JAK I DLACZEGO OTRZYMANA POMOC WPŁYWA NA SAMOOCENĘ
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 176
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8095-872-2
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 42,90 zł
Jak i dlaczego otrzymana pomoc wpływa na samoocenę
Autor: Justyna Śniecińska
Samoocena stanowi przedmiot zainteresowania badaczy od ponad stu lat. Przez ten czas zyskała pozycję jednej z ważniejszych dyspozycji, która jest istotnym regulatorem zachowania jednostki. Liczne metaanalizy i przeglądy badań pokazują bowiem, że samoocena wyznacza zachowania oraz stanowi predyktor przystosowania i satysfakcji w wielu różnych dziedzinach funkcjonowania – od życia zawodowego po relacje z innymi ludźmi.
Autorka w zaproponowanej publikacji przeprowadziła trzy badania.
Pierwsze z nich miało dostarczyć dodatkowych wskazówek dotyczących sposobu reagowania na dostarczoną pomoc przez osoby o różnym poziomie samooceny w warunkach, gdy dostarcza jej niepodobny bądź podobny do biorcy dawca (gdy pomoc może stanowić zagrożenie dla samooceny). Okazuje się bowiem, że wsparcie może nieść ze sobą dwie informacje – pozytywną, wskazującą na troskę i opiekuńczość, oraz negatywną, uwypuklającą niższość i zależność jednostki wobec dawcy pomocy. Uwypuklenie słabości i niedostatków biorcy pomocy jest bardziej prawdopodobne wtedy, kiedy wsparcie pochodzi od kogoś podobnego.
Drugie i trzecie badanie stanowiło próbę ustalenia, jakie są warunki i mechanizmy, za pośrednictwem których bezpośrednio dostarczana pomoc wpływa na samoocenę. W eksperymentach jako przykład pomocy wykorzystano wsparcie instrumentalne, czyli konkretną wskazówkę, wspomagającą rozwiązanie zadania. Wybór ten podyktowany był dążeniem do uzyskania takiego rodzaju oddziaływania społecznego, które zostanie jednoznacznie zinterpretowane przez wszystkie osoby. Choć zawęziło to w pewnym stopniu możliwość uogólnienia wyników, pozwoliło jednocześnie zobaczyć reakcje osób na taki rodzaj pomocy w szerszej perspektywie.
Przeprowadzone badania pozwoliły zatem na określenie wzajemnych relacji między społecznymi a intrapsychicznymi uwarunkowaniami samooceny na przykładzie otrzymanego wsparcia społecznego – jako czynnika społecznego oraz poczucia zdolności do działania i radzenia sobie – jako czynnika intrapsychicznego. Nie miały one na celu wskazania, które ze źródeł są ważniejsze, ale raczej wyjaśnienie, w jaki sposób mogą one łącznie oddziaływać na poziom samooceny jednostki.
Jak i dlaczego otrzymana pomoc wpływa na samoocenę
Autor: Justyna Śniecińska
1. SAMOOCENA
1.1. Koncepcje samooceny wskazujące na rolę czynników społecznych
1.2. Badania nad społecznymi źródłami samooceny
1.2.1. Samoocena a odzwierciedlone oceny innych
1.2.2. Samoocena a style przywiązania
1.2.3. Samoocena a doświadczenia akceptacji i odrzucenia
1.2.4. Samoocena a status społeczny
1.2.5. Samoocena a śmiertelna trwoga
1.2.6. Samoocena a sukcesy i porażki
1.2.7. Podsumowanie
1.3. Intrapsychiczne źródła samooceny
1.3.1. Związki samooceny z temperamentem i emocjami
1.3.2. Samoocena jako monitor poczucia zdolności do działania i radzenia sobie
1.4. Podsumowanie
2. WSPARCIE SPOŁECZNE
2.1. Otrzymywane wsparcie społeczne
2.1.1. Źródła spostrzeżeń dotyczących otrzymanej pomocy
2.1.2. Dopasowanie otrzymywanego wsparcia
2.1.3. Teorie wyjaśniające zróżnicowane reakcje na pomoc
2.2. Podsumowanie
3. WSPARCIE SPOŁECZNE A SAMOOCENA
3.1. Otrzymywane wsparcie społeczne a samoocena
3.1.1. Spostrzeżenia dotyczące ilości otrzymanego wsparcia a samoocena
3.1.2. Konkretne akty pomocy a samoocena
3.2. Mechanizmy wpływu innych ludzi na samoocenę – synteza wyników badań z dziedziny wsparcia i samooceny
3.3. Podsumowani
4. BADANIA WŁASNE
4.1. Proponowany model
4.2. Badanie pierwsze: reakcje na wsparcie w zależności od poziomu samooceny oraz stopnia zagrożenia zawartego w pomocy
4.2.1. Przewidywania i hipotezy
4.2.2. Osoby badane
4.2.3. Procedura badania
4.2.4. Metody
4.2.5. Wyniki
4.2.6. Dyskusja
4.3. Badanie drugie: reakcje na pomoc dostarczoną bezpośrednio przez niezagrażającego dawcę
4.3.1. Przewidywania i hipotezy
4.3.2. Osoby badane
4.3.3. Procedura badania
4.3.4. Metody
4.3.5. Wyniki
4.3.6. Dyskusja
4.4. Badanie trzecie: reakcje na pomoc od zagrażającego dawcy
4.4.1. Przewidywania i hipotezy
4.4.2. Osoby badane
4.4.3. Procedura badania
4.4.4. Metody
4.4.5. Wyniki
4.4.6. Dyskusja
5. INTERPRETACJA, OGRANICZENIA PREZENTOWANYCH BADAŃ ORAZ DALSZE PLANY BADAWCZE
5.1. Mechanizmy wpływu wsparcia społecznego na samoocenę
5.2. Reakcje na zagrożenie samooceny wynikające z uzyskania pomocy
5.3. Funkcjonowanie osób o wysokiej i niskiej samoocenie
5.4. Uzyskane wyniki a koncepcje upatrujące źródeł samooceny w czynnikach społecznych
Infekcje grzybicze, choć często są bagatelizowane, mogą prowadzić do poważnych...
czytaj więcejJersinioza to rzadka, bakteryjna choroba zakaźna. Jej pojawienie się jest najczęściej...
czytaj więcej