ZACHOWANIA KOMUNIKACYJNE DZIECI Z AUTYZMEM
- Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 294
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-235-4244-5
35,10 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 35,10 zł
Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem
Autor: Elżbieta Sadowska
Autyzm nie jest zaburzeniem nowym – minęło już 70 lat od czasu, gdy po raz pierwszy został opisany jako jednostka chorobowa. Badacze wciąż jednak określają go jako zaburzenie ,,tajemnicze” i ,,zagadkowe”. Mimo iż wiele kwestii nie zostało jeszcze dokładnie zbadanych, a niektóre ustalenia wywołują falę dyskusji, to jednak trudno zaprzeczyć, iż dziś o autyzmie wiemy zdecydowanie więcej, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Przekłada się to również na możliwość coraz lepszego i skuteczniejszego pomagania dzieciom, u których zdiagnozowano to zaburzenie. Z drugiej strony, o autyzmie wiemy wciąż za mało. Wielu ustaleń poczynionych na podstawie analizy mowy anglojęzycznych dzieci z autyzmem dziecięcym nie można odnieść do dzieci posługujących się językiem polskim – wynika to przede wszystkim z różnic w budowie obydwu języków. Istot-nym elementem są również różnice społeczno-kulturowe. Zmiany (szczególnie technologiczne), które dokonują się wokół dzieci – nie tylko tych z autyzmem –również są ważnym czynnikiem wpływającym na postrzeganie pewnych zjawisk obserwowanych w autyzmie. Dlatego też, moim zdaniem, zasadne jest powracanie do problemów, które wydają się być już dość dobrze zbadane i opisane.
Prezentowana praca jest próbą opisu kompetencji komunikacyjnej dzieci z autyzmem dziecięcym w wieku przedszkolnym. Została ona oparta na materiale zebranym w latach 2010–2013 w Specjalnym Ośrodku Rewalidacyjno-Wycho-wawczym dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem. Celem prezentowanych badań jest opis i analiza zachowań komunikacyjnych dzieci z autyzmem dziecięcym oraz ukazanie wpływu zaburzeń w obrębie kompetencji komunikacyjnej na realiza-cję funkcji komunikacyjnej wypowiedzi. Warunkiem dobrego opisu zachowań komunikacyjnych dzieci z autyzmem była indywidualna, szczegółowa obser-wacja. Przedmiotem badania są kompetencje komunikacyjne czworga dzieci z autyzmem dziecięcym na podstawie obserwacji ich zachowań komunika-cyjnych w warunkach naturalnych, w tym konkretnym przypadku – podczas pobytu w ośrodku dziennym.
Praca składa się z siedmiu rozdziałów. Trzy pierwsze mają charakter teore-tyczny. Rozdział czwarty zawiera ustalenia metodologiczne, natomiast w pozo-stałych dwóch zamieszczono wyniki własnych badań.
Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem
Autor: Elżbieta Sadowska
Wstęp
I. Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej u dzieci
1. Język, mowa, komunikacja
2. Kompetencja komunikacyjna
3. Periodyzacja rozwoju kompetencji komunikacyjnej
4. Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej u dzieci
II. Autyzm – charakterystyka zaburzenia
1. Autyzm – problemy terminologiczne
2. Etiologia autyzmu
3. Objawy autyzmu
III. Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem
1. Przedjęzykowe stadium komunikacji dzieci z autyzmem
2. Niewerbalne zachowania komunikacyjne
3. Werbalne zachowania komunikacyjne
IV. Metodologia badań własnych
V. Deficyty kompetencji komunikacyjnej badanych dzieci
1. Kompetencja werbalna (językowa)
2. Umiejętności interakcyjne
3. Kompetencja społeczno-kulturowa
4. Kompetencja pragmatyczna
5. Kompetencja emocjonalna
6. Kompetencja poznawcza
7. Kompetencja symboliczna
8. Kompetencja metakomunikacyjna
9. Kompetencja korekcyjna (korygująca)
VI. Rewizja zachowań uznanych za charakterystyczne dla osób z autyzmem
1. Echolalie
2. Stereotypie językowe
3. Powtarzające się aktywności językowe
4. Trudności z używaniem zaimków osobowych
5. Niezwykłe, osobliwe używanie słów
VII. Wnioski i postulaty badawcze