PSYCHOLOGIA W ZAWODZIE I W PRACY OPIEKUNA MEDYCZNEGO
- Wydawca: GWP
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 264
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7489-778-5
44,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 44,90 zł
Psychologia w zawodzie i w pracy opiekuna medycznego
Autor: Joanna Kliszcz
Z roku na rok rośnie liczba osób starszych w naszym społeczeństwie. Opieka nad nimi, to bardzo ważny i trudny społecznie temat. Autorka książki wskazuje główne przyczyny rosnącego zapotrzebowania na opiekunów medycznych i bardzo dokładnie omawia ich rolę. Zauważa duże znaczenie pracy opiekunów zarówno w ujęciu medycznym, jak i społecznym, jak również przybliża najważniejsze kompetencje i cechy osoby pełniącej tę rolę.
Przedstawia analizę rozwoju psychofizycznego człowieka, wyszczególniając jego kolejne etapy, pomaga zrozumieć jak funkcjonuje psychika człowieka, w zależności od wieku oraz na czym skupiają się jego działania. Zwraca także uwagę na najczęstsze choroby i dysfunkcje dotyczące osób starszych, tłumaczy też z jakimi trudnościami i problemami wiąże się ten etap życia człowieka. Następnie pokazuje dualizm i złożoność relacji opiekun-podopieczny. Książka dostarcza również informacji o prawidłowym sposobie komunikacji z osobą starszą, uwzględniając typowe dla wieku blokady, czy przeszkody. Pomaga wypracować najlepszy model rozmowy, zachowując komfort obu stron
Przedstawia również prawidłowe zasady komunikacji z rodziną podopiecznego, a także wskazuje najczęściej popełniane błędy. Autorka omawia również obciążenia psychofizyczne, z którymi może się zmierzyć opiekun. Szczegółowo przedstawia najczęściej spotykane zagrożenia. Podpowiada jak poradzić sobie z chorobą rodziców, dziadków. Porusza także trudny temat dylematów etycznych i moralności, co czyni książkę kompletnym studium nie tylko dla zawodowych opiekunów medycznych, ale również dla osób, które na co dzień mierzą się z chorobą bliskiej osoby.
Psychologia w zawodzie i w pracy opiekuna medycznego
Autor: Joanna Kliszcz
Wstęp
I. Rola i miejsce opiekuna medycznego w systemie opieki długoterminowej
1. Opiekun medyczny – krótka historia zawodu i perspektywy na przyszłość
2. Cele i zadania
3. Kompetencje i kwalifikacje
II. Rozwój psychofizyczny człowieka
1. Rozwój psychofizyczny – perspektywa biologiczna
1.1. Okres prenatalny, niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo
1.2. Średnie dzieciństwo i późne dzieciństwo
1.3. Okres dorastania
1.4. Okres dorosłości
1.5. Okres starzenia się i starości
2. Rozwój psychofizyczny – perspektywa społeczna i psychologiczna
2.1. Dzieciństwo
2.2. Okres dorastania
2.3. Wczesna dorosłość
2.4. Średnia dorosłość
2.5. Późna dorosłość
3. Starzenie się i starość – mity i stereotypy społeczne
III. Fizjologia i patologia okresu starzenia się i starości
1. Starzenie się fizjologiczne
2. Starzenie się patologiczne
2.1. Zespoły otępienne – przyczyny, następstwa, epidemiologia
2.1.1. Choroba Alzheimera
2.1.2. Otępienie naczyniopochodne
3. Psychopatologia stanów otępiennych
3.1. Depresja
3.2. Zaburzenia lękowe
3.3. Urojenia i halucynacje
3.4. Zbieractwo
3.5. Pobudzenie i agresja
4. Pozytywne starzenie się
IV. Psychologia potrzeb człowieka w okresie późnej dorosłości
1. Poczucie sprawstwa i autonomii a godność osoby w wieku podeszłym
2. Piramida potrzeb według Abrahama Maslowa z perspektywy starzenia się i starości
3. Potrzeby seksualne w okresie późnej dorosłości
V. Opiekun – podopieczny: relacja dwukierunkowa
1. Psychospołeczne uwarunkowania relacji
2. Procesy poznawcze – zmiany w następstwie starzenia się układu nerwowego
VI. Komunikacja interpersonalna w relacji z podopiecznym i jego rodziną
1. Zasady prawidłowej komunikacji interpersonalnej
2. Rodzaje komunikacji interpersonalnej
3. Bariery, przeszkody i błędy w komunikowaniu się
4. Komunikacja interpersonalna z uwzględnieniem wieku i rodzaju dysfunkcji
4.1. Osoba w wieku podeszłym a proces komunikowania się
4.2. Komunikacja z osobą z dysfunkcją narządu wzroku
4.3. Komunikacja z osobą z dysfunkcją narządu słuchu
4.4. Komunikacja z osobą z zaburzeniami mowy
5. Sens komunikacji z rodziną podopiecznego
6. Dotyk w procesie komunikowania się – niedoceniana, a ważna forma interakcji
7. Aktywne słuchanie w procesie komunikowania się
8. Asertywność zawodowa w zachowaniu i komunikowaniu się
VII. Stres zawodowy w działalnościosób profesjonalnie pomagających
1. Stres biologiczny i psychologiczny – wewnętrzne zasoby jednostki i strategie zaradcze
2. Obciążenia psychofizyczne opiekuna – przyczyny i następstwa
3. „Zespół stresu opiekuna”
3.1. Stan emocjonalnego wypalenia
3.2. Opiekunowie rodzinni – obciążenia i konsekwencje dla zdrowia psychicznego i fizycznego
VIII. Etyka i dylematy etyczne w pracy opiekuna
1. Etyka jako nauka o moralności
2. Powinności moralne i kodeks etyczny
3. Dylematy etyczne w pracy opiekuńczej
Na zakończenie
Bibliografia
Medycyna zyskuje coraz większe możliwości diagnozowania i leczenia rzadkich schorzeń...
czytaj więcejTwardzina to choroba tkanki łącznej, która potrafi zahaczyć o każdy aspekt życia...
czytaj więcej