PSYCHOLOGIA RELIGII
- Wydawca: PWN
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 336
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-01-20528-7
73,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 73,90 zł
Psychologia religii
Autor: Bernhard Grom
Pomimo postępującej sekularyzacji religia i religijność pozostają ważnymi czynnikami zarówno w życiu pojedynczego człowieka, jak też i całych społeczeństw – zbyt ważnymi, by psychologia mogła je pominąć. Jednocześnie głęboka niewiedza w sprawach wiary, panująca w światopoglądowo pluralistycznym i silnie zsekularyzowanym społeczeństwie, sprzyja też w pewnej mierze przesądom w stosunku do „praktykujących wierzących”. Psychologia, która w szerszych grupach społecznych mogła pogłębić zrozumienie problemów psychicznych, mogłaby poprzez swoje badania przyczynić się zarówno u studentów psychologii, ludzi zawodowo pracujących w poradnictwie, jak też i w świadomości społecznej w ogóle do głębszego zrozumienia dla religijnych przeżyć, zachowań i religijnego myślenia.
Bernhard Grom proponuje systematyczne, wierne standardom psychologii naukowej objaśnienie bogactwa religijnych przekonań, motywacji, emocji a nawet odmiennych stanów świadomości. Analizuje religijność jako element osobowości, zgłębiając różnorodność jej motywów oraz zależności między wiarą a innymi aspektami życia (jak zdrowie, dobrostan psychiczny czy gotowość do zachowań prospołecznych). Osobną część podręcznika poświęca Autor społecznym aspektom doświadczenia religijnego.
Psychologia religii
Autor: Bernhard Grom
Wstęp. Jaki cel stawia sobie psychologia religii?
Psychologia religii – psychologizm – psychologia pastoralna
Co jest religijne, a co duchowe?
Różnorodność religijności wyjaśnianej w „koherentnym eklektyzmie”
Psychologia religii jako nauka o układzie nerwowym i jako „neuroteologia”?
Cześć pierwsza Religijność jako element osobowości. Jej przeważające czynniki intrapsychiczne
Różnorodność form religijności – badania kwestionariuszami wielowymiarowymi
Religijność: wewnętrzna czy zewnętrzna?
Religijność ujęta wielowymiarowo jako zgodność z prawdami wiary, praktyka wiary, doświadczenie wiary, wiedza na temat wiary i konsekwencje płynące z wiary?
Rozdział 1 Religijność w różnorodności motywów wewnętrznych
Sekcja 1 . Motywy – ile i jakie? Dyskusja historyczno-systematyczna
I.Religijność – szukanie ochrony? Stanowisko teorii instynktów Iwana P. Pawłowa
II.Religijność – nadzieja na nieśmiertelność? Stanowisko Bronisława Malinowskiego oraz teorii opanowywania trwogi
III.Religijność – natręctwo i regresyjne pragnienie ochrony? Stanowisko psychoanalityczej koncepcji Sigmunda Freuda
Religijność jako natręctwo i wina
Kompleks Edypa, poczucie winy, zwierzę totemiczne, idea Boga-Ojca
Religijność jako regresyjne pragnienie ochrony ze strony wszechmocnego ojca?
Ocena hipotezy o nerwicy natręctw
Ocena hipotezy o regresji i hipotezy o spełnieniu pragnień
IV.Religijność – problem poczucia własnej wartości? Stanowisko teorii relacji z obiektem
V.Religijność – z potrzeby bliskości i bezpieczeństwa? Stanowisko teorii przywiązania
Ocena stanowiska teorii przywiązania
VI.Religijność – gotowość do interpretacji motywowanych ciekawością, kontrolą i wartością samego siebie? Stanowisko teorii atrybucji
Ocena stanowiska teorii atrybucji
VII.Religijność – zakorzeniona w pragnieniach, wartościach i w pytaniu o sens? Stanowisko wielości motywów Gordona W. Allporta
Sekcja 2 .Motywy decydujące o rozwinięciu się różnych przejawów religijności. Koncepcja heurystyczna
I.Między sumiennością a skrupulatnością. Gotowość do samokontroli moralnej
Sumienność – przy jakim udziale lęku?
