Opis
Programy edukacji dla dzieci i młodzieży... zostały opracowane w oparciu o podstawę programową z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej (MEN) z dnia 23 grudnia 2008 roku. Umożliwiają wykorzystywanie różnorodnych rozwiązań merytoryczno-metodycznych. Pozwalają na swobodę w zakresie doboru zagadnień, ćwiczeń, celów, zadań oraz metod i form pracy wspomagających proces uczenia się i wychowania dzieci.
Książka Nie jesteś sam Programy edukacji dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym zawarte są wybrane definicje upośledzenia umysłowego oraz ogólna charakterystyka uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu znacznym i głębokim. W drugim rozdziale omówiono cele i zadania specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego oraz organizację zajęć rewalidacyjnych, a także zaprezentowano wybrane metody i ćwiczenia charakterystyczne dla pedagogiki specjalnej. W kolejnej części przedstawiono wskazówki dotyczące planowania i konstruowania programów edukacji oraz zaprezentowano przykłady programów edukacji dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. W czwartym rozdziale zebrano przykłady indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym lub głębokim.
Spis treści
Rozdział 1.
Podstawowe pojęcia i wybrane definicje upośledzenia umysłowego
Klasyfikacja upośledzenia umysłowego
Charakterystyka dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu znacznym
Charakterystyka dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim
Rozdział 2
Zadania i cele specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego
Organizacja zajęć
Wybrane metody i ćwiczenia
Rozdział 3
Wskazówki do układania programu edukacji dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i głębokim
Jak prawidłowo wyznaczać cele programu rewalidacyjno-wychowawczego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim?
Program rewalidacyjno-wychowawczy dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim - wiadomości wstępne
Program edukacji dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim
Program edukacji dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim - oczekiwane osiagnięcia, umiejętności, nawyki
Rozdział 4
Przykłady indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym
Program terapeutyczny dla uczennicy z uposledzeniem w stopniu znacznym i głębokim
Realizacja programu zajęć rewalidacyjnych (edukacyjno-terapeutycznych) dla ucznia upośledzonego w stopniu znacznym
Aneks
Przykłady ocen opisowych klasyfikacji śródrocznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Przykłady ocen opisowych klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym
Przykłady sprawozdań z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym
Przykłady opisów osiągnięć uczestników z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Różne problemy wychowawcze - opis i analiza
Literatura