
KIERUNKI ROZWOJU PEDAGOGIKI SPECJALNEJ. HORYZONTY PEDAGOGICZNE. TOM 1
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2013
- Wydanie: I
- Ilość stron: 318
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788378501527
34,20 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 34,20 zł
Lektura tej książki sprawia, że zaczynamy lepiej rozumieć istotę i potrzebę zmian w obszarze pedagogiki specjalnej oraz jej związki z życiem społecznym. Autorzy, prezentując wiele stanowisk odnoszących się do zmian w pedagogice specjalnej, zachęcają do refleksji nad ich konsekwencjami zarówno w wymiarze społecznym (np. edukacja integracyjna), jak i indywidualnym (np. upodmiotowienie osób z niepełnosprawnością). Ze względu na aktualność poruszanych zagadnień oraz ich znaczenie dla rozwoju pedagogiki specjalnej publikacja powinna się spotkać z dużym zainteresowaniem.
Pragnę jednocześnie wyrazić uznanie dla autorów za podjęcie udanej próby zmierzenia się z problemami pedagogiki specjalnej oraz dla redaktorów za umiejętność zaprezentowania bardzo spójnej koncepcji recenzowanej książki.
Z recenzji dr. hab. Zdzisława Kazanowskiego
Książka jest skierowana do pedagogów specjalnych, nauczycieli, studentów pedagogiki. Jest to pierwszy tom serii Horyzonty Pedagogiczne.
Część I
Z teorii pedagogiki specjalnej
Zagadnienia terminologiczne i kierunki rozwoju
Katarzyna Parys, Sławomir Olszewski
Przeobrażenia terminologiczne w pedagogice specjalnej. Jaka pedagogika? 15
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta
Nowe tendencje i kierunki rozwoju pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – zmiany paradygmatów 29
Grażyna Gunia
Ustawa o języku migowym – implikacje dla surdopedagogiki 41
Marzenna Zaorska
Dlaczego dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną oraz sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną (nie) może być autystyczne? 53
Część II
Z praktyki subdyscyplin pedagogiki specjalnej
Katarzyna Ćwirynkało, Agnieszka Żyta
Czy praktyka pedagogiczna dotrzymuje kroku zmianom w teorii pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną? 75
Bernadeta Szczupał
Architektoniczne i urbanistyczne działania w kontekście potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową – dylematy legislacyjne 91
Iwona Jagoszewska
Przygotowanie nauczycieli szkół masowych do pracy z dziećmi z uszkodzonym słuchem 107
Monika Włodarczyk-Dudka
Interakcja uczeń – pies w edukacji i rehabilitacji
Empiryczna analiza poglądów przyszłych pedagogów specjalnych na wykorzystanie zwierząt w pracy z osobami z niepełnosprawnością 127
Aneta Mróz
Formy aktywizacji osób niepełnosprawnych intelektualnie mieszkających w Domu Pomocy Społecznej im. bł. Jana Pawła II w Krasnymstawie 141
Część III
Podmiot pedagogiki specjalnej
Aniela Korzon
Ewolucja stosunku rodziców do dziecka niepełnosprawnego 149
Beata Cytowska
Wydarzenia i osoby znaczące w biografii jako źródło samoświadomości osób z niepełnosprawnością intelektualną 157
Irena Ramik-Mażewska
Wybrane obszary samooceny dzieci z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w integracyjnym systemie edukacji 179
Agnieszka Żywanowska
Niepełnosprawność intelektualna w obszarze wybranych mechanizmów stygmatyzacji społecznej 197
Barbara Winczura
Kompetencja emocjonalna dzieci z autyzmem 209
Joanna Żeromska-Charlińska
Obawa czy niebyt? Dysonans relacji w terminalnym okresie choroby 227
Hanna Szczerbicz
Odpowiedzialne ojcostwo – samotne wychowywanie dziecka z niepełnosprawnością 245
Katarzyna Plutecka
Rola ojca w rehabilitacji dziecka niesłyszącego z implantem ślimakowym 265
Bożena Sidor-Piekarska
Funkcjonowanie społeczne dzieci z trudnościami w rozwoju
w percepcji ich rodziców 277
Małgorzata Obara-Gołębiowska
Walka z otyłością jako problem psychospołeczny XXI wieku
Wpływ implementacji intencji celu na samoregulację odżywiania się 299