
KULTURA SZKOŁY MONTESSORI W XXI WIEKU
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2022
- Wydanie: I
- Ilość stron: 190
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788380956018
66,00 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 66,00 zł
KULTURA SZKOŁY MONTESSORI W XXI WIEKU
Autor: Jaroszewska Anna
Polecamy publikację autorstwa Anny Jaroszewskiej pt. Kultura szkoły Montessori w XXI wieku. Od teorii do praktyki w skali mikro w ramach serii wydawniczej „Drogowskazy (w) Edukacji”.
Nowa seria wydawnicza ma przywrócić nie tylko prawo do wolności (w) edukacji jako gwaranta i warunku sine qua non najwyższej jej jakości, bo powiązanej z poczuciem sprawstwa i odpowiedzialności oraz rzeczywistej partycypacji nauczycieli, uczniów i ich rodziców w tworzeniu lepszej edukacji. Lepszej, bo oznaczającej szkołę zorientowaną na rozwój uczniów, nauczycieli i rodziców jako wspólnoty, a nie na realizację wąsko pojmowanych interesów partii politycznych, kościołów, różnych organizacji społecznych czy globalnych podmiotów gospodarczych.
Zawarte w tytule serii słowo „drogowskazy” jest metaforą oznaczania szlaków dla innej edukacji za pomocą słowa i obrazu, ich pogłębionych znaczeń, doznań i wyobrażeń, wskazujących możliwe kierunki rozwoju odszkolnionej edukacji. Szkołę można wymyślać na nowo, inaczej niż przewiduje to powszechnie obowiązująca w Polsce doktryna kształcenia i wychowywania uczniów w podejściu etatystycznym, skoszarowanym i systemowo ograniczającym mentalność kolejnych pokoleń. Edukacja musi być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, otwartym na różnice, a zarazem poddawanym oddolnej kontroli i wsparciu sił społecznych, zatroskanych o człowieka i głębię jego człowieczeństwa, a nie tylko wizję efektywnie zorganizowanego społeczeństwa. Tak jak napisy umieszczane przy drodze lub przy skrzyżowaniach, nierzadko na kamiennych drogowskazach, zapewniają możliwy kierunek wędrówki, a przy tym są odporne na wiatr, deszcz czy zmiany temperatur, tak też oferowane w tej serii drogowskazy uczonych i nauczycieli XXI wieku chronią zarówno tradycyjne, jak i innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Drogowskazy te stawiane są na fundamentach prawdy, wolności, pasji poznawania i doznań z tym związanych – empatii i sympatii. Jako praktycy edukacji i badacze jej teorii zapraszamy na wędrówkę po najstarszych i najnowszych szlakach wychowania, kształcenia, uczenia się i samospełnienia.
Redaktor serii prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
KULTURA SZKOŁY MONTESSORI W XXI WIEKU
Autor: Jaroszewska Anna
WSTĘP
Kontekst
Pomysł, metoda, ramy publikacji
Adresaci opowieści
Podziękowania
KULTURA SZKOŁY W ŚWIETLE PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI – PODSTAWY TEORETYCZNE W TELEGRAFICZNYM SKRÓCIE
Próba definicji kultury jako punkt wyjścia do rozważań o szkole
Szkoła z perspektywy teorii organizacji i zarządzania
Kultura organizacyjna szkoły
Wyjaśnienie kluczowych pojęć pedagogiki Marii Montessori
Koncepcja edukacji kosmicznej i przygotowanego otoczenia jako wykładnia modelu kultury organizacyjnej szkoły montessoriańskiej
MIKROŚWIAT MONTESSORI – OPOWIEŚĆ O KULTURZE JEDNEJ SZKOŁY
Normy i wartości a misja szkoły
Architektura szkoły
Wzorce osobowe (bohaterowie)
Symbolika
Gdzie się podziała „stara gwardia”?
(Nie)zwykli uczniowie w (nie)zwykłej szkole
Postawy rodzicielskie w rozpoznaniu autorskim
Organizacja kształcenia i związane z tym procedury, zasady, rytuały w klasach wczesnoszkolnych
„Przystanek Brzoskwiniowa” – refleksja o kształceniu starszych montessorian
POSTSCRIPTUM
Wykaz dokumentów źródłowych
Bibliografia
Netografia
Spis rycin, schematów, tabel, zdjęć