwa opartego na dowodach naukowych."
Izabella Uchmanowicz
"Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie Tom 4" adresowana jest szczególnie do pielęgniarek oraz położnych praktykujących w szpitalach, przychodniach, zakładach opiekuńczych i leczniczych, w których sprawowana jest opieka nad pacjentem, nauczycieli akademickich oraz studentów.
"Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie Tom 4" pod redakcją Izabelli Uchmanowicz, Joanny Rosińczuk, Beaty Jankowskiej-Polańskiej
Przedmowa.
Poziom wiedzy młodzieży na temat zaburzeń odżywiania.
Stres na stanowisku pracy pielęgniarki.
Pielęgnowanie i rehabilitacja pacjentek po mastektomii w pierwszych dobach po zabiegu na podstawie studium przypadku.
Aspekty endoskopowej cholangiopankreatografii wstecznej w diagnostyce i leczeniu nowotworów dróg żółciowych i przewodu trzustkowego (w jęz. ang.).
Wpływ akceptacji choroby na jakość życia chorych z nadciśnieniem tętniczym.
Opieka pielęgniarska nad pacjentem z rakiem płuca – studium przypadku.
Świadomość ostrowskiego społeczeństwa dotycząca wykorzystania automatycznego defibrylatora zewnętrznego (w jęz. ang.).
Funkcjonowanie numeru alarmowego 112 na terenie Opolszczyzny (w jęz. ang.).
Wiedza i opinie maturzystów na temat transplantacji.
Pozycje ułożeniowe i transfery pacjenta jako występny proces rehabilitacji.
Częstość występowania zespołu kompulsywnego objadania się wśród katowickich maturzystów.
Problemy pielęgnacyjne pacjentów z chorobą Parkinsona.
Ocena przygotowania pielęgniarek do sprawowania opieki nad pacjentem z depresją.
Ocena zależności między zespołem kruchości, akceptacją choroby a jakością życia w cukrzycy typu 2.
Ocena wiedzy i postaw studentów Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie na temat transplantacji narządów.
Charakterystyka wybranych wskaźników proporcji ciała zielonogórskich studentów i studentek w kontekście ich zachowań zdrowotnych.
Problemy nietrzymania moczu u kobiet w podeszłym wieku.
Dlaczego dziecko nie mówi poprawnie? Wczesne uwarunkowania rozwoju mowy i języka.
Proces pielęgnowania pacjentki ze stwardnieniem rozsianym.
Poziom wiedzy mężczyzn na temat objawów, diagnozowania i leczenia nowotworów stercza.
Znaczenie chirurgii laparoskopowej w leczeniu raka jelita grubego (w jęz. ang.)
Praca pielęgniarki w systemie opieki zdrowotnej a syndrom wypalenia zawodowego.
Poród na przestrzeni dziejów.
Ocena jakości usług poradni przyszpitalnej z zastosowaniem modelu SERVQUAL – perspektywa pacjenta.
Ocena stanu wiedzy na temat HIV i AIDS wśród studentów pielęgniarstwa w województwie lubuskim.
Ocena jakości opieki zdrowotnej w Polsce z wykorzystaniem metody SERVQUAL w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.
Opieka nad pacjentką z niedokrwistością w połogu – studium przypadku.
Wiedza współczesnych kobiet na temat wpływu toksoplazmozy na rozwój i przebieg ciąży.
Rola podstawowej opieki zdrowotnej w opiece nad rodziną (w jęz. ang.).
Wiedza i zachowania kobiet w wieku 45–50 lat wobec antykoncepcji.
Czynniki wpływające na podjęcie decyzji o porodzie rodzinnym.
Postawy pacjentów hemodializowanych wobec transplantacji nerki od żywego dawcy.
Wiedza ciężarnych na temat wpływu Płodowego Zespołu Alkoholowego na układ sercowo-naczyniowy płodu i noworodka.
Pacjent z cukrzycą typu 2, z powikłaniem w postaci stopy cukrzycowej.
Czynniki ryzyka żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wśród nastolatków – opis przypadku (w jęz. ang.).
Czynniki ryzyka występowania chorób układu krążenia (w jęz. ang.).
Wybrane aspekty komunikowania pielęgniarki z pacjentem geriatrycznym.
Rozszerzenie uprawnień zawodowych pielęgniarek i położnych w zakresie samodzielnego ordynowania niektórych leków, wystawiania i przedłużania recept oraz kierowania na wybrane badania diagnostyczne – opinie studentów I roku kierunku Pielęgniarstwo i Położnictwo w PMWSZ w Opolu.
Wpływ edukacji przedporodowej na poziom lęku u kobiet ciężarnych (w jęz. ang.).
Mikrobiota jelitowa noworodka czynnikiem determinującym zdrowie.
Wybrane modele pielęgnowania mające zastosowanie w pracy pielęgniarek.
Niewydolność cieśniowo-szyjkowa – studium przypadku.
Udział pielęgniarek w projektach naukowo-badawczych.
Prewencja wtórna u pacjentów w podeszłym wieku po zabiegu pomostowania aortalno-wieńcowego przebywających w oddziale rehabilitacji kardiologicznej.
Opinie personelu pielęgniarskiego na temat wiedzy, umiejętności i postaw studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu realizujących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe na kierunku Pielęgniarstwo.
Analiza wiedzy pacjentów po udarze mózgu na temat jego czynników ryzyka i czasu dotarcia do szpitala.