Opis
Nowoczesny podręcznik poświęcony zagadnieniom psychologii rozwojowej dorosłych:
- przedstawia całościowe ujęcie tematyki dotyczącej zmian w funkcjonowaniu człowieka w okresie dorosłości,
- zawiera wszystkie treści objęte minimum programowym studiów magisterskich z psychologii w zakresie psychologii ogólnej i rozwojowej z elementami psychologii osobowości,
- podręcznik dla studentów psychologii, pedagogiki i pokrewnych dyscyplin.
Książka ta obok waloru poznawczego posiada także liczne walory dydaktyczne. Znajdziemy w niej, obok klasycznych teorii i znanych badań, kompetentne omówienie najnowszych osiągnięć teoretycznych i empirycznych psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia wraz z licznymi odniesieniami do najnowszych odkryć neuronauki. Autor posiada przy tym rzadką umiejętność omawiania złożonych zagadnień w sposób „krótki” i zrozumiały także – jak sądzę – dla Czytelników mniej zaawansowanych w studiach psychologicznych.
(Z recenzji prof. dr hab. Janusza Trempały)
Spis treści
Rozdział 1 Dorosłość - zarys zagadnień, założenia.
- 1.1.Granice dojrzałości.
- 1.2. W kierunku zdefiniowania dorosłości.
- 1.3.Rozwój człowieka dorosłego.
- 1.4.Czas w życiu człowieka.
- 1.5. Charakter zmian na przestrzeni życia.
- 1.6.Procesy asymilacji i akomodacji.
- 1.7.Zmiana a model rozwoju.
- 1.8.Modele rozwoju człowieka dorosłego.
- 1.9.Ciągłość i zmiana według psychologii biegu życia.
- 1.10.Podstawowe założenia.
Rozdział 2 Wyzwania zycia dorosłego.
- 2.1.Dorosłość - w aspekcie zysków i strat.
- 2.2.Specyfika wieku średniego.
- 2.3.Wczesne propozycje teoretyczne a współczesne wyzwania.
- 2.4.Postrzeganie puktualności zadań i zdarzeń.
- 2.5.Normatywność i punktualność a przemiany kulturowe.
- 2.6.Ważniejsze trendy rozwojowe.
- 2.7.Czas i perspektywa temporalna.
- 2.8.Kontrola i optymalizacja rozwoju biegu zycia.
- 2.9.Znaczenie przemian emocjonalnych.
- 2.10.Czy myślenie pomaga w adaptacji do zmian?
- 2.11.Znaczenie niektórych wydarzeń.
Rozdział 3 Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego.
- 3.1.Zmiana osobowości.
- 3.2.Zmiany osobowości na przestrzeni życia:geneza i znaczenie.
- 3.3.Zmiany struktury osobowości - perspektywa teorii cech.
- 3.4.Zmiany charakterystycznych przystosowań.
- 3.5.Zmiany systemu znaczeń osobistych i autonarracji.
- 3.6.Co wiemy, a czego nie wiemy o zmianach osobowości.
Rozdział 4 Specyfika przemian w biegu zycia.
- 4.1.Tożsamość - wyzwanie u progu dorosłości.
- 4.2.Wczesna dorosłość - wybór celów i procesy optymalizacji.
- 4.3.Selekcja - optymalizacja - kompensacja we wczesnej i średniej dorosłości.
- 4.4.Późna dorosłość i starość - znaczenie kompensacji.
- 4.5.Starość: śmierć i żałoba.
Rozdział 5 Przełom połowy życia.
- 5.1.Zmiany w połowie życia: kryzys, przełom, czy przejście?
- 5.2.Kryzys połowy życia.
- 5.3.Kryzys połowy życia - mit, czy prawda?
- 5.4.Teorie zjawiska.
- 5.5.Niektóre weryfikacje empiryczne.
- 5.6.O co chodzi w kryzysie połowy życia.
Rozdział 6 Nietypowe zjawiska w biegu życia.
- 6.1.Trudna dorosłość?
- 6.2.Syndrom Paula Gauguina.
- 6.3.Choroba i starość - zjawiska pozytywne?
Rozdział 7 Dojrzałość - mądrość - bilans życia.
- 7.1.Dojrzałość osobowości.
- 7.2.Mądrość.
- 7.3.Bilans życia.
Rozdizał 8 Satysfakcja i sens życia.
- 8.1.Satysfakcja z życia i jej wyznaczniki.
- 8.2.Satysfakcja, czy sens?
Rozdział 9 Osobowość w procesie rozwoju.
- 9.1.Osobowość - zmiana - rozwój.
- 9.2.Kierunki i ogólne tendencje w rozwoju osobowości.
- 9.3.Rozwój osobowości - aspekty temporalne i strukturalne.
- Zakońcenie.
- Bibliografia.
- Indeks osób.
- Indeks rzeczowy.
- Wykaz ramek.
- Wykaz rysunków i tabel.