Perfekcjonizm z komponentem religijnym
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne w formie religijnej czy też z komponentem religijnym?
II.Optymizm magiczny czy „religia okopu”? Dążenie do kontroli zewnętrznej ważnych zdarzeń życiowych oraz do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
Czym jest dążenie do kontroli?
Magia – kontrola za pomocą sił działających w dużym stopniu automatycznie
Modlitwa prośby – między pasywnym oczekiwaniem kontroli zewnętrznej a radzeniem sobie z sytuacjami trudnymi
„Religia okopu”
Co sprawia, że religijne strategie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi działają korzystnie?
Radzenie sobie z ciężką chorobą fizyczną
Radzenie sobie z lękiem
„Siła Większa od nas samych” w programie Anonimowych Alkoholików
Ekstatyczne poczucie bezpieczeństwa
Radzenie sobie ze stratą w procesie żałoby
III.Pozaspołeczne źródło pozytywnej bliskości emocjonalnej? Dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej
Czym jest dążenie do poczucia pozytywnej wartości własnej?
Kiedy religijność działa jako środek podtrzymania własnej wartości, a kiedy nie?
Poczucie własnej wartości i obraz Boga oddziałują na siebie
Jak problematyczne dążenie do doświadczenia własnej wartości może wpływać na religijność?
Potrzeba uznania jako narcystyczne przekonanie o byciu wybranym
Potrzeba uznania jako duma wynikająca z dokonań i z cnoty
Fanatyzm oraz „przewartościowana idea” jako potwierdzenie własnej wartości?
IV.Wielbienie ponad obowiązkiem i wyrachowaniem? Gotowość do dziękowania i uwielbienia
Wdzięczność
Uwielbienie
V.Czy wiara czyni współczującym a współczucie wierzącym? Gotowość do wrażliwości prospołecznej i zachowań prospołecznych
Zachowania prospołeczne
Czy religijność sprzyja wrażliwości prospołecznej i zachowaniom prospołecznym?
W jaki sposób religijność może sprzyjać zachowaniom prospołecznym?
Co ogranicza lub uniemożliwia wpływ religijności?
Uprzedzenia „religijne” a przemoc: czy religijność sprzyja zachowaniom antyspołecznym?
Wrogość w stosunku do obcych – uprzedzenia o charakterze etnicznym i rasistowskim?
Przemoc „religijna” – święta wojna?
VI.Religijność określana jedynie przez emocje czy także przez poznanie? Zainteresowanie światopoglądem naukowym i logiczną koherencją
Poznanie światopoglądowe jako ciekawość i myślenie problemowe
Pragnienie koherencji logicznej: światopoglądowe badanie rzeczywistości
Do jakiego stopnia przekonania religijne określane są przez poznanie?
Autorytarne, emocjonalistyczne i intuicjonistyczne pojmowanie wiary
Wyraźne stany pewności – refleksyjnie czy bezrefleksyjnie?
Dogmatyzm – fundamentalizm
Blok rozszerzający 1. Obrazy Boga – God concepts
Odbicia różnorodności myślenia religijnego i przeżyć religijnych
Wpływy kultury religijnej i nauczania religijnego
Wpływy rodzinne i intrapsychiczne
Obraz Boga a spostrzeganie rodziców
Obraz Boga a styl przywiązania
Obraz Boga a rola płciowa (gender)
Obraz Boga, obraz siebie i inne cechy osobowości
Próba interpretacji
Blok rozszerzający 2 .Jak rozwija się religijność?
Co wiemy na temat rozwoju religijnego?
Stanowiska wyjaśniające
Rozdział 2 Religijność w wielości form zrównoważonych i zaburzonych emocji
Z historii badań: W. James – R. Otto – R. Stark – A. Greeley
I.Co przesądza o religijnym charakterze uczuć religijnych?
Przekonania religijne – czyste over-beliefs?
II.Jakie techniki psychologiczne pobudzają przeżycia religijne?
Ze strony komponentu poznawczego: jak religijne przekonania i symbole mogą inicjować przeżycie?
Postawa ciała, gesty, muzyka: zakres komponentu ekspresji i komponentu motywacyjnego
Kontrolowanie oddechu, post, halucynogeny: zakres komponentu neurofizjologicznego
III.Ekstaza: stan wyjątkowy czy zaburzenie psychiczne?
Ekstaza w kontekście psychoz
Ekstaza w kontekście konfliktów emocjonalnych
Ekstaza jako niepatologiczny stan wyjątkowy
IV.Religijność w poważnych pod względem klinicznym stanach depresji
V.Urojenia religijne chorujących na schizofrenię jako próba radzenia sobie z trudnościami
Rozdział 3 Religijność w różnorodności odmiennych stanów świadomości
Dwie podstawowe zmiany świadomości ja
I.Doświadczenia objawienia i doświadczenia opętania
Doświadczenia objawienia, wizje i czynności przy udziale medium
Wizje i głosy
Grupa 1: wizje i głosy – spontanicznie i emocjonalnie
Grupa 2: wizje i głosy – wywołane przez samego siebie i kompleksowe
Pewna szczególna forma: doświadczenia z pogranicza śmierci
Czynności automatyczne, czynności przy udziale medium (spirytyzm)
Glosolalia – rodzaj mówienia automatycznego?
Doświadczenia opętania
Stygmatyzacja
II.Mistyczne przeżycia zjednoczenia
Wspólny rdzeń przeżyć mistycznych
Charakter inspiracyjny – „Już nie ja działam, lecz jedynie transcendentne”
„Rozpłynięcie się indywidualności” – „Już nie ja poznaję i jestem, lecz jedynie transcendentne”
Różnorodność przeżyć mistycznych
Rozdział 4 Religijność a dobrostan subiektywny
I.Czy religijność wpływa niekorzystnie na dobrostan subiektywny?
II.Czy religijność wpływa korzystnie na dobrostan subiektywny?
Czy religijność wzmacnia zadowolenie z życia i poczucie bycia szczęśliwym?
III.Czy dobrostan subiektywny lub jego brak wpływa w określony sposób na religijność?
Część druga Religijność w obszarze oddziaływania wpływów społecznych.
Warunki psychospołeczne i wzajemne oddziaływania
Rozdział 5 Religijność w obszarze napięcia między socjalizacją a samowychowaniem
I.Społeczne procesy uczenia się
Uczenie się przez modelowanie (uczenie się przez obserwację)
Uczenie się przez instruowanie
Uczenie się przez wzmocnienie społeczne i przez potwierdzenie społeczne
II.Indywidualne procesy uczenia się
Uczenie się przez zrozumienie (wgląd)
Uczenie się przez samowzmocnienie
Uczenie się przez własną aktywność
Rozdział 6 Udział w życiu duchowej grupy: ubogacenie czy element ryzyka?
I.Dyskusja na temat „kultów destruktywnych”
Ubogacenie (zasoby) czy czynnik ryzyka?
Dlaczego ludzie wstępują do duchowych grup?
II.Propagowanie informacji i rekrutacja. Jakich potrzeb i motywów się dotyka?
III.Grupa. Klimat, który daje oparcie czy uzależnia?
IV.„Mistrz”. Relacja, która rozjaśnia czy ubezwłasnowolnia?
V.Szkolenie. Wpływ pobudzający czy narzucający nową tożsamość?
Pomocne towarzyszenie
Suplement:czy przeżycia religijne są zakorzenione w archetypach nieświadomości zbiorowej?
Świerzbiączka guzkowa to rzadkie, ale intensywnie uporczywe schorzenie skórne,...
czytaj więcejChoroba Addisona to temat, który zyskuje coraz większe zainteresowanie zarówno...
czytaj więcejBadania prenatalne stanowią kluczowy etap opieki zdrowotnej dla przyszłych matek...
czytaj więcejEstrogeny to grupa hormonów płciowych, które odpowiedzialne są za wiele procesów,...
czytaj więcej