Opis
Książka przedstawia opis terapii akceptacji i zaangażowania (ACT), sporządzony przez twórców tej terapii, ukazujących jednocześnie ogromny postęp, jaki dokonał się ostatnio w zastosowaniach klinicznych, teorii oraz badaniach.
Terapia ACT opiera się na założeniu, że główną przyczyną depresji, lęku i wielu innych form cierpienia jest brak elastyczności psychologicznej. Jej celem jest pomóc pacjentom, tak by potrafili zrezygnować z nadmiernej zależności od trybu myślenia opierającego się na rozwiązywaniu problemów oraz rozwinąć w sobie bardziej otwartą, skupioną i zaangażowaną postawę życiową. Autorzy przedstawiają skuteczne, nowatorskie metody rozwijania elastyczności psychologicznej dzięki pracy nad wskazanymi sześcioma podstawowymi procesami: defuzją, akceptacją, kontaktem z chwilą obecną, Ja jako perspektywą, określaniem wartości oraz zaangażowanym działaniem. Tekst przeplatany jest przykładami ćwiczeń terapeutycznych i rozmów między pacjentem a terapeutą.
To lektura obowiązkowa zarówno dla praktyków, jak i wszystkich osób zajmujących się psychoterapią lub terapią behawioralną.
Niniejsza publikacja zawiera najbardziej autorytatywny opis ACT, sporządzony przez twórców tej terapii. Niniejsze wydanie ukazuje ogromny postęp, jaki dokonał się w zastosowaniach klinicznych, rozbudowę teorii, na której opiera się terapia, oraz wyniki badań. Przeredagowano je tak, aby stało się bardziej przystępne i lepiej służyło klinicystom. Skupia się na rozwijaniu elastyczności psychologicznej.
Ta wyczerpująca publikacja zawiera cenne refleksje oraz narzędzia kliniczne ułatwiające pracę wielu specjalistom z szeroko pojętej dziedziny zdrowia psychicznego, w tym psychologom klinicznym, psychiatrom, pracownikom socjalnym i doradcom. Zainteresuje także badaczy zajmujących się psychoterapią. Stanowi ważną pozycję również jako podręcznik psychoterapii na studiach magisterskich.
Jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich osób zajmujących się psychoterapią lub terapią behawioralną, jak również dla studentów rozpoczynających pracę w tych dziedzinach. Terapia akceptacji i zaangażowania jest jedną z niewielu książek mających solidne oparcie w danych naukowych, a jednocześnie wyrastających z twórczej, nowatorskiej teorii.
David H. Barlow, PhD, ABPP, Professor of Psychology and Psychiatry, Boston University, założyciel i emerytowany dyrektor Center for Anxiety and Related Disorders
Autorzy prezentują wiarygodne uzasadnienie kliniczne oraz jasne wytyczne, jak wdrażać ACT. Największą zaletą książki są rozdziały poświęcone kolejnym fazom terapii, omawiające rozliczne strategie i interwencje oraz podające przykładowe ćwiczenia, rozmowy między pacjentem a terapeutą oraz wskazówki pomocne w dalszej pracy.
Leslie S. Greenberg, PhD, Distinguished Research Professor, Department of Psychology, York University, Kanada
Ta imponująca publikacja jest kamieniem milowym dynamicznego rozwoju terapii opartych na uważności. Autorzy przedstawiają swoje finezyjne, mądre podejście do zmian zachodzących w człowieku. Zostało ono poddane weryfikacji w badaniach i doprowadzone do perfekcji w najrozmaitszych zastosowaniach klinicznych.
Dr tara Brach, autorka książki Radykalna akceptacja
O AUTORACH
Steven C. Hayes, PhD zajmuje stanowisko Nevada Foundation Professor na Wydziale Psychologii w University of Nevada. Dotychczas zajmował się analizą ludzkiego języka i poznania oraz wykorzystaniem wyników tej analizy w rozumieniu i łagodzeniu ludzkiego cierpienia.
Kirk D. Strosahl, PhD pracuje jako psycholog podstawowej opieki zdrowotnej w przychodni medycyny rodzinnej Central Washington Family Medicine, Yakima, Washington. Promuje stosowanie terapii akceptacji i zaangażowania w świadczeniu usług medycznych pacjentom o niskich dochodach, nieubezpieczonych bądź korzystającym z najtańszych ubezpieczeń.
Kelly G. Wilson, PhD zajmuje stanowisko Associate Professor of Psychology w University of Mississippi, gdzie kieruje również Centrum Psychologii Kontekstualnej oraz Zespołem ds. Rozwoju ACT.
Tagi:
psychoterapia książki ,
Spis treści
CZĘŚĆ I - PODSTAWY I MODEL ACT
Rozdział 1. Problem ludzkiego cierpienia 21
Rozdział 2. Podstawowe założenia terapii ACT. Perspektywa funkcjonalnego kontekstualizmu 50
Rozdział 3. Model elastyczności psychologicznej jako ujednolicony model funkcjonowania człowieka 92
CZĘŚĆ II - ANALIZA FUNKCJONALNA I PODEJŚCIE DO INTERWENCJI
Rozdział 4. Opracowanie przypadku. Jak słuchać uchem ACT i patrzeć okiem ACT 143
Współautorka: Emily K. Sandoz
Rozdział 5. Relacja terapeutyczna w ACT 189
Rozdział 6. Stwarzanie kontekstu zmiany. Umysł a doświadczenie 215
CZĘŚĆ III - PROCESY KLUCZOWE
Rozdział 7. Świadomość chwili obecnej 263
Współautorka: Emily K. Sandoz
Rozdział 8. Wymiary Ja 287
Rozdział 9. Defuzja 316
Rozdział 10. Akceptacja 351
Rozdział 11. Określanie wartości 384
Rozdział 12. Zaangażowane działanie 422
CZĘŚĆ IV - ROZWÓJ PODEJŚCIA NAUKOWEGO ZAPEWNIAJĄCEGO POSTĘP
Rozdział 13. Kontekstualna nauka o zachowaniu i przyszłość terapii ACT 